Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur vet man hur många exponeringar en mekanisk slutare gjort?

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutarlivslängden är något slags MTBF. Om det är exakt det innebär det inte att slutaren ska hålla X exponeringar, utan att hälften av dem kommer att ha rasat före det antalet.
När man gör sånt här är det rätta att säga att "med X % sannolikhet kommer slutaren att klara Y exponeringar". Sen kan man då välja att lägga sig så att man tror att hälften, eller 90 %, eller vad man nu har råd med, av slutarna kommer att klara sig förbi gränsen.

På en Ipexmässa i Birmingham 2008 träffade jag på en herre som jobbade med att scanna av böcker. De hade tillverkat en bladvändare som bläddrade boken. Snabbaste sättet att scanna varje uppslag var att fotografera det. Det krävde hyfsad upplösning, så de körde med den då höga upplösningen 21 Megapixel i en 1Ds Mark III. Kameran levde sitt liv sittande i bladvändarriggen, där den manövrerades via N3-kontakten av bläddringsmaskinen. Bilderna gick direkt till en dator.
Då var den förväntade livslängden på slutaren 300000 exponeringar. De här kamerorna, som aldrig slängdes omkring i någon kameraväska, överlevde typiskt tre miljoner exponeringar. När slutaren rasade lät de sätta i en ny i kameran, som för övrigt såg lika sliten ut som när den togs ur kartongen första gången. Tre miljoner till och så ny slutare igen. Så höll de på.

För en del prylar finns det förbehåll på garantierna. Jag har en diascanner som garanterades fungera i ett år eller 20000 scanningar, vilket som nu kom först.

Slutarlivslängden är något slags MTBF. Om det är exakt det innebär det inte att slutaren ska hålla X exponeringar, utan att hälften av dem kommer att ha rasat före det antalet.
När man gör sånt här är det rätta att säga att "med X % sannolikhet kommer slutaren att klara Y exponeringar". Sen kan man då välja att lägga sig så att man tror att hälften, eller 90 %, eller vad man nu har råd med, av slutarna kommer att klara sig förbi gränsen.
....

Om man tar ut kameran varje dag i regn och rusk och fotar så man når 100.000 på ett år jämfört med en likadan kamera som fotats under ett enda OS event på 1v och sedan ligger 1 år så väljer jag hellre sistnämnda även om de yttre skicket ser likadana ut. Men båda kan gå sönder direkt efter köp eller rassla på 400,000 exponeringar till
Dvs, värdelös information, iaf för mig. Jag brukar oftare fråga vad den använts till. Bilder på yttre skicket brukar man ju se på annonsen.
Är det extra dyra saker som nu när jag sålde min A7R3 så brukar en konversation sinsemellan tala om personens personlighet vilket för mig också väger tyngre än antalet exponeringar.

/Stefan

Senast ändrad:

På en Ipexmässa i Birmingham 2008 träffade jag på en herre som jobbade med att scanna av böcker. De hade tillverkat en bladvändare som bläddrade boken. Snabbaste sättet att scanna varje uppslag var att fotografera det. Det krävde hyfsad upplösning, så de körde med den då höga upplösningen 21 Megapixel i en 1Ds Mark III. Kameran levde sitt liv sittande i bladvändarriggen, där den manövrerades via N3-kontakten av bläddringsmaskinen. Bilderna gick direkt till en dator.
Då var den förväntade livslängden på slutaren 300000 exponeringar. De här kamerorna, som aldrig slängdes omkring i någon kameraväska, överlevde typiskt tre miljoner exponeringar. När slutaren rasade lät de sätta i en ny i kameran, som för övrigt såg lika sliten ut som när den togs ur kartongen första gången. Tre miljoner till och så ny slutare igen. Så höll de på.

För en del prylar finns det förbehåll på garantierna. Jag har en diascanner som garanterades fungera i ett år eller 20000 scanningar, vilket som nu kom först.
Ja, någon sorts normalfördelning landar det i. Och sedan kan man räkna standardavvikelser på den kurvan. Inom plus tre till minus tre standardavvikelser får anses vara inom förväntad livslängd.

Tre miljoner exponeringar bidrar till att flytta hela kurvan (och standardavvikelsen) längre åt höger. Men med ett så fåtal exemplar som faller in på den nivån bör den räknas bort från statistiken.

Han nämnde inte om de hade mer än en enda kamera som höll på så här. Men resultatet antyder ändå att det inte är enbart det numeriska antalet som har betydelse, utan även i någon mån vad kameran för övrigt är med om. I det här extremfallet fanns inga förflyttningar, inga temperaturändringar, inga stötar, ingen fukt. Bara klick-klick-klick...

Försökt se antal exponeringar/slutarrörelser på min 80D och EOS M ett bra tag, men ger snart upp. Någon som vet hur fan man gör?

Försökt se antal exponeringar/slutarrörelser på min 80D och EOS M ett bra tag, men ger snart upp. Någon som vet hur fan man gör?

Snubblat över det med. Förstår kag rätt att man lägger in en ny Firmware ikameran från någon annan än just Canon?

Snubblat över det med. Förstår kag rätt att man lägger in en ny Firmware ikameran från någon annan än just Canon?
Ja och nej. Med 300D kan man lägga in en modifierad firmware från 10D, men det är inte det länken handlar om. I länken letar du upp dina kameror och har därmed program att välja mellan. Vissa kostar, vissa är gratis.

Magic Lantern som du troligen syftar på är ett plugin som körs från minneskortet. Det fungerar till EOS M men inte 80D. Man kan installera det för att kolla exponeringsräknaren men det finns många andra program som är enklare om man bara är ute efter räknaren.

Ja och nej. Med 300D kan man lägga in en modifierad firmware från 10D, men det är inte det länken handlar om. I länken letar du upp dina kameror och har därmed program att välja mellan. Vissa kostar, vissa är gratis.

Magic Lantern som du troligen syftar på är ett plugin som körs från minneskortet. Det fungerar till EOS M men inte 80D. Man kan installera det för att kolla exponeringsräknaren men det finns många andra program som är enklare om man bara är ute efter räknaren.

Är bara ute efter räkningen, så ge mig ett exempwl på program för att se.

Kommit in i min 80D med Tornado nu iaf.
Shutter 7362
Mirror 3748

Men M är helt omöjligt
Då har du Magic Lantern kvar. Installationsguide finns i länken ovan. YouTube-klipp för hur man gör med en 6D finns här

För att avinstallera efteråt, följ guiden i första länken.

Då har du Magic Lantern kvar. Installationsguide finns i länken ovan. YouTube-klipp för hur man gör med en 6D finns här

För att avinstallera efteråt, följ guiden i första länken.
Saken är väl att M ska säljas så vill lixom inte krabba med det. Dock är det 2st som skickat på den om hur många exponeringar den gjort. Vilket jag inte kunnat svara på. Bilderna som tas heter IMG_03xx nu så misstänker att det inte är taget flera.
Det är min fars gamla kamera och han tog inte mycket bilder. Men jag vill inte lura någon heller.

Yes, ja nä... Låter det vara. Skicket på kameran beskriver att exponeringarna bör stämma. Är ingen guldplätering på den heller så.. :)

Men skoj att jag fick fram på min 80D till slut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar