Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mega förstoringar

Produkter
(logga in för att koppla)

pernilla.e

Medlem
Nån som har erfarenhet av jättebilder? Jag vill ha ca2x1m till en utställning utskrivna på tex canvas. Vet du nån som gör sånt och vad det kan kosta på en höft? Vad använder man för underlag? Går det att fixa med ett neg?
pernilla

pernilla.e skrev:
Nån som har erfarenhet av jättebilder? Jag vill ha ca2x1m till en utställning utskrivna på tex canvas. Vet du nån som gör sånt och vad det kan kosta på en höft? Vad använder man för underlag? Går det att fixa med ett neg?
pernilla

Skulle tippa på att det rör sig om ca 1000:- per kvadratmeter ex.moms om du vill ha det bra.
Kör själv ofta i de storlekarna.
100% i 200dpi brukar vara önskvärt.
De flesta föredrar nog ha en färdig fil.

Jerry

pernilla.e skrev:
Var gör du det? Med färdig fil menar du en digital bild?

En del kör jag i min Canon W7200, 90cm brett på rulle. Mest fotopapper.

Andra material kör jag hos en kollega.
Beror lite på var bilden ska sitta och hur länge den ska hålla.

Ja, jag menar digital bild.
Har du inte en sådan får du scanna in den.

Dock försöker jag alltid producera det slutgiltiga formatet själv i datorn för maximal kontroll gällande kvalitet och färghantering.

Filerna kan bli ganska stora men brukar ju gå att bränna ner på en CD eller DVD.
Körde fram ett par häromdan på 1x2,5 meter 200dpi och då blev de ca 500MB .tif

När det gäller producenter på canvasmaterial i den storlek du nämner så är det nog bara att söka på nätet t.ex "utskrifer storformat" e.dyl.

Jerry

colormailer.se

på duk:

90x185 cm, 392 kr
90x275 cm, 539.50 kr

.. och så hade de en massa andra storlekar, men de var väl närmast du ville ha.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar