ANNONS
Annons

Mediamarkt vägrar byta trasig blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Håkan_37

Medlem
Jag köpte en Nissin Di 622 (demo ex.) på Mediamarkt för en tid sedan. Efter en tid skulle jag prova den diffusorskiva som skall finnas inbyggd i blixthuvudet och upptäckte att den saknades. Inget jätteproblem tänkte jag, det brukar inte va något problem att byta felaktiga produkter. Men på Mediamarkt blev det stopp direkt! De hävdade att alla demoprodukter kontrolleras noga och att säljaren skulle ha upptäckt felet. Jag påpekade att säljaren inte gjort någon funktionstest och jag hade även ett vittne som kunde styrka det. Men det blev kalla handen något byte kunde det inte bli tal om.

Nu var det ren tur att jag endast köpte en billig blixt och att felet inte i stort påverkar funktionen, men tänk om man köpt en kamera eller annan vara för tiotusentals kronor som det sedan blev fel på?!!!!!!!

Nu vågar man ju givetvis inte handla mer på Mediamarkt och har varnat alla som jag känner. Som tur är finns det massor av seriösa fotohandlare och elektronikkedjor att handla hos istället för Mediamarkt.

Finns det andra där ute som har dålig erfarenhet av Mediamarkt?

Mvh Håkan

Vad gjorde du då? Gick du bara snällt därifrån när dom sa nej?

Sen är det väl så att det alltid finns nån som är missnöjd med en tillverkare/försäljare. Själv köpte jag ett kamera-märke som bestämnde sig för att försvinna en vecka senare, det kändes ju inte speciellt kul.

Har bra erfarenhet av Media Markt, så jag är förvånad. Däremot är det lite konstigt att priserna varierar ganska mycket mellan de olika Media Markt. Exv skilde det 4000:- i pris på en kamera. Men det är deras policy och bara att acceptera. Däremot aldrig några problem att byta en deffekt vara (demo eller inte demo).

Men du har ju ju 30 dagars öppet köp. Prata med dem igen eller tala med en konsumentrådgivare.

Ring din konsumentvägledare så får du hjälp att gå vidare. Jag törs nästan lova dig att de kommer att ändra sitt beslut efter att du talat med konsumentrådgivaren...

Vad gjorde du då? Gick du bara snällt därifrån när dom sa nej?

Sen är det väl så att det alltid finns nån som är missnöjd med en tillverkare/försäljare. Själv köpte jag ett kamera-märke som bestämnde sig för att försvinna en vecka senare, det kändes ju inte speciellt kul.

Skulle maila huvudkontoret men hemsidan ger endast länkar till varuhusen och där har jag ju redan varit. Ska leta vidare, i slutändan finns ju alltid ARN att vända sig till. Visst, blixten va billig och felet litet men personalens otrevliga attityd gör att man vill gå vidare med saken.

Jag köpte en Nissin Di 622 (demo ex.) på Mediamarkt för en tid sedan. Efter en tid skulle jag prova den diffusorskiva som skall finnas inbyggd i blixthuvudet och upptäckte att den saknades. Inget jätteproblem tänkte jag, det brukar inte va något problem att byta felaktiga produkter. Men på Mediamarkt blev det stopp direkt! De hävdade att alla demoprodukter kontrolleras noga och att säljaren skulle ha upptäckt felet. Jag påpekade att säljaren inte gjort någon funktionstest och jag hade även ett vittne som kunde styrka det. Men det blev kalla handen något byte kunde det inte bli tal om.

Nu var det ren tur att jag endast köpte en billig blixt och att felet inte i stort påverkar funktionen, men tänk om man köpt en kamera eller annan vara för tiotusentals kronor som det sedan blev fel på?!!!!!!!

Nu vågar man ju givetvis inte handla mer på Mediamarkt och har varnat alla som jag känner. Som tur är finns det massor av seriösa fotohandlare och elektronikkedjor att handla hos istället för Mediamarkt.

