Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mediamarkt vägrar byta trasig blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, Jonas handlande är inte alls bra och slår givetvis tillbaka mot alla konsumenter som handlar fotoprylar. Oförsvarligt.

Men, jag har en liten smocka att dela ut till säljarbranschen, trots allt.

Stod och väntade på min tur att bli betjänad i ett större varuhus. Den "kunnige" fotoförsäljaren besvarade en kunds frågor. Kunden valde mellan en 1DMkIII och 40D. Man blir förvånad då säljaren säger: "1DMkIII är bara till för proffs och är helt manuell samt avsedd för att göra jättestora bilder med högre upplösning än 40D". På 40D blir allt automatiskt och den har liveview och gör om ett 300mm objektiv till 480mm". FEL info på ALLA punkter. Kunde inte låta bli att rätta honom. Han blev tvärförbannad och bad mig vänta på min tur.
Kunden blev bara förvirrad och köpte ingenting. Det blev min tur och jag handlade...ingenting!

Med sådan info är det inte konstigt att folk returnerar varor vid ev köp.

Vidare, eftersom Jons och hans gelikar, ställer till det så att det blir extremt svårt att testa en vara måste nog affärerna tillse att kunden på något sätt i affären kan testa just det exemplar han/hon vill köpa (d v s inget demoex). Ska man köpa exv ett objektiv bör man kunna ta med sig egen kamera/minneskort och få testa objektivet, Minneskortet kunde stoppas i en uppställd dator med bra bildskärm så man åtminstone kunde se om det fokuserar rätt. Går ju bra att plåta interiören på affären.

Lennart

Äntligen ett vettigt inlägg i den här diskutionen. Varför ska man vara ärlig mot en butik som kund om man själv inte blir ärligt bemött? Ta ett exempel. De flesta av oss har säkert kommit in till en fotobutik för att byta upp utrustningen. Lämmna de gamla prylarna i inbyte och köpa nytt. När butiken ska ta emot begagnade prylar så spelar det ingen roll vad det är man kommer in med. Det kan vara Canons L optik, Leica cameror eller fina Nikon hus. Oavsett vad du kommer med så för du höra hur värdelöst och svårsålt allt är. Butiken gör dig nästan en tjänst att ta emot utrustningen så att du slipper släpa ner skiten i soprummet. Kort efter att affären är avslutad åker dina gammla prylar ut på beg hyllorna till fantastiska priser. Kunder som sedan kommer in för att köpa begagnat och försöker få ner priset några hundralappar får då höra hur heta prylarna är och att det inte finns utrymme för något prut. Är inte detta lika illa och omoraliskt? Om man nu ska tala om Moral!!

Äntligen ett vettigt inlägg i den här diskutionen. Varför ska man vara ärlig mot en butik som kund om man själv inte blir ärligt bemött? Ta ett exempel. De flesta av oss har säkert kommit in till en fotobutik för att byta upp utrustningen. Lämmna de gamla prylarna i inbyte och köpa nytt. När butiken ska ta emot begagnade prylar så spelar det ingen roll vad det är man kommer in med. Det kan vara Canons L optik, Leica cameror eller fina Nikon hus. Oavsett vad du kommer med så för du höra hur värdelöst och svårsålt allt är. Butiken gör dig nästan en tjänst att ta emot utrustningen så att du slipper släpa ner skiten i soprummet. Kort efter att affären är avslutad åker dina gammla prylar ut på beg hyllorna till fantastiska priser. Kunder som sedan kommer in för att köpa begagnat och försöker få ner priset några hundralappar får då höra hur heta prylarna är och att det inte finns utrymme för något prut. Är inte detta lika illa och omoraliskt? Om man nu ska tala om Moral!!

------ meningslöst att debatera -------- raderade

Senast ändrad:
Nej, detta var inte ironi. Om man tappar ett objektiv i backen eller på något annat klumpigt sätt har sönder det så gäller ju inte garantin. Vilket betyder att jag i detta fall hade varit tvungen att ta det på min hemförsäkring. Då hade jag förlorat ett par tusen i självrisk plus att jag blivit sittande med att objektiv som en gång varit skadat. Problemet med autofokusen kanske hade återkommit och jag hade då fått ytterligare problem och extra kostnader. Det var helt enkelt en risk jag inte var villig att ta. Det är ju alltid lätt att "tycka" vad andra ska göra när det inte är ens egna pengar det handlar om.

Seriöst. Du får väl vara försiktigare med dina prylar! Nu har du iaf visat att man skall akta sig från att köpa begagnade saker av dig. Du verkar inte vara rädd om dina saker + att du luras.

Hade jag köpt optik för de pengarna så hade jag lindat dem i bomull och varit RÄDD om dem.

Då ska vi se, var det på MediaMark du returnerade objektivet? Jag tro inte det! På vilket vis var butiken där du reklamerade optiken oärlig med dig, de var ju snarare blåögda och trodde på dina lögner. På vilket vis förjänade den butiken att bli lurad?

På vilket vis förtjänade Håkan att (som startade denna tråd) att bli lurad av Mediamarkt? För det är ju just det han blev!
Killen knallar in på Mediamarkt för att köpa en blixt till sin kamera. Han hittar ett demo ex till nedsatt pris och köper detta med ett års garanti. Nu visade det sig att blixten inte var komplett, något som Håkan inte märkte i butiken. han kommer tillbaka för att få felet åtgärdat en Mediamarkt vägrar med hänvisning till att det var ett demo ex. Detta är inget annat en en butik som betett sig omoraliskt mot en kund! Personligen tycker jag att oavsett om det som säljs av en butik är nytt, begagnat eller demoex så ska prylarna vara kompletta och fungera. Annars så ska det inte säljas! Men du tycker säkert att man ska vara ärlig mot butikerna även om dom beter sig som mediamarkt gjorde mot Håkan. Och när man blivit illa behandlad av en butik så ska man som kund barata skiten och gilla läget. För då har man ju som kund i.a.f. rent samvete och hög moral. Hör du inte hur du låter din patetiska loser!

På vilket vis förtjänade Håkan att (som startade denna tråd) att bli lurad av Mediamarkt? För det är ju just det han blev!
Killen knallar in på Mediamarkt för att köpa en blixt till sin kamera. Han hittar ett demo ex till nedsatt pris och köper detta med ett års garanti. Nu visade det sig att blixten inte var komplett, något som Håkan inte märkte i butiken. han kommer tillbaka för att få felet åtgärdat en Mediamarkt vägrar med hänvisning till att det var ett demo ex. Detta är inget annat en en butik som betett sig omoraliskt mot en kund! Personligen tycker jag att oavsett om det som säljs av en butik är nytt, begagnat eller demoex så ska prylarna vara kompletta och fungera. Annars så ska det inte säljas! Men du tycker säkert att man ska vara ärlig mot butikerna även om dom beter sig som mediamarkt gjorde mot Håkan. Och när man blivit illa behandlad av en butik så ska man som kund barata skiten och gilla läget. För då har man ju som kund i.a.f. rent samvete och hög moral. Hör du inte hur du låter din patetiska loser!
Jonas, inledningsvis så måste jag konstatera att du är ett typiskt Internet fenomen. Det är enkelt att kasta ur sig oförskämdheter på Internet, du vet inget om mig och jag inget om dig. Tänker inte falla ner i din sandlåda och vräka ur mig något av typen ”patetiska loser”.

Jag har på inget vis försvarat Media Mark och hur de hanterat blixten i det ursprungliga inlägget. Däremot ifrågasätter jag om det rättfärdigar ditt beteende gällande ett objektiv för fem år sedan, det är nämligen där du hamnar. Håkans blixt och ditt objektiv har inget med varandra att skaffa. Bara för Håkan blivit illa behandlad så rättfärdigar det inte ditt agerande för fem år sedan, eller har jag fel?

Du var mig den trevligaste snubben här. Allvarligt talat. TONA NER DIG!

Ja du. Grejen är bara den att jag stör mig på att höra hur en person blir lurad av en stor elektronikkedja och sedan märker att folk försvarar elektronikkedjans aggerande. Det där med objektivet som jag berättade om var något som jag hittade på igårkväll. Jag skapade en omvänd situation där jag var bedragaren och butiken offret, bara för att se folks reaktion. Det som förvånar mig allra mest är att folk uppenbarligen känner mer sympati för stora företag än för sina medmänniskor. Är det allvarligare när den lilla människan bedrar det stora företaget än tvärtom? Jag skulle också vilja be alla er som hackat ner på mitt påhittade agerande och tänka efter en stund. Ta det som Håkan råkade ut för och jämnför det med min objekivhistoria. Är det verkligen så stor skillnad. Jag tycker att det i båda fallen handlar om oerhört dåligt beteende. Skillnaden är att som konsumen är man alltid i underläge mot ett stort företag som ofta gömmer sig bakom det "finstilta"

Jonas, inledningsvis så måste jag konstatera att du är ett typiskt Internet fenomen. Det är enkelt att kasta ur sig oförskämdheter på Internet, du vet inget om mig och jag inget om dig. Tänker inte falla ner i din sandlåda och vräka ur mig något av typen ”patetiska loser”.

Jag har på inget vis försvarat Media Mark och hur de hanterat blixten i det ursprungliga inlägget. Däremot ifrågasätter jag om det rättfärdigar ditt beteende gällande ett objektiv för fem år sedan, det är nämligen där du hamnar. Håkans blixt och ditt objektiv har inget med varandra att skaffa. Bara för Håkan blivit illa behandlad så rättfärdigar det inte ditt agerande för fem år sedan, eller har jag fel?

Om du läser inlägg nummer 48 så kommer du att förstå vad jag är ute efter.

Grejen är bara den att jag stör mig på att höra hur en person blir lurad av en stor elektronikkedja och sedan märker att folk försvarar elektronikkedjans aggerande.

Men snälla nån, på vilket sätt kan du ens uttala dig om att kedjan i fråga har LURAT någon?! Ingen utav oss som kommenterar här i tråden var ens med vid det aktuella köptillfället och kan således bara gissa vad som hänt baserat på det som skrivits i inlägget som startade tråden.

Blixten funkar ju uppenbarligen utmärkt, men det saknas en diffusor. Varan är således fungerande, men icke komplett. Detta kunde lösas på ett enkelt sätt genom att företaget där den blivit köpt bara beställer hem den saknade delen från leverantör (förutsatt att företaget garanterat att varan är KOMPLETT trots att den är ett demo-ex.) och sedan är problemet ur världen.

Men tycker du inte att en viss skepsis borde finnas hos köparen av ett demo-ex. också? Man kan omöjligt veta om varan blivit tappad och delar lossnat etc etc. Det finns hur mycket som helst som varan i fråga kan ha varit med om.

Företaget har därför ett val: Är varan i så pass bra skick att den går att sälja som demo-ex. och samtidigt till full garanti? Saknas något? Allt sådant skall tydliggöras vid en försäljning så att dessa problem ej uppstår.

Men att sitta här och spekulera och svartmåla, det tror jag ingen vinner på i längden. Det mesta går att lösa bara man är lugn och sansad...

Men snälla nån, på vilket sätt kan du ens uttala dig om att kedjan i fråga har LURAT någon?! Ingen utav oss som kommenterar här i tråden var ens med vid det aktuella köptillfället och kan således bara gissa vad som hänt baserat på det som skrivits i inlägget som startade tråden.

Blixten funkar ju uppenbarligen utmärkt, men det saknas en diffusor. Varan är således fungerande, men icke komplett. Detta kunde lösas på ett enkelt sätt genom att företaget där den blivit köpt bara beställer hem den saknade delen från leverantör (förutsatt att företaget garanterat att varan är KOMPLETT trots att den är ett demo-ex.) och sedan är problemet ur världen.

Men tycker du inte att en viss skepsis borde finnas hos köparen av ett demo-ex. också? Man kan omöjligt veta om varan blivit tappad och delar lossnat etc etc. Det finns hur mycket som helst som varan i fråga kan ha varit med om.

Företaget har därför ett val: Är varan i så pass bra skick att den går att sälja som demo-ex. och samtidigt till full garanti? Saknas något? Allt sådant skall tydliggöras vid en försäljning så att dessa problem ej uppstår.

Men att sitta här och spekulera och svartmåla, det tror jag ingen vinner på i längden. Det mesta går att lösa bara man är lugn och sansad...

Tyvärr så har du fel här. Jag känner Håkan och jag var med både vid köpet och när han gick tillbaka med blixten. Försäljaren sa att det var ett "Fullt fungerande" demoex. Han lovade också att om det var något problem med blixten så var det bara att komma tillbaka med den eftersom det var ett års garanti. Han kollade inte om den fungerade eller var komplett utan packade bara ner den i kartongen. När vi sedan kom tillbaks med blixten så tyckte man i butiken att vi skulle bevisa att felet fanns från början. Så mycket för den ärligheten.
Dessutom så anser jag att det är butikens ansvar att testa och gå igenom alla demoex som säljs. Och är det nu så att man har något som inte är helt eller komplett ska kunden självklart informeras om detta.

Om man köper ett demo-ex eller en begagnad vara har man kanske också ett litet ansvar själv, speciellt om man står och håller produkten i sina egna händer i butiken? Kanske köparen har ett visst ansvar att åtminstone se att en extern del på blixten saknas?

Inte för att jag försvarar Media-Markt, det är om inte annat väldigt dålig reklam för dom att tjafsa om en sådan här sak och oavsett vad som hände här skulle dom tjäna mer på att åtminstone ta tillbaka köpet. Dom kan ju alltid sälja blixten i befintligt skick till någon annan och undvika att reta upp den här köparen och alla som hör om historen. Dålig taktik helt enkelt.

Jag hoppas eftersom du tyckte mitt inlägg var vettigt att du tog åt dig liiite av min kritik mot just ditt handlande som jag ju inte alls rosade precis.

Däremot ska man bemötas som kund av personal som är ärlig och inte låtsas kunna mer än de kan. Får mycket större förtroende i en affär om en säljare svarar "Jag vet inte, men jag ska höra med en kollega som vet mer".

Eftersom jag själv råkat ut för ( se tidigare inlägg) att kamera i plomberad kartong i själva verket var tämligen väl använd kan jag däremot säga att affären handlade oetiskt mot mig. Man skulle upplyst mig om att det var ett demoex och låtit mig själv ta ställning om jag skulle köpa eller inte. Nu kunde jag ju inte granska/prova varan i affären då förpackningen var plomberad.

Var på Media Markt i Växjö (har även besökt deras varuhus i Sthlm, Norrköping) och blev ordentligt korrekt bemött. De hade en pro-kamera, sista exemplaret som var ett demo-ex. Man talade om det för mig, jag fick testa kameran med ett par optiker och säljaren gav mig namn och referens samt lovade att Media Markt snarast skulle åtgärda eventuellt dolda fel som jag kunde hitta. Fick även alternativet att vänta 1-2 veckor då nya kameror av den typen skulle komma in. Fick även 30 dagars prisgaranti. Köpte kameran. Efter några veckor fanns samma kamera till 3400:- lägre pris i närliggande butik. Inget snack. Jag fick summan. Heder åt den affären som insåg att det finns 2 parter som ska vara nöjda i en affärsuppgörelse. Hyser inte minsta tvekan om att handla där igen.

Så sens moralen är att det faktiskt finns hederliga, bra människor på båda sidan disken. Men också skitstövlar bakom disken som skadar kundens förtroende. Och givetvis finns det kunder som Jonas som jävlas från andra sidan disken.

Det som fortfarande förvånar mig är att MM inte kan fixa plastbiten åt trådstartaren. För hur vi än vänder och vrider på det hela så har han fått en icke komplett vara.

Slutligen Jonas, jag tror du för din egen självbevarelsedrifts skull ska dra dig ur tråden. Orsak: Någon repr för kedjan där du returnerade gluggen du tappat kan möjligen läsa den här tråden och minnas händelsen. Jag kan inte se det på annat sätt än att det föreligger s k bedrägligt förfarande från din sida. Du har ju faktiskt också gjort en skriftlig bekännelse här.

Nu ska jag ägna mig åt att plåta igen. Den här tråden suger!

Lennart

Nej, detta var inte ironi. Om man tappar ett objektiv i backen eller på något annat klumpigt sätt har sönder det så gäller ju inte garantin. Vilket betyder att jag i detta fall hade varit tvungen att ta det på min hemförsäkring.

Det var helt enkelt en risk jag inte var villig att ta. Det är ju alltid lätt att "tycka" vad andra ska göra när det inte är ens egna pengar det handlar om.

Visst så din egen klantighet ska drabba en handlare då?

Jag tycker så mycket jag vill när det gäller sådana egoistiska personer som du verkar vara. Bara för att du är klantig ska någon annan få ta smällen. Kan du inte stå för din egen klantighet så ta smällen med självrisk på ev försäkring och lev med det eller köp ett nytt.

JAG skulle i alla fall inte ens tänkt tanken att lämna tillbaka något som jag förstört och sen låtsas som det regnar.

Jag är i alla fall glad att jag inte tänker som du. Är ju som sagt inte kontigt om samhäller ser ut som det gör när vissa element enbart lever för egen vinning i alla väder.

Gissar att du inte pratar om Mediamarkt i Västerås. Här är de nästan löjligt tillmötesgående. Dessutom är deras kameraavdelning både välsorterad och skött av folk som kan sina saker. Upptäckte i somras när jag passerade andra MM-varuhus att "mitt" är klart billigast på många produkter. Tack o bock för det.

Däremot gillar jag inte deras "öppna köp" som kräver obruten förpackning. Vad händer om man blir missnöjd med ljudet i de nya högtalarna (även om de rent tekniskt är felfria) och vill byta till bättre? Tja, jag ska återkomma med det när det händer. Nu är det i praktiken bara en ångerrätt om man förköper sig.

Vilket är lätt hänt där *s*

Senast ändrad:
Om du läser inlägg nummer 48 så kommer du att förstå vad jag är ute efter.
Tja, när jag läser #48 begriper jag inte vart du ville komma med att kalla mig "patetiska loser". Men det är nog inget att bry sig om, du skriver uppenbarligen en massa trams bara för att provosera (min tolkning av #48),

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar