Jonas HH
Avslutat medlemskap
Nej, Jonas handlande är inte alls bra och slår givetvis tillbaka mot alla konsumenter som handlar fotoprylar. Oförsvarligt.
Men, jag har en liten smocka att dela ut till säljarbranschen, trots allt.
Stod och väntade på min tur att bli betjänad i ett större varuhus. Den "kunnige" fotoförsäljaren besvarade en kunds frågor. Kunden valde mellan en 1DMkIII och 40D. Man blir förvånad då säljaren säger: "1DMkIII är bara till för proffs och är helt manuell samt avsedd för att göra jättestora bilder med högre upplösning än 40D". På 40D blir allt automatiskt och den har liveview och gör om ett 300mm objektiv till 480mm". FEL info på ALLA punkter. Kunde inte låta bli att rätta honom. Han blev tvärförbannad och bad mig vänta på min tur.
Kunden blev bara förvirrad och köpte ingenting. Det blev min tur och jag handlade...ingenting!
Med sådan info är det inte konstigt att folk returnerar varor vid ev köp.
Vidare, eftersom Jons och hans gelikar, ställer till det så att det blir extremt svårt att testa en vara måste nog affärerna tillse att kunden på något sätt i affären kan testa just det exemplar han/hon vill köpa (d v s inget demoex). Ska man köpa exv ett objektiv bör man kunna ta med sig egen kamera/minneskort och få testa objektivet, Minneskortet kunde stoppas i en uppställd dator med bra bildskärm så man åtminstone kunde se om det fokuserar rätt. Går ju bra att plåta interiören på affären.
Lennart
Äntligen ett vettigt inlägg i den här diskutionen. Varför ska man vara ärlig mot en butik som kund om man själv inte blir ärligt bemött? Ta ett exempel. De flesta av oss har säkert kommit in till en fotobutik för att byta upp utrustningen. Lämmna de gamla prylarna i inbyte och köpa nytt. När butiken ska ta emot begagnade prylar så spelar det ingen roll vad det är man kommer in med. Det kan vara Canons L optik, Leica cameror eller fina Nikon hus. Oavsett vad du kommer med så för du höra hur värdelöst och svårsålt allt är. Butiken gör dig nästan en tjänst att ta emot utrustningen så att du slipper släpa ner skiten i soprummet. Kort efter att affären är avslutad åker dina gammla prylar ut på beg hyllorna till fantastiska priser. Kunder som sedan kommer in för att köpa begagnat och försöker få ner priset några hundralappar får då höra hur heta prylarna är och att det inte finns utrymme för något prut. Är inte detta lika illa och omoraliskt? Om man nu ska tala om Moral!!