Annons

Media markt

Produkter
(logga in för att koppla)

bushmaster84

Aktiv medlem
hej!
Nån som funderat över hur mediamarkt får alla sina demo-ex sålda?
JAg har iaf gått å funderat med tanke på att dom demar d3or,eos 1ds mk3 å massa dyra objektiv i ALLA butiker! i barkarby har dom tom. 3st!! d3or framme..tänkte att dom rear dom väll säkert..
MEN! i dag var ja på MM å kika på ett tokina 11-16..det fanns tyvärr bara som demo-ex.Iom att ja ä lagd så att vill ja ha nåt vill ja ha det i går så undrade ja om dom sålde det billigare eftersom det är mer eller mindre begagnat..men ICKE!
Vem vill ha ett demo-ex när man kan få ett sprillans nytt utan flottfläckar för samma pris? Mycket konstigt beteebde om man frågar mig..

Är det ett objektiv som fortfarande finns i utbudet så är det väl inte så konstigt att dom inte vill sälja sitt demoex? Säljer dom det billigare till dig måste dom ju ta ett nytt att använda som demo, och så kommer det en person till och köper det också billigare. o.s.v.

Fast många butiker brukar vara snälla och sänka priset en aningens utan att man ens frågar när det är ett demo-ex. Min första DSLR var ett demo och jag fick det billigare utan att ens behöva öppna munnen samt att de slängde med lite gratis framkallningar. Skulle aldrig köpa ett demo-ex för ordinarie pris av ren princip..

När jag var på MM i Barkarby strax före jul så hade de packat upp alla sina Canon 450. När någon ville ha så fick de helt enkelt packa ner en av de kameror som var på display. Vet inte om de alltid gör så men med tanke på att de har ganska många kameror uppe så kanske det är så (måste vara väldigt dyrt att ha så många demo-ex).

...Vem vill ha ett demo-ex när man kan få ett sprillans nytt utan flottfläckar för samma pris? Mycket konstigt beteebde om man frågar mig..

För att undvika fläckar, åtminstone på linsen, har MM i Västerås försett alla sina demogluggar med UV-filter. Det följer med om man köper demogluggen. Kan vara en rätt okej rabatt på en glugg med stor diameter...

Köpte min Canon 30D som demoex på Media Markt.
Den annonserade de ut demoexen i annonsblad och de hade väl sex andra demoex tror jag.
Fick betala 6000.- för den i augusti 2007. Den enda nackdelen var att det inte var orginalbatteri.

Problemet med Media Markt är att det som många andra tyska företag är totalt toppstyrt. Säljarna har helt enkelt inga befogenheter att lämna ut rabatter, även på demoex.
Skulle köpa en laserskrivare men det fanns bara ett demoex kvar vilket dom naturligtvis inte kunde göra något åt priset på. Och då hade dom dessutom lyckats slarva bort tonern, då den inte låg i tillhörande kartong som säljaren kom ut med från lagret. Men inte ens då kunde dom ge rabatt. Säljaren sa till och med rakt ut att det är Tyskland som bestämmer. Nu hade jag iofs redan vid det laget slutat vara intresserad men man ville ju höra vad dom kunde göra iaf. Slutade med att jag åkte till en annan kedja istället.

Problemet med Media Markt är att det som många andra tyska företag är totalt toppstyrt. Säljarna har helt enkelt inga befogenheter att lämna ut rabatter, även på demoex.
Jag har flera gånger fixat rabatt från Media Markt, både på lagervaror, demoexemplar (utöver det redan nedsatta priset) och varor som de fick beställa hem.

Förutsatt att man använder/vill ha UV-filter ;)

Nåja, de är åtminstone otafsade på (objektivens linser alltså).

Vad gäller toppstyrning så stämmer det inte ett dyft. Det går ALLTID att diskutera priserna på MM, ja man både bör och ska göra det, annars kanske man betalar för mycket i onödan (fast det brukar man få tillbaka om man kommer på det i efterhand...). MM är som en turkisk basar, den som inte prutar får gå.

Nåja, de är åtminstone otafsade på (objektivens linser alltså).

Vad gäller toppstyrning så stämmer det inte ett dyft. Det går ALLTID att diskutera priserna på MM, ja man både bör och ska göra det, annars kanske man betalar för mycket i onödan (fast det brukar man få tillbaka om man kommer på det i efterhand...). MM är som en turkisk basar, den som inte prutar får gå.

Ja det handlar nog mest om vilken försäljare man talar med. Lille Per som arbetat i två veckor vågar nog inte ta lika många beslut som platschefen =)

Ja det handlar nog mest om vilken försäljare man talar med. Lille Per som arbetat i två veckor vågar nog inte ta lika många beslut som platschefen =)

Så är det förstås alltid. Det är en del av spelet, att utröna vilka befogenheter personen man talar med har och om den inte har tillräckliga befogenheter så kliver man upp i hierarkin på ett snyggt sätt. Dock anser jag att man ska handla om man når sitt mål. Jag prutar o förhandlar aldrig om något jag ändå inte tänker köpa liksom.

Tittar jag på en A900 och vräker ur mig ett skambud på 15.000 så får jag baske mig stå för det om säljaren hugger...

Som säljare gäller det att veta att alla försök att diskutera priset är en stark köpsignal. Ibland kan det räcka att lämna någon ynka kamerarem eller extra minneskort för att tippa kunden.

Fick 1600:- i rabatt på en tvättmaskin MM i Barkarby utan att jobba på det allt för hårt.
(Inte ett demoex)

Såg idag att MediMarkt Gbg lyft ut ett Canon 1Ds MkIII hus med 70-200/2,8L IS. Funderade just på hur mycket dom får för det huset vid försäljning...?! Nypris 78 980.- om jag inte missminner mig, för huset.

Såg idag att MediMarkt Gbg lyft ut ett Canon 1Ds MkIII hus med 70-200/2,8L IS. Funderade just på hur mycket dom får för det huset vid försäljning...?! Nypris 78 980.- om jag inte missminner mig, för huset.

Det är ju detta med omfattande demoresurser som är så bra med MM. Dom tar hem hela linjen prylar, från D40 till D3 och ställer på hyllan och grejerna i den högre prisklassen blir oftast stående länge. Detsamma med objektiv. När MM öppnade i Jönköping tog dom bl a hem fina Zeissgluggar och ställde på hyllan, som dom aldrig fick sålt, för vem handlar kvalitetsoptik på en stormarknad liksom? Dom fick sänka priset, och sänka priset igen och till slut var det nere en bra bit under englandspris och då kunde jag inte hålla mej längre. Det var mycket kul som vräktes ut den veckan.

Nu står där en Nikon 200/2.0 för 29000 till exempel och för ett tag sedan reade dom ut en Sigma 300-800 för samma pris. Den sigman var förbannat häftig. Det är tur att jag är så fattig som jag är annars hade jag nog slagit till där också.

Dom normala priserna hos MM ligger ju högre än på andra ställen så det är ju bara när dom har panik som det går att handla där. Man får springa där ofta och kolla helt enkelt.

nu är jag glad på mediamarkt, köpte en Ixus 860IS för 1490 i barkarby igår, det är ett fynd, och superkomplement till 5d:n, sålde G9:an, var för stor

Dom normala priserna hos MM ligger ju högre än på andra ställen så det är ju bara när dom har panik som det går att handla där. Man får springa där ofta och kolla helt enkelt.

Visst ligger dom högre, med det är ganska enkelt att pruta ner priserna.
Fick ner en en 40D med 500:- utan att behöva anstränga mej.

Jag köpte min 40d på mediamarkt. Jag frågade vad huset kostade för det var inte skyltat då slog han upp prisjakt och kollade lägsta pris och så fick jag det för en hundring billigare. Helt på säljarens initiativ.

När jag en annan gång kollade priset på en nikon d80 åt en kompis sa den säljaren att dom bara hade demoex av den och när jag då frågade om man fick rabatt var svaret nej, så det hänger nog helt och hållet på vilken säljare man frågar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar