Annons

Megapixlar ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Always The Man

Aktiv medlem
Tänkt ställa en fråga till här. Sitter och funderar på om man ska ha en kamera med 3M pixlar eller 4M. Jag har väl tänkt mig att skriva ut en hel del bilder och även manipulera dom lite i datorn först. Räcker det med 3M eller ska man lägga 2000:- till för en mega till ?

Och vilken skrivare ska man införskaffa ?
Läste att Epson Stylus Photo 895 ska vara bra, någon som känner till något bättre, eller lite billigare :)

Som alltid så tackar jag för alla kommentarer, även helt meningslösa sådana.:p

/Always

3 eller 4 skit samma anser jag. Optiken är viktigare. Ett vanligt sätt att kolla "kvaliteten" på pixlarna är att blåsa upp en bild 600-700%, då ser man skillnaden. Någon här vet säkert någon site där sådana jämförelser görs om du inte har tillgång till provbilder.

Det beror helt på faktiskt, vill du kunna skriva ut bilderna i t.ex A4 storlek så kan du nog klara dig med en 3 MP kamera, men jag tror att om du ska manipulera lite innan så kan nog en 4 MP vara att rekommendera. JAG valde en 4 MP, men det kanske har lite med min pryl-mani att göra :D Har du tittat på några speciella kameror?

/Malm

Hans-C & Always:
http://www.dpreview.com brukar ha sådana bilder med i sina stora tester. Ville också hålla med Hans om att man inte ska stirra sig blind på Megapixels utan titta även på optiken. Det finns kameror med 3 MP som tar bilder med mindre brus än en del 5 MP kameror. Men snart kommer det väl en analogfanatiker och säger att du borde köpa en analog kamera, en massa film och en scanner:D

/Malm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar