Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Mediamarkt vägrar byta trasig blixt.
- Trådstartare Håkan_37
- Start datum
Photocon
Aktiv medlem
På Media Markts kvitton står det "30 dagars öppet köp vid obruten förpackning".
Helt rätt! Så står det. Men det innebär inte att en bruten förpackning ger Media Markt rätt att avsäga sig allt ansvar enl konsumentköpslagen. Är varan deffekt får även Media markt rätta in sig i ledet.
Som Per så riktigt skrivet gäller olika regler vid köp över disk vs köp via postorder.
Vad jag däremot inte kan förstå är varför det ska föreligga någon konfliktsituation. Lägger man bara fram sin sak lugnt och sakligt rättar säljaren oftast till det. Kunden är det viktigaste kapital de har.
Jag har bytt vara i bruten förpackning mot annan på Media Markt efter att framlagt goda skäl. Men jag var inte ute efter att få pengarna tillbaks utan få en vara som passade bättre (i detta fall ett objektiv).
Oavsett köpesätt har du som regel minst en veckas ångerrätt, Dock inte mot impulsköp som du ångrar utan det ska vara skäl som att varan är deffekt eller inte passar eller inte fungerar enl specifikation och liknande.
Lennart
Speedy
Aktiv medlem
hela grejen är ju rätt löjlig från mediamarkts sida egentligen. hade säljaren haft koll på att de som säljer nissin's blixtar i sverige är rätt så frikostliga med kunder som har fått problem så hade de säkert tagit emot den och skickat den på reparation. å andra sidan.. det är lite av problemet med stora kedjor. säljaren på såna ställen har sällan en nära realation med leveratörerna. kan nästan garantera att vilken random fotobutik av mindre sort som helst hade agerat annorlunda.
Photocon
Aktiv medlem
hela grejen är ju rätt löjlig från mediamarkts sida egentligen. hade säljaren haft koll på att de som säljer nissin's blixtar i sverige är rätt så frikostliga med kunder som har fått problem så hade de säkert tagit emot den och skickat den på reparation. å andra sidan.. det är lite av problemet med stora kedjor. säljaren på såna ställen har sällan en nära realation med leveratörerna. kan nästan garantera att vilken random fotobutik av mindre sort som helst hade agerat annorlunda.
Löjligt är nog precis rätt ord. Lite tillmötesgående typ: "Ska se hur vi ska fixa det här" och ett tel.samtal till centrallagret. Istället hamnar allt på FS och varuhuset förlorar på det. En skitsak egentligen.
Mitt sista inlägg i den här tråden.
Lennart
chrdan
Aktiv medlem
Naturligtvis ska inte 30 dagars öppet köp användas på det osunda sätt du refererar till.
Jag är dock väl medveten om att du är ute på lite hal is när det gäller det du skriver om "plomberade" produkter. Hur ska konsumenten veta om varan är deffekt/opassande om den inte granskas?
Nej nej nej... Nu har du blandat ihop saker och ting. Du blandar ihop Öppet köp och garanti, verkar det som. Öppet köp betyder att du har rätt att lämna tillbaka varan inom en viss period. Precis som det står i ett annat inlägg här gäller detta vid obruten förpackning i de flesta seriösa butiker. Detta gör vi för att folk inte ska köpa en grej för en helg, använda kameran och sen lämna tillbaka den för att det bara var ett projekt de skulle ha den till. Ja, detta har hänt flera gånger.
Opassande, som du skrev det, är något som åligger kunden att ta reda på innan köpet genomförs. Hur? Genom att prova kameran innan köpet. Jag har ännu inte sett någon butik som inte har den kamera de vill sälja uppställd så man kan prova den.
Men om varan är defekt? Ja, då finns det något som heter garanti och även hos vissa tillverkare en DOA-period (Dead On Arrival). Uppstår felet inom en eller två veckor från köpet tar de flesta tillbaka varan som ett DOA-fall och byter ut den direkt. Tyvärr har inte alla tillverkare en sådan policy, så man kan inte kallt räkna med att butiken kommer byta ut produkten direkt.
Självklart ska den granskas med försiktighet, originalförpackning, tillbehör och manualer ska vara i nyskick vid returnerandet. Upptäcks ett fel eller att artikeln inte passar köparen eller motsvarar angivna specifikationer tar SERIÖSA kedjor tillbaks varan/byter ut den eller låter köpet gå i retur.
Om varan inte motsvarar det säljaren har sagt om den har man självklart full returrätt... Det är en typ av falsk marknadsföring vilket inte är tillåtet. Men än en gång ligger det på kunden, inte säljaren, att hitta en vara som passar just dig. Säljaren är där för att hjälpa dig hitta rätt, men vi känner inte er kunder så väl så att vi med all säkerhet kan säga att just den är perfekt för dig. Det måste du själv avgöra.
Dock bör ju inte köparen låta det gå hela 30 dagar om det är något som inte stämmer. Vid retur av exempelvis datorer brukar det utgå en återställningsavgift på 600-1200:- som belastar köparen vid returen.
Jag måste alltså tillägga att jag ALDRIG haft problem med att returnera en vara jag funnit deffekt eller opassande hos någon kedja.
Genom 20 år har det hänt 5-6 ggr. Kedjor som Expert, OnOFF, El-giganten, Siba och senast Media Markt har aldrig ställt några krav på obruten förpackning.
Vi är inte omedgörliga... Bara väldigt kinkiga. Är det en trevlig kund och varan är i orginalskick kan man mycket väl göra det av ren goodwill. Men det är just det... Goodwill. Och missbrukas det kommer den helt och hållet försvinna från vår sida.
Däremot gäller det att lugnt och sansat resonera om orsaken till returen. Att granska varan åligger kunden, att rätta till saker som blivit fel åligger handlaren. Det är alltså tal om önsesidigt förtroende och ömsesidig plikt. Efter en viss tid kan endast gällande garanti åberopas av kunden samt utvidgad sådan enl ARN:s statuter.
Helt rätt. Det åligger oss i butiksledet att avhjälpa fel som uppstår inom garantitiden. Märk väl dock, och detta är det många som inte verkar förstå med tanke på hur en del uppför sig mot oss i butik (du verkar dock inte vara en av dom, Lennart), att det inte är vi som utför reparationen. Ni kan skälla så mycket ni vill på oss om det strular med reparationen, men det går inte snabbare för det. Tvärtom. En kund som kommer in i butiken och inte kan hålla sig lugn när vi faktiskt gör vad vi kan för att det ska gå snabbare kan kallt räkna med att vi inte kommer ligga på verkstaden något nämnvärt. Är det däremot en trevlig kund brukar jag personligen ringa upp till verkstaden och be dom prioritera reparationen. Jag har till och med dragit ett par vita lögner för verkstäderna för att de ska snabba sig när kunden har varit trevlig.
Var lugna, trevliga och sakliga. Det lönar sig.
Är man osäler redan i affären om artikeln kommer att passa eller inte fungera som man tänkt sig bör man redan vid köptillfället också be om att få returrätt bekräftad på kvittot.
Men att använda 30-dagars öppetköp som "provbänk" och bara returnera varan och begära pengarna tillbaks efter att fortsatt att använda varan efter att man konstaterat att den är deffekt eller inte passar är ju detsamma som att bryta ett förtroende.
Dock kan jag förstå de som någon enstaka gång gör det om de erhållit en deffekt vara och kedjan/affären inte åtgärdar felet. För det är också att missbruka ett förtroende affären/kedjan fått från kunden.
Har affären inte åtagit sig att åtgärda felet när det är ett garantiärende har de gjort rejält fel. Be dom läsa konsumentköplagen.
Tilläggas bör att jag faktiskt köpt en dslr, plomberad, på en kedja. Den var definitivt omplomberad för det var hundöron på manualen, programvarans plombering bruten, tydliga fingeravtryck på displayen (under plastskyddet). Vidare var olika användarinställningar inte återställda i menyerna. Detta hos en välrenommerad kedja som de facto missbrukat mitt förtroende. Men jag bedömde att kameran efter viss rengöring var helt okej och funderade på om jag skulle reklamera.