Finns det andra där ute som har dålig erfarenhet av Mediamarkt?

Mvh Håkan

Du köpte ett Demo-ex, det är din skyldighet att kolla att den fungerar och är i ett skick som du vill ha. Öppetköp och bytesrätt gäller ej demo-ex tyvärr.

Tycker du inte skall klaga på MediaMarkt för något Du skulle kunnat undvika genom att köpa något som inte vara ett demo-ex eller kollat varan noga innan du köpte demo-exet.

Du köpte ett Demo-ex, det är din skyldighet att kolla att den fungerar och är i ett skick som du vill ha. Öppetköp och bytesrätt gäller ej demo-ex tyvärr.

Tycker du inte skall klaga på MediaMarkt för något Du skulle kunnat undvika genom att köpa något som inte vara ett demo-ex eller kollat varan noga innan du köpte demo-exet.

Nej, tror du har fel. Ett demo-ex innebär att varan visats och klämts på i affären, men affären ska lämna samma garanti och köpvillkor som om varan låg i obruten förpackning.

I vissa fall kan bara garantin gälla, men isåfall skall undantag vara noterat på skrivet kvitto.

Media Markt har ju själv svarat trådstartaren att deras kunniga personal gått igenom blixten och befunnit den vara okej och angett det som orsak till att han inte får byta.

Däremot åligger det kunden att inom rimlig tid kontrollera varan och inte långt i efterhand komma och påpeka fel som borde kunna kollats snabbt.

Kolla sjäöv med konsumentvägledare eller ARN.

Mvh/Lennart

Lärt min läxa

Efter att ha läst svaren och funderat lite kring problemet blir man lite bekymrad, är det verkligen möjligt för vare sig säljare eller köpare att kontrollera att samtliga funktioner fungerar på t.ex en avancerad digital systemkamera. Eller vad gör man om man köpt ett tredjepartsobjektiv som inte fokuserar korrekt, kan ta ett tag innan man upptäcker det felet om man är på semester.

Men jag har lärt min läxa och kommer enbart handla hos handlare jag har fullt förtroende för. Som motpol till Mediamarkt kan jag nämna Scandinavian photo. Där köpte jag ett objektiv som inte la fokus rätt och fick ett nytt direkt utan vare sig tjafs eller ifrågasättande.

Jag hade iaf tur och kom billigt undan, tänk om man köpt en D300 demo på Mediamarkt och sen stått där med långnäsa, surt!

Mvh Håkan

Nediamarkt säljer inte kundrelationer, med det gör Scand Photo. Ett demoex skall fungera som ett normalt försäljningsex, ha samma tillbehör etc. såvida det inte tydligt anges vads som skiljer från ett försäljningsex. Det som normalt skiljer, är risken för att det hanterats vårdslöst ( tappats etc. ), eller att prylar "kommit bort", vilket brukar avspeglas i priset.

Det är upp till köparen att bedöma erbjudandet, att inspektera varan och fatta beslut. Jag skulle aldrig köpa ett demoex, inte ens från Scand Photo - risken är för stor i förhållande till den lilla vinsten.

Väljer man att köpa ett demoexemplar skulle jag säga att man faktiskt har ett eget ansvar också. Att börja gnälla på butiken när det saknas delar och produkten har defekter är ju självklart den enklaste genvägen för gemene man, men att tänka ett steg längre på att demoexemplaret kanske tappats i golvet (trots att produkten uppvisar ett felfritt yttre), delar kan ha försvunnit, bruksanvisning och kartong kanske slängts av butiken etc. kräver antagligen för mycket tankekraft. Alla vill göra klipp, så enkelt är det.

Butiken har ett val - är det ens lönt att sälja denna demoprodukt mot normal garanti? Väljer man att ha öppet köp eller ej? Så länge det finns en tydlig dialog mellan säljare och köpare vid försäljning av demoexemplar brukar det mesta lösa sig fint och smidigt, det vet jag av egen erfarenhet från försäljning.

Titeln på ditt inlägg hänvisar till att produkten är trasig, men i inlägget handlar det om en diffusorskiva som saknas och jag tolkar det som att du redan använt blixten en del. Det är stor skillnad på att byta ut en trasig vara eller komplettera med en del som saknas till en redan fungerande produkt.

I detta fallet vet inte jag hur företaget resonerat eller vad som sagts, men utan att ta någon i försvar brukar smutskasting enbart vara en första reaktion när man själv är missnöjd. Ganska orättvist egentligen. Försök ta kontakt med företaget och skapa en dialog istället (även om jag förstår din ilska om du blivit nonchalerad), det mesta brukar lösa sig om man är lugn och sansad.

Lycka till.

Jag köpte ett butiksex av Canon eos 30D på Mediamarkt i Lund för ett par månader sedan. Det är ju en utgående modell och dessutom testad och använd i butiken så jag fick den för 5900 kr med kitobjektiv. Jag tyckte det var ett bra köp eftersom jag hade en stram budget. Sneglade på 450D i samma prisläge, men jag tyckte 30D andades bättre kvalitet.

När jag sedan använde kameran upptäckte jag ett par små prickar i vissa bilder som kom från damm på sensorn. Jag gick tillbaka till Mediamarkt och de var mkt trevliga och hjälpsamma. De gör inte sensorrengöring i butiken men hänvisade mig till en butik i Malmö som gör det och som fakturerade Mediamarkt för rengöringen. Nu fungerar den perfekt. Säljaren på Mediamarkt menade att jag hade precis samma garanti på mitt butiksex som om jag köpt en ny kamera.

Jag är jättenöjd med Mediamarkt.

Gustav

Som motpol till Mediamarkt kan jag nämna Scandinavian photo. Där köpte jag ett objektiv som inte la fokus rätt och fick ett nytt direkt utan vare sig tjafs eller ifrågasättande.

Jag fick oxå nytt direkt utan tjafs eller ifågasättanden från Scandinavian Photo vid en felfokusering. Två gånger till och med. Men de kanske inte hade räknat med att jag hade koll på serienumren, och kunde konstatera att jag fick tillbax objektiv nummer ett, som naturligtvis fortfarande fokuserade precis lika fel, när jag reklamerade nummer två. Jag antydde (lite spydigt, jovisst) för någon på SP att "det var väl tur att de råkade plocka just det objektivet till mig, som väl åkt tillbax till hyllan av misstag, annars kunde ju någon stackare åka på det i tron att han fått ett nytt och fungernade objektiv..". Då blev säljaren lite irriterad, och jag lite sugen att handla på Cyberphoto framöver i stället.. :D

Per

Jag fick oxå nytt direkt utan tjafs eller ifågasättanden från Scandinavian Photo vid en felfokusering. Två gånger till och med. Men de kanske inte hade räknat med att jag hade koll på serienumren, och kunde konstatera att jag fick tillbax objektiv nummer ett, som naturligtvis fortfarande fokuserade precis lika fel, när jag reklamerade nummer två. Jag antydde (lite spydigt, jovisst) för någon på SP att "det var väl tur att de råkade plocka just det objektivet till mig, som väl åkt tillbax till hyllan av misstag, annars kunde ju någon stackare åka på det i tron att han fått ett nytt och fungernade objektiv..". Då blev säljaren lite irriterad, och jag lite sugen att handla på Cyberphoto framöver i stället.. :D

Per

Nu vet jag inte om du hade ett kamerahus som kanske har lätt bak- eller framfokus. (tillverkningstoleransen är ju plus/minus 5% på både kameror och objektiv, enl canon).

Men vi antar att du hade ett kamerahus som bakfokuserade 3%. Optiken du köpte kanske bakfokuserade 5%=8% i bakfokus.

Man kanske hoppades på SP att objektivet nästa gång skulle hamna hos någon som hade 5% framfokus. Därmed skulle bak- och framfokus ta ut varandra och den köparen skulle ju blivit jättenöjd.

Måste känts snopet (och genant) för dem att du hade koll på serienumret.

Men, jag har bara goda erfarenheter av SP när jag velat byta. Också goda erfarenheter av MediaMarkt samt givetvis av CyberPhoto. Det är de 3 jag handlar ifrån också.

Lennart

Mediamarkt vägrar byta trasig blixt, take 2

Fick ett tips av en bekant som krängt mobiltelefoner, Se alltid till att du har öppet köp på varan då kan bara lämna tillbaka varan och säga att du inte var nöjd om du upptäcker ett fel. Nu slipper man både motsträviga butiksbiträden och långa reparationstider. Man kan istället köpa en frisk vara i annan affär.

Man lär så länge man lever.

Håkan

Så här ska du INTE göra...

Fick ett tips av en bekant som krängt mobiltelefoner, Se alltid till att du har öppet köp på varan då kan bara lämna tillbaka varan och säga att du inte var nöjd om du upptäcker ett fel. Nu slipper man både motsträviga butiksbiträden och långa reparationstider. Man kan istället köpa en frisk vara i annan affär.

Man lär så länge man lever.

Håkan

Svar till dig Håkan från någon som jobbar i butik. Jag hoppas nästan att du skämtar med ditt inlägg. För det första: öppet köp gäller på seriösa kedjor inte använda produkter. Vid öppet köp plomberas varan för att undvika precis det du skriver, alltså oärliga människor som antingen vill använda produkten vid bara ett specifikt tillfälle eller just om det skulle bli något fel. I stort sett alla butiker som finns i vår bransch vill hjälpa kunden så gott det går, men vi har regler och lagar att gå efter, precis som alla andra. Hur glad skulle du bli om du köpte en produkt som någon oärlig människa gjort precis det du beskrev med? Inte jätteskojigt, kanske. Vi i butik följer alltid Konsumentköplagen i dessa ärenden, och såna som försöker lura oss säljare drar bara ner alla andra i smutsen. Fler och fler säljare blir mindre villiga att göra goodwilllösningar till kunder, då ett fåtal försöker fuska.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan... Hur lång tid var det mellan köpet och påträffandet av felet? Den typen av ursprungsfel måste nämligen påtalas ganska så tidigt annars kan inte vi förutsätta att de faktiskt var där från början. Ett funktionsfel går på garantin, inte ett fysiskt fel som detta, då de i 99,9% beror på yttre åverkan. Än en gång pga alla dessa minst sagt oärliga konsumenter där ute. Ni skulle bara veta hur många det är som försöker blåsa oss...

Efter att ha läst svaren och funderat lite kring problemet blir man lite bekymrad, är det verkligen möjligt för vare sig säljare eller köpare att kontrollera att samtliga funktioner fungerar på t.ex en avancerad digital systemkamera. Eller vad gör man om man köpt ett tredjepartsobjektiv som inte fokuserar korrekt, kan ta ett tag innan man upptäcker det felet om man är på semester.

Men jag har lärt min läxa och kommer enbart handla hos handlare jag har fullt förtroende för. Som motpol till Mediamarkt kan jag nämna Scandinavian photo. Där köpte jag ett objektiv som inte la fokus rätt och fick ett nytt direkt utan vare sig tjafs eller ifrågasättande.

Jag hade iaf tur och kom billigt undan, tänk om man köpt en D300 demo på Mediamarkt och sen stått där med långnäsa, surt!

Mvh Håkan

Du ska inte kolla alla funktioner men bör givetvis kolla att allt på innehållsförteckingen är med.

Beställ en ny diffuser från tillverkaren, du får det sannolikt gratis.

Låt butiken stå för sina skitsaker!

Jag köpte en systemkamera med fulare brus (randigt) på högsta ISO än vad min gamla kompaktkamere hadde på sitt högsta ISO, men nänä inte var det nåt fel enligt säljaren inte.

Nästa gång jag köper en kamera så kommer jag att köpa den på nått ställe som har nån sån där nöjdkund-garanti så att jag kan lämna tillbaka den och köpa ett annat exemplar, kanske nån annanstans.

Säljer man kameror som ger randiga bilder så tycker inte jag att det ska vara mitt problem att bevisa att det inte borde vara så.

Att som enskild kund försöka påtala ett tekniskt fel verkar omöjligt, då verkar det mycke enklare att bara spela dum och säga att man inte förstår nånting och att man könner sig lurad och därför vill lämna tillbaka och få pengarna tillbaks.

Alla gånger då jag varit ärlig och försökt lösa problemet med försäljningsstället så har det inneburit en massa extrajobb för mig och ändå har jag inte alltid blivit nöjd.
Men dom gånger jag kommit tillbaks med varan och bara spelat korkad då har det gått bra att få tillbaka pengarna.

Jag har t.ex lämnat tillbaka flera nätverkskort med motiveringen att dom funkar inte och jag fattar ingenting, och det gick bra.
Men när en router från D-Link kraschade en gång per dygn och jag tyckte att sljaren/tillverkaren borde ta sitt ansvar och fixa problemet då var det inte enklet minsann. Jag och router blev hänvisad hit och dit, andra gången menade säljaren att det inte var hans ansvar att dom sålt en skitprodukt som inte fungerade så jag själv skujlle kontakta tillverkaren och blev uppmanade att först skicka till gävle och sen till upplands-väsby. Säljaren till och med antydde att om jag kommit tilbaka snabbt och viljat lämna tilbaka router så hadde det gått bra men nu när jag hadde försökt lösa problemet och det gått en månad sen köpet då var det plötligt inte hans problem.

Fick varken penger eller en fungerande produkt.

Edit ett moderkort som jag gärna ville ha men som vägrade boota från hårdisken åkte jag med 4 gånger fram och tillbaks till butiken innan jag fick tillbaka pengarna.
Jag är rätt säker på att om jag bara kommit och sagt att -"öh, det passade ju inte i burken", så hadde det gått fortare att lämna tillbaks det.

Jag tror det ligger i säljarnas natur att försöka blåsa kunderna på pengar, som att sälja på en massa sådana där löjliga försäkringar. Massvis med gånger har jag hört säljare som påstår att om man inte köper en försäkring så måste kunden själv bevisa att nått är fel och sen ordna med transport till lagret, och då kan det ju bli ännu mer skador som orsakar fel och då får kunden ännu svårare att bevisa att det var fel från början. Och sen skule TVn få stå flera veckor på det kalla blöta lagret innan nån kom och tittade på den så då kunde den ju ytterligara skador uppkomma som gjorde det änn svårare för kuunden att få rätt.

Senast ändrad:
Svar till dig Håkan från någon som jobbar i butik. Jag hoppas nästan att du skämtar med ditt inlägg. För det första: öppet köp gäller på seriösa kedjor inte använda produkter. Vid öppet köp plomberas varan för att undvika precis det du skriver, alltså oärliga människor som antingen vill använda produkten vid bara ett specifikt tillfälle eller just om det skulle bli något fel. I stort sett alla butiker som finns i vår bransch vill hjälpa kunden så gott det går, men vi har regler och lagar att gå efter, precis som alla andra. Hur glad skulle du bli om du köpte en produkt som någon oärlig människa gjort precis det du beskrev med? Inte jätteskojigt, kanske. Vi i butik följer alltid Konsumentköplagen i dessa ärenden, och såna som försöker lura oss säljare drar bara ner alla andra i smutsen. Fler och fler säljare blir mindre villiga att göra goodwilllösningar till kunder, då ett fåtal försöker fuska.

För att gå tillbaka till ursprungsfrågan... Hur lång tid var det mellan köpet och påträffandet av felet? Den typen av ursprungsfel måste nämligen påtalas ganska så tidigt annars kan inte vi förutsätta att de faktiskt var där från början. Ett funktionsfel går på garantin, inte ett fysiskt fel som detta, då de i 99,9% beror på yttre åverkan. Än en gång pga alla dessa minst sagt oärliga konsumenter där ute. Ni skulle bara veta hur många det är som försöker blåsa oss...

Naturligtvis ska inte 30 dagars öppet köp användas på det osunda sätt du refererar till.

Jag är dock väl medveten om att du är ute på lite hal is när det gäller det du skriver om "plomberade" produkter. Hur ska konsumenten veta om varan är deffekt/opassande om den inte granskas?

Självklart ska den granskas med försiktighet, originalförpackning, tillbehör och manualer ska vara i nyskick vid returnerandet. Upptäcks ett fel eller att artikeln inte passar köparen eller motsvarar angivna specifikationer tar SERIÖSA kedjor tillbaks varan/byter ut den eller låter köpet gå i retur.

Dock bör ju inte köparen låta det gå hela 30 dagar om det är något som inte stämmer. Vid retur av exempelvis datorer brukar det utgå en återställningsavgift på 600-1200:- som belastar köparen vid returen.

Jag måste alltså tillägga att jag ALDRIG haft problem med att returnera en vara jag funnit deffekt eller opassande hos någon kedja.
Genom 20 år har det hänt 5-6 ggr. Kedjor som Expert, OnOFF, El-giganten, Siba och senast Media Markt har aldrig ställt några krav på obruten förpackning.

Däremot gäller det att lugnt och sansat resonera om orsaken till returen. Att granska varan åligger kunden, att rätta till saker som blivit fel åligger handlaren. Det är alltså tal om önsesidigt förtroende och ömsesidig plikt. Efter en viss tid kan endast gällande garanti åberopas av kunden samt utvidgad sådan enl ARN:s statuter.

Är man osäler redan i affären om artikeln kommer att passa eller inte fungera som man tänkt sig bör man redan vid köptillfället också be om att få returrätt bekräftad på kvittot.

Men att använda 30-dagars öppetköp som "provbänk" och bara returnera varan och begära pengarna tillbaks efter att fortsatt att använda varan efter att man konstaterat att den är deffekt eller inte passar är ju detsamma som att bryta ett förtroende.

Dock kan jag förstå de som någon enstaka gång gör det om de erhållit en deffekt vara och kedjan/affären inte åtgärdar felet. För det är också att missbruka ett förtroende affären/kedjan fått från kunden.

Tilläggas bör att jag faktiskt köpt en dslr, plomberad, på en kedja. Den var definitivt omplomberad för det var hundöron på manualen, programvarans plombering bruten, tydliga fingeravtryck på displayen (under plastskyddet). Vidare var olika användarinställningar inte återställda i menyerna. Detta hos en välrenommerad kedja som de facto missbrukat mitt förtroende. Men jag bedömde att kameran efter viss rengöring var helt okej och funderade på om jag skulle reklamera.
Genom diverse underliga turer fick jag till sist en ny. Men den bristande moralen verkar alltså inte bara ligga hos kunden. Eller?
Det kanske var din kedja som sålde, rentav?

Slutligen, varför kan inte Media Markt fixa en liten plastbit åt killen med blixten så vi slipper sådana här tråkiga trådar på FS.
De jag haft kontakt med på Media Markt har varit helschyssta när något blivit fel.

Lennart

Kanske är värt att påminna sig om att det är väldigt olika regler om man köper en vara över disk, eller via ett postorderföretag så att köpet omfattas av distansköplagen. I det senare fallet har man faktiskt rätt att packa upp och prova varan, med allt det innebär för förpackningens skick.

Per

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar