Svar till dig Håkan från någon som jobbar i butik. Jag hoppas nästan att du skämtar med ditt inlägg. För det första: öppet köp gäller på seriösa kedjor inte använda produkter. Vid öppet köp plomberas varan för att undvika precis det du skriver, alltså oärliga människor som antingen vill använda produkten vid bara ett specifikt tillfälle eller just om det skulle bli något fel. I stort sett alla butiker som finns i vår bransch vill hjälpa kunden så gott det går, men vi har regler och lagar att gå efter, precis som alla andra. Hur glad skulle du bli om du köpte en produkt som någon oärlig människa gjort precis det du beskrev med? Inte jätteskojigt, kanske. Vi i butik följer alltid Konsumentköplagen i dessa ärenden, och såna som försöker lura oss säljare drar bara ner alla andra i smutsen. Fler och fler säljare blir mindre villiga att göra goodwilllösningar till kunder, då ett fåtal försöker fuska.
För att gå tillbaka till ursprungsfrågan... Hur lång tid var det mellan köpet och påträffandet av felet? Den typen av ursprungsfel måste nämligen påtalas ganska så tidigt annars kan inte vi förutsätta att de faktiskt var där från början. Ett funktionsfel går på garantin, inte ett fysiskt fel som detta, då de i 99,9% beror på yttre åverkan. Än en gång pga alla dessa minst sagt oärliga konsumenter där ute. Ni skulle bara veta hur många det är som försöker blåsa oss...
Naturligtvis ska inte 30 dagars öppet köp användas på det osunda sätt du refererar till.
Jag är dock väl medveten om att du är ute på lite hal is när det gäller det du skriver om "plomberade" produkter. Hur ska konsumenten veta om varan är deffekt/opassande om den inte granskas?
Självklart ska den granskas med försiktighet, originalförpackning, tillbehör och manualer ska vara i nyskick vid returnerandet. Upptäcks ett fel eller att artikeln inte passar köparen eller motsvarar angivna specifikationer tar SERIÖSA kedjor tillbaks varan/byter ut den eller låter köpet gå i retur.
Dock bör ju inte köparen låta det gå hela 30 dagar om det är något som inte stämmer. Vid retur av exempelvis datorer brukar det utgå en återställningsavgift på 600-1200:- som belastar köparen vid returen.
Jag måste alltså tillägga att jag ALDRIG haft problem med att returnera en vara jag funnit deffekt eller opassande hos någon kedja.
Genom 20 år har det hänt 5-6 ggr. Kedjor som Expert, OnOFF, El-giganten, Siba och senast Media Markt har aldrig ställt några krav på obruten förpackning.
Däremot gäller det att lugnt och sansat resonera om orsaken till returen. Att granska varan åligger kunden, att rätta till saker som blivit fel åligger handlaren. Det är alltså tal om önsesidigt förtroende och ömsesidig plikt. Efter en viss tid kan endast gällande garanti åberopas av kunden samt utvidgad sådan enl ARN:s statuter.
Är man osäler redan i affären om artikeln kommer att passa eller inte fungera som man tänkt sig bör man redan vid köptillfället också be om att få returrätt bekräftad på kvittot.
Men att använda 30-dagars öppetköp som "provbänk" och bara returnera varan och begära pengarna tillbaks efter att fortsatt att använda varan efter att man konstaterat att den är deffekt eller inte passar är ju detsamma som att bryta ett förtroende.
Dock kan jag förstå de som någon enstaka gång gör det om de erhållit en deffekt vara och kedjan/affären inte åtgärdar felet. För det är också att missbruka ett förtroende affären/kedjan fått från kunden.
Tilläggas bör att jag faktiskt köpt en dslr, plomberad, på en kedja. Den var definitivt omplomberad för det var hundöron på manualen, programvarans plombering bruten, tydliga fingeravtryck på displayen (under plastskyddet). Vidare var olika användarinställningar inte återställda i menyerna. Detta hos en välrenommerad kedja som de facto missbrukat mitt förtroende. Men jag bedömde att kameran efter viss rengöring var helt okej och funderade på om jag skulle reklamera.
Genom diverse underliga turer fick jag till sist en ny. Men den bristande moralen verkar alltså inte bara ligga hos kunden. Eller?
Det kanske var din kedja som sålde, rentav?
Slutligen, varför kan inte Media Markt fixa en liten plastbit åt killen med blixten så vi slipper sådana här tråkiga trådar på FS.
De jag haft kontakt med på Media Markt har varit helschyssta när något blivit fel.
Lennart