Genom diverse underliga turer fick jag till sist en ny. Men den bristande moralen verkar alltså inte bara ligga hos kunden. Eller?
Det kanske var din kedja som sålde, rentav?
Just sånt här som vi vill undvika med de lite småkinkiga reglerna. Tidigare hände det att folk kom och ville lämna tillbaka en vara som var oplomberad varpå vi då frågat om den använts något. Allt som oftast får man svaret "Nej, jag har bara packat upp och tittat på den". Förut kunde man lita på folk och trott på det för att senare upptäcka att det var en lögn.
Jag fick själv in en kvinna i medelåldern här en gång för ett tag sen som ville lämna tillbaka en kamera hon fått i present för att hon redan hade en. Aldrig använd, bara tittad på, enligt henne. Jag startade kameran för att kontrollera det och hittade lättklädda, mindre trevliga bilder på henne i kamerans internminne. Hon lämnade butiken kort efter med kameran i behåll.
Slutligen, varför kan inte Media Markt fixa en liten plastbit åt killen med blixten så vi slipper sådana här tråkiga trådar på FS.
De jag haft kontakt med på Media Markt har varit helschyssta när något blivit fel.
Lennart
Det hade varit det klart lättaste... Men å andra sidan måste man se detta ur säljarens perspektiv (jag vet att det kan va svårt). Därför jag ville veta hur lång tid det var mellan köpet och att han påtalade felet.
Än en gång kommer jag tillbaka till det här med folk som försöker blåsa oss. Det finns folk som medvetet har isönder en pryl för att sen säga att det var så från början. Det saknas en plastbit... Dom faller inte av av sig själv. Visst, det kan mycket väl ha varit någon klåfingrig typ som dragit av den i butiken, men det vet vi ju inte... Hade det varit här hade den bytts ut om felet påtalats inom skälig tid. Kommer en sån sak hit två, tre månader efter köpet hade det inte funkat, däremot.
/Christoffer
Maverick
Aktiv medlem
Känns som allt sånt här på nått sätt ligger i snålhetens kölvatten.
Någon sa att det antagligen inte hade varit ett problem på en mindre butik och det hade det nog inte, beroende på kund skulle jag tillägga. Och ifall det varit en trogen kund.
En liten anekdot från verkligheten. Jag har i stora drag handlat all min fotoutrustning på en och samma butik sedan början på 90-talet. De var sällan eller aldrig billigast. Inte dyrast heller förvisso utan det varierade från medel till lite högt prisläge. Men de hade några fördelar ändå. De försökte förstå mitt problem och de försökte hitta den bästa lösningen. Således var det inga problem att splittra ett "paketerbjudande" och lägga på lite andra tillbehör istället eftersom jag ansåg mig redan ha ett motsvarande objektiv. Efteråt har jag förstått att de måste ha förlorat något på den affären men de löste mitt problem.
När jag senare köpte min första digitalkamera så försökte de återigen lösa mitt problem. Dock gick det inte riktigt lika bra i första försöket. De och jag trodde att det skulle funka att frilansa med en Dimage 7Hi, som på sin tid kostade 16k, och det gjorde det inte alls. Några saker gick sönder i den och lagades i vanlig ordning. Några saker var direkt dåliga med exponeringen och de försökte rätta till det med. Men det funkade inte i alla fall inte. Jag uttryckte min uppgivenhet och undrade vad en undervattenspåse kostade eftersom jag i stora drag slutat bry mig ifall kameran skulle råka bli dränkt eller inte, den funkade ju i alla fall inte till det den var tänkt. Då sa han bara att "Vi tar tillbaka den, vill du ha pengarna tillbaka?". Det här är nio månader, ungefär, efter att jag köpt den.
Själv svarade jag att jag ville ha en kamera som fungerade snarare än att få pengar tillbaka. Då blev det en Canon 10D istället.
Med det här vill jag säga att det faktiskt kan löna sig att betala lite mer och bygga upp en personlig relation till sin butik. Den händelsen var väldigt avgörande för att jag över huvud taget skulle fortsätta med foto med yrkesambitioner.
Men jagar man billigast möjligt på nätet eller på olika kedjor så kommer man att mötas av säljaren som redan stött på 15 snubbar som alla ville köpa ett värstingobjektiv till pingst, (läs bröllop), för att sedan lämna tillbaka det. Jag har själv, i egenskap av säljare, stött på folk som vill köpa macrogrejer på öppet köp lagom till rimfrostens dagar. Det lämnas öppet köp ibland vid speciella tillfällen och vissa varor, typ jul och student.
Kedjor som MediaMarkt och liknande råkar antagligen på fler folk som försöker blåsa dem än vad små butiker gör just för att den personliga relationen saknas. Därav kundbemötandet.
Mvh
Maverick
Någon sa att det antagligen inte hade varit ett problem på en mindre butik och det hade det nog inte, beroende på kund skulle jag tillägga. Och ifall det varit en trogen kund.
En liten anekdot från verkligheten. Jag har i stora drag handlat all min fotoutrustning på en och samma butik sedan början på 90-talet. De var sällan eller aldrig billigast. Inte dyrast heller förvisso utan det varierade från medel till lite högt prisläge. Men de hade några fördelar ändå. De försökte förstå mitt problem och de försökte hitta den bästa lösningen. Således var det inga problem att splittra ett "paketerbjudande" och lägga på lite andra tillbehör istället eftersom jag ansåg mig redan ha ett motsvarande objektiv. Efteråt har jag förstått att de måste ha förlorat något på den affären men de löste mitt problem.
När jag senare köpte min första digitalkamera så försökte de återigen lösa mitt problem. Dock gick det inte riktigt lika bra i första försöket. De och jag trodde att det skulle funka att frilansa med en Dimage 7Hi, som på sin tid kostade 16k, och det gjorde det inte alls. Några saker gick sönder i den och lagades i vanlig ordning. Några saker var direkt dåliga med exponeringen och de försökte rätta till det med. Men det funkade inte i alla fall inte. Jag uttryckte min uppgivenhet och undrade vad en undervattenspåse kostade eftersom jag i stora drag slutat bry mig ifall kameran skulle råka bli dränkt eller inte, den funkade ju i alla fall inte till det den var tänkt. Då sa han bara att "Vi tar tillbaka den, vill du ha pengarna tillbaka?". Det här är nio månader, ungefär, efter att jag köpt den.
Själv svarade jag att jag ville ha en kamera som fungerade snarare än att få pengar tillbaka. Då blev det en Canon 10D istället.
Med det här vill jag säga att det faktiskt kan löna sig att betala lite mer och bygga upp en personlig relation till sin butik. Den händelsen var väldigt avgörande för att jag över huvud taget skulle fortsätta med foto med yrkesambitioner.
Men jagar man billigast möjligt på nätet eller på olika kedjor så kommer man att mötas av säljaren som redan stött på 15 snubbar som alla ville köpa ett värstingobjektiv till pingst, (läs bröllop), för att sedan lämna tillbaka det. Jag har själv, i egenskap av säljare, stött på folk som vill köpa macrogrejer på öppet köp lagom till rimfrostens dagar. Det lämnas öppet köp ibland vid speciella tillfällen och vissa varor, typ jul och student.
Kedjor som MediaMarkt och liknande råkar antagligen på fler folk som försöker blåsa dem än vad små butiker gör just för att den personliga relationen saknas. Därav kundbemötandet.
Mvh
Maverick
Photocon
Aktiv medlem
Känns som allt sånt här på nått sätt ligger i snålhetens kölvatten.
Mvh
Maverick
Skrev tidigare att jag gjort mitt sista inlägg på denna tråd få jag fann den färdigdebatterad. Men så läste ditt inlägg och kände mig manad att svara.
Här finns ingen välsorterad fotoaffär kvar. Innan gjorde jag precis som du och fick samma typ av bemötande. Jag och affären blev polare kan man lugnt säga. Ibland blev saker dyrare, ibland samma pris och ibland billigare. Men det rådde en outtalad överenskommelse att båda parter skulle bli nöjda. Det blev ett givande och tagande rent ekonomiskt. Men ingenting blev fel i slutänden.
Jag skulle fortsatt handla där om affären och dess synnerligen kunniga personal fanns kvar.
Nu finns en liten fotoaffär kvar med mest kompaktkamerasortiment. Där köper jag mest filter, skrivarbläck, papper och andra förbrukningsvaror. De tar inte heller hem pro-aktiga saker utom ibland eftersom de stora leverantörerna ibland har krav på att affären måste köpa minst 10 st av den och den varan.
Så jag är nödd och tvungen att hålla mig till mera opersonliga inköpsställen. Och gäller det foto blir det Scandinavian Photo eller Cyberphoto. Men i en närbelägen stad finns också ett välsorterat Media Markt med visst pro-sortiment. Fotoavdelningen där förestås av en man som just haft en liten fotoaffär/ateljé tidigare. Så dit tar jag mig när jag vill handla över disk. Det blir bra.
Men aldrig igen som min "gamla fotoaffär". Så jag kan bara hålla med i vad du skriver om just den delen.
Huruvida folk är så ohederliga som du beskriver kan jag varken motsäga eller hålla med om då jag inte stått på den sidan disken. Däremot är jag ju enskild firmaidkare och har väl lärt mig en hel del om människor på den vägen.
Jag har blivit blåst rejält någon gång, men föredrar att se människan i gemen som hederlig. Livet skulle bli så trist annars.
Men människan är egoistisk till sin natur. Det finns dumma egoister och smarta egoster och välmenande egoister. De senare vet i alla fall att alla relationer bygger på ett givande och tagande. Den förstnämnda kategorin är de som förstör och ger upphov till att alla kunder blir mer eller mindre misstänkliggjorda i våra alltmer pressade ekonomiska tider där försäljning i volym med låga avanser utgör grunden för affärsidkarnas existens.
Här på FS finner jag till min fasa (i andra trådar) att många tycker det är helt okej att jobba svart, piratkopiera datorprogram, smuggla in kameror och optik etc..etc. Om alla resonerade så skulle hela samhålls- och affärsstrukturen braka samman.
Tyvärr har denna inställning gjort att vaksamheten mot "fuskare" ökat och drabbar sjuka/arbetslösa personer också.
Nåja, förlåt en liten utvikning. Kommer just ihåg att allt började med en liten saknad plastbit
Lennart
Jonas HH
Avslutat medlemskap
Svar till dig Håkan från någon som jobbar i butik. Jag hoppas nästan att du skämtar med ditt inlägg. För det första: öppet köp gäller på seriösa kedjor inte använda produkter. Vid öppet köp plomberas varan för att undvika precis det du skriver, alltså oärliga människor som antingen vill använda produkten vid bara ett specifikt tillfälle eller just om det skulle bli något fel. I stort sett alla butiker som finns i vår bransch vill hjälpa kunden så gott det går, men vi har regler och lagar att gå efter, precis som alla andra. Hur glad skulle du bli om du köpte en produkt som någon oärlig människa gjort precis det du beskrev med? Inte jätteskojigt, kanske. Vi i butik följer alltid Konsumentköplagen i dessa ärenden, och såna som försöker lura oss säljare drar bara ner alla andra i smutsen. Fler och fler säljare blir mindre villiga att göra goodwilllösningar till kunder, då ett fåtal försöker fuska.
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan... Hur lång tid var det mellan köpet och påträffandet av felet? Den typen av ursprungsfel måste nämligen påtalas ganska så tidigt annars kan inte vi förutsätta att de faktiskt var där från början. Ett funktionsfel går på garantin, inte ett fysiskt fel som detta, då de i 99,9% beror på yttre åverkan. Än en gång pga alla dessa minst sagt oärliga konsumenter där ute. Ni skulle bara veta hur många det är som försöker blåsa oss...
Håkan har helt rätt! Köper man en produkt som det visar sig vara fel på, så är det ju en självklarhet att man utnyttjar öppet köp. Gör man inte det så är man jävligt korkad!! Fotoutrustning plomberas inte vilket gör det hela mycket enklare. Jag har själv vid två tillfällen utnyttjat öppet köp. Första gången så köpte jag ett Canon objektiv för över tjugo tusen kronor. Objektivet fungerade utmärkt men jag råkade tappa det i backen och autofokusen slutade att fungera. I övrigt syntes inga märken, så jag gick till butiken och lämnade tillbaks det. I butiken så testade man inte objektivet utan kollade bara om glasen var repfria och jag fick mina 26000kr tillbaks! Andra gången så köpte jag ett pirat batteri till en eos 1ds som det var glapp i. Jag lämnade tillbaks batteriet och hävdade att jag köpt batteri till fel kamera. Fick tillbaka pengarna här med utan problem.
Ormetkruper
Aktiv medlem
Man får ju hoppas att Jonas Hellberg skrev sitt inlägg med en ocean av ironi....
Annars blir man ju mörkrädd. Inte undra på världen är som den är när det finns sådana dumskallar.
Annars blir man ju mörkrädd. Inte undra på världen är som den är när det finns sådana dumskallar.
brutusostling
Aktiv medlem
Räknar med att det var ironi.
MIn erfarenhet är att det lönar sig att gå till en riktig fotobutik, som kan foto men som samtidigt gärna är tillräckligt stor för att kunna hävda sig mot tillverkare/distributörer om något är fel på kameran eller tillbehöret (det är tyvärr risken med en mindre butik, den kan kanske inte lika bra hävda sig mot leverantörer som en stor butik). Jag betalar gärna någon hundralapp extra för den inofficiella "försäkring" respektive de goda råd jag kan få om det handlar om en stor butik med kunnig personal. Jag skulle kunna köpa en proffskamera på en kedja som säljer allt mellan himmel och jord (om den sålde sådana), där vet jag vad kameran innebär, men däremot skulle jag inte köpa en kompaktkamera där, då är jag ännu mer i behov en riktigt välförsedd fotobutik. Annars riskerar jag att slösa bort tusenlappar i stället.
MIn erfarenhet är att det lönar sig att gå till en riktig fotobutik, som kan foto men som samtidigt gärna är tillräckligt stor för att kunna hävda sig mot tillverkare/distributörer om något är fel på kameran eller tillbehöret (det är tyvärr risken med en mindre butik, den kan kanske inte lika bra hävda sig mot leverantörer som en stor butik). Jag betalar gärna någon hundralapp extra för den inofficiella "försäkring" respektive de goda råd jag kan få om det handlar om en stor butik med kunnig personal. Jag skulle kunna köpa en proffskamera på en kedja som säljer allt mellan himmel och jord (om den sålde sådana), där vet jag vad kameran innebär, men däremot skulle jag inte köpa en kompaktkamera där, då är jag ännu mer i behov en riktigt välförsedd fotobutik. Annars riskerar jag att slösa bort tusenlappar i stället.
Man får ju hoppas att Jonas Hellberg skrev sitt inlägg med en ocean av ironi....
brutusostling
Aktiv medlem
Räknar med att det var ironi.
MIn erfarenhet är att det lönar sig att gå till en riktig fotobutik, som kan foto men som samtidigt gärna är tillräckligt stor för att kunna hävda sig mot tillverkare/distributörer om något är fel på kameran eller tillbehöret (det är tyvärr risken med en mindre butik, den kan kanske inte lika bra hävda sig mot leverantörer som en stor butik). Jag betalar gärna någon hundralapp extra för den inofficiella "försäkring" respektive de goda råd jag kan få om det handlar om en stor butik med kunnig personal. Jag skulle kunna köpa en proffskamera på en kedja som säljer allt mellan himmel och jord (om den sålde sådana), där vet jag vad kameran innebär, men däremot skulle jag inte köpa en kompaktkamera där, då är jag ännu mer i behov av en riktigt välförsedd fotobutik med personal som dels är fotokunnig och som jag dels kan lita på. Annars riskerar jag att slösa bort tusenlappar på ett mindre bra köp i stället.
MIn erfarenhet är att det lönar sig att gå till en riktig fotobutik, som kan foto men som samtidigt gärna är tillräckligt stor för att kunna hävda sig mot tillverkare/distributörer om något är fel på kameran eller tillbehöret (det är tyvärr risken med en mindre butik, den kan kanske inte lika bra hävda sig mot leverantörer som en stor butik). Jag betalar gärna någon hundralapp extra för den inofficiella "försäkring" respektive de goda råd jag kan få om det handlar om en stor butik med kunnig personal. Jag skulle kunna köpa en proffskamera på en kedja som säljer allt mellan himmel och jord (om den sålde sådana), där vet jag vad kameran innebär, men däremot skulle jag inte köpa en kompaktkamera där, då är jag ännu mer i behov av en riktigt välförsedd fotobutik med personal som dels är fotokunnig och som jag dels kan lita på. Annars riskerar jag att slösa bort tusenlappar på ett mindre bra köp i stället.
Jonas HH
Avslutat medlemskap
Nej, detta var inte ironi. Om man tappar ett objektiv i backen eller på något annat klumpigt sätt har sönder det så gäller ju inte garantin. Vilket betyder att jag i detta fall hade varit tvungen att ta det på min hemförsäkring. Då hade jag förlorat ett par tusen i självrisk plus att jag blivit sittande med att objektiv som en gång varit skadat. Problemet med autofokusen kanske hade återkommit och jag hade då fått ytterligare problem och extra kostnader. Det var helt enkelt en risk jag inte var villig att ta. Det är ju alltid lätt att "tycka" vad andra ska göra när det inte är ens egna pengar det handlar om.
j_s
Aktiv medlem
Öppet köp är ingen rättighet, utan något som tillämpas av en del handlare, men inte alla. Om ett sådan beteende som Jonas beskriver sprider sig så kan man antagligen räkna med att det blir allt mer ovanligt med öppet köp. Alternativt att varorna plomberas (vilket f.ö. tillämpas t. ex. av Mediamarkt).
Konsumentverket om öppet köp: "Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den."
http://www.konsumentratt.konsumentv...tikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=128
Konsumentverket om öppet köp: "Varan ska återlämnas i samma skick som när du köpte den."
http://www.konsumentratt.konsumentv...tikel.asp?lngCategoryId=1674&lngArticleId=128
MWPhoto
Aktiv medlem
Nej, detta var inte ironi. Om man tappar ett objektiv i backen eller på något annat klumpigt sätt har sönder det så gäller ju inte garantin. Vilket betyder att jag i detta fall hade varit tvungen att ta det på min hemförsäkring. Då hade jag förlorat ett par tusen i självrisk plus att jag blivit sittande med att objektiv som en gång varit skadat. Problemet med autofokusen kanske hade återkommit och jag hade då fått ytterligare problem och extra kostnader. Det var helt enkelt en risk jag inte var villig att ta. Det är ju alltid lätt att "tycka" vad andra ska göra när det inte är ens egna pengar det handlar om.
Har du dessutom gott samvete så är det rejält illa.
chrdan
Aktiv medlem
Håkan har helt rätt! Köper man en produkt som det visar sig vara fel på, så är det ju en självklarhet att man utnyttjar öppet köp. Gör man inte det så är man jävligt korkad!! Fotoutrustning plomberas inte vilket gör det hela mycket enklare. Jag har själv vid två tillfällen utnyttjat öppet köp. Första gången så köpte jag ett Canon objektiv för över tjugo tusen kronor. Objektivet fungerade utmärkt men jag råkade tappa det i backen och autofokusen slutade att fungera. I övrigt syntes inga märken, så jag gick till butiken och lämnade tillbaks det. I butiken så testade man inte objektivet utan kollade bara om glasen var repfria och jag fick mina 26000kr tillbaks! Andra gången så köpte jag ett pirat batteri till en eos 1ds som det var glapp i. Jag lämnade tillbaks batteriet och hävdade att jag köpt batteri till fel kamera. Fick tillbaka pengarna här med utan problem.
Jag hoppas nu alla förstår varför vi i butiker blir mer och mer misstänksamma och återhållsamma med att ta tillbaka produkter som inte är plomberade. Detta är ett praktexempel på människor vi inte vill ha att göra med som förstör för alla andra, hederliga kunder.
Jonas HH
Avslutat medlemskap
Har du dessutom gott samvete så är det rejält illa.
Neej, jag har ju så fruktansvärt dåligt samvete *snyft-snyft* jag kan fortfarande efter fem år knappt sova på natten *snyft* He-He....
Nej alvarligt talat, samvete är som etik och moral. Är hinder som måste övervinnas för att man ska få ut 100% av livet. Tyvärr är ju detta forum nedlusat med "moralbögar" och "vänner av ordning" som förstör för resten!
Lazzze
Aktiv medlem
Så vad klagar du på då? Att luras är ju uppenbarligen helt ok i din värld. Vad är skillnaden mellan att Mediamark påstår att de kollat blixten innan leverans till dig och att du reklamerar en glugg som helt på egen hand kvaddat utan att informera butiken om detta?Neej, jag har ju så fruktansvärt dåligt samvete *snyft-snyft* jag kan fortfarande efter fem år knappt sova på natten *snyft* He-He....
Nej alvarligt talat, samvete är som etik och moral. Är hinder som måste övervinnas för att man ska få ut 100% av livet. Tyvärr är ju detta forum nedlusat med "moralbögar" och "vänner av ordning" som förstör för resten!
Photocon
Aktiv medlem
Jag hoppas nu alla förstår varför vi i butiker blir mer och mer misstänksamma och återhållsamma med att ta tillbaka produkter som inte är plomberade. Detta är ett praktexempel på människor vi inte vill ha att göra med som förstör för alla andra, hederliga kunder.
Nej, Jonas handlande är inte alls bra och slår givetvis tillbaka mot alla konsumenter som handlar fotoprylar. Oförsvarligt.
Men, jag har en liten smocka att dela ut till säljarbranschen, trots allt.
Stod och väntade på min tur att bli betjänad i ett större varuhus. Den "kunnige" fotoförsäljaren besvarade en kunds frågor. Kunden valde mellan en 1DMkIII och 40D. Man blir förvånad då säljaren säger: "1DMkIII är bara till för proffs och är helt manuell samt avsedd för att göra jättestora bilder med högre upplösning än 40D". På 40D blir allt automatiskt och den har liveview och gör om ett 300mm objektiv till 480mm". FEL info på ALLA punkter. Kunde inte låta bli att rätta honom. Han blev tvärförbannad och bad mig vänta på min tur.
Kunden blev bara förvirrad och köpte ingenting. Det blev min tur och jag handlade...ingenting!
Med sådan info är det inte konstigt att folk returnerar varor vid ev köp.
Vidare, eftersom Jons och hans gelikar, ställer till det så att det blir extremt svårt att testa en vara måste nog affärerna tillse att kunden på något sätt i affären kan testa just det exemplar han/hon vill köpa (d v s inget demoex). Ska man köpa exv ett objektiv bör man kunna ta med sig egen kamera/minneskort och få testa objektivet, Minneskortet kunde stoppas i en uppställd dator med bra bildskärm så man åtminstone kunde se om det fokuserar rätt. Går ju bra att plåta interiören på affären.
Lennart
Anders Östberg
Guest
Fy fan vilken omoral... stå för dina egna handlingar och låt inte någon annan oskyldig betala för dom.