Jag håller med Lars. En EVF kommer ALLTID att lagga, mer eller mindre, och upplösningen är närmast oändlig i en spegelsökare, för att inte tala om upptateringshastigheten.... EVF tekniken kommer säkert att bli bra mycket bättre, men det räcker inte för alla, i synnerhet inte för proffs som ibland plåtar sport och annat snabbt.
Håller allmänt sett med dig, men för familjekameror tror jag nog EVIL/EVF kan bli mycket bra.
När vi talar sportfoto och andra krävande varianter undrar jag om vi inte snarare kommer att köra 24 bilder/sekund eller mer -- filma alltså -- och sedan plocka enskilda bilder ur flödet. Så som redan idag kan göra med exempelvis Red-kameror. Just för sportfoto har en sådan lösning så många fördelar att man nog kan tänka sig att överse lite med brister i sökaren. Filmar man i hög hastighet (hög fps) blir man hur som helst inte lika beroende av att ha ögonblicklig feedback via sökaren.
Det jag skulle vilja se är en slags kombinerad sökare med information inspeglad på mattskivan. Fokuspunkter som går att låsa på objekt, ansikten mm. Det finns ju en del goa fördelar med EVF som inte är obetydliga.
Delvis har vi ju den tekniken redan idag. Om jag förstod Nikon-människorna korrekt så skiljer sig i alla fall D3 (sannolikt även D700 och givetvis D3x) från tidigare kameror just genom att de fokuspunkter du ser i sökaren inte finns som fysiska märken i mattskivan utan projiceras dit med vad man skulle kunna kalla en enkel projektor. En sådan teknik öppnar ju upp för att visa precis hur mycket eller lite information som helst i sökarbilden. (Jag vill till exempel ha de valfria stödlinjerna som jag hade i min D200 men som D3 saknar
Vad gäller slutare så fungerar sensorerna olika beroende på om kameran har slutare eller inte. Det är olika sensortyper helt enkelt. Jag har ännu inte sett kristallklara, brusfria bilder a'la Canon 5DM2 eller liknande med kameror utan mekanisk slutare.
För att igen hänvisa till Nikon så sa de (när vi pratade om lösningen i D70) att det blir bildmässiga problem när man har renodlad elektronisk sökare, det faktum att sensorn blir belyst både före och efter exponeringen ställer tydligen till en del problem ... Det kanske är så att om man bygger en sensor som klarar de problemen så får den inte den höga bildkvalitet vi vant oss vid hos sensorer som samarbetar med slutare?
Också där tror jag det dröjer ett bra tag innan vi kan köpa heltysta kameror i den kvalitetsklassen. Marknad för dem finns.
Jepp, en helt tyst kamera vore lite av en dröm - jag tror många bröllopsfotografer skulle kunna lära sig leva med en lite halvcrappy EVIL/EVF bara de slapp slamret från en spegel