** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

MBP 15" - Värt 1840kr mer i kostnad för i7 ist. för i5?

Produkter
(logga in för att koppla)
Då kan han inte ens tömma ett minneskort om han skulle behöva. Köra PS eller LR osv är inte heller att tänka på. Lite opraktiskt att boota om varje gång...

Om systemutvecklingen är ringa är det i så fall bättre att köra paralells.
Han skrev ju att han enbart skulle använda windows till att köra visual studio, så...

Han skrev ju att han enbart skulle använda windows till att köra visual studio, så...

Han kan nog bäst själv avgöra vad han ska och inte ska göra, är lite tråkigt när disken tar slut på ens jobbdator bara. Man kan ju iofs partitionera om hårddisken i efterhand men det är ju alltid en risk.

Han kan nog bäst själv avgöra vad han ska och inte ska göra, är lite tråkigt när disken tar slut på ens jobbdator bara. Man kan ju iofs partitionera om hårddisken i efterhand men det är ju alltid en risk.

Jag körde med 25 Gb och det räcker fint.. 25 kanske är lite tight men jag sparar mina VS projekt kontinuerligt på extern disk när jag jobbar med dem och när jag stänger ner projekten så säkerhetskopierar jag dem till mitt NAS. Sparar generellt sett aldrig VS projekt, bilder m.m direkt på datorn utan jag har allt sådant på nätverksdiskarna. Kör med 25 så får jag se hur långt det håller.. vet av erfarenhet att Windows installationen alltid brukar växa lite med tiden (microsoft uppdaterar ju alla säkerhetshål stup i kvarten, några Mb hit och dit.. många bäckar små...).

Jag körde med 25 Gb och det räcker fint.. 25 kanske är lite tight men jag sparar mina VS projekt kontinuerligt på extern disk när jag jobbar med dem och när jag stänger ner projekten så säkerhetskopierar jag dem till mitt NAS. Sparar generellt sett aldrig VS projekt, bilder m.m direkt på datorn utan jag har allt sådant på nätverksdiskarna. Kör med 25 så får jag se hur långt det håller.. vet av erfarenhet att Windows installationen alltid brukar växa lite med tiden (microsoft uppdaterar ju alla säkerhetshål stup i kvarten, några Mb hit och dit.. många bäckar små...).

Nu halkar vi in på en annan fråga.

Jag har gigabitlan mot raidad NAS, jag har inte analyserat det men prestanda är inte i närheten av lokal SATA-prestanda. Även stora projekt är så små i filstorlek så de spelar ingen roll, men att bildbehandla mot NAS är bara plågsamt, kanske 4ggr långsammare än lokal disk.

Jag har gigabitlan mot raidad NAS, jag har inte analyserat det men prestanda är inte i närheten av lokal SATA-prestanda. Även stora projekt är så små i filstorlek så de spelar ingen roll, men att bildbehandla mot NAS är bara plågsamt, kanske 4ggr långsammare än lokal disk.
Inte om NAS:en är ansluten med eSata. Är den ansluten via ethernet är det rätt självklart att söktiderna blir långa.

Nu halkar vi in på en annan fråga.

Jag använder den bara som passiv lagring. Sålänge jag jobbar med projekt/filer/bilder så jobbar jag alltid mot direktanslutna diskar. När jag är klar med "dagens arbete" så laddar jag upp det på NAS'et. :) Håller med om att det vore lite drygt att jobba med filerna direkt från NAS'et.

Då är den ju ingen nätverksdisk...dvs ingen NAS.
Alla NAS-boxar som har esata har ju också ethernet, så man kan ju köra esata om man behöver prestandan om det nu inte är av stor vikt att det är just via nätverket man är ansluten, och ethernet till andra datorer eller vad man nu har för enheter anslutna.

Alla NAS-boxar som har esata har ju också ethernet, så man kan ju köra esata om man behöver prestandan om det nu inte är av stor vikt att det är just via nätverket man är ansluten, och ethernet till andra datorer eller vad man nu har för enheter anslutna.

Haha, men NAS betyder ju nätverksdisk, men jag förstår, du menar vanlig extern disk.

Då kan han inte ens tömma ett minneskort om han skulle behöva. Köra PS eller LR osv är inte heller att tänka på. Lite opraktiskt att boota om varje gång...

Om systemutvecklingen är ringa är det i så fall bättre att köra paralells.

Edit: Kollade just min jobbdator. 60 gig andvänds för win7, sql, studio 2008, 2010, oracle och PS inklusive tempmappar osv.

PS på båda OS kräver dubbla licenser, jag bootar nog hellre om :)

Nej, jag menar en NAS-box med flera olika sorters anslutningsmöjligheter. Vanliga externa hårddiskar brukar inte gå att ansluta via nätverk...

NAS betyder nätverksdisk, ansluter du den direkt är den ingen NAS längre även om det stod så på kartongen när du köpte den :).

NAS är alltså inte en produkt utan ett anslutningssätt.

Kolla gärna här förresten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Attached_Storage

/messersmitter, jag vet

NAS betyder nätverksdisk, ansluter du den direkt är den ingen NAS längre även om det stod så på kartongen när du köpte den :).

NAS är alltså inte en produkt utan ett anslutningssätt.

Kolla gärna här förresten: http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Attached_Storage

/messersmitter, jag vet

Idag är ju faktiskt NAS förknippat med en viss produktkategori och säger man köpt en NAS och kopplar in den via USB så anser jag att det fortarande produkten är en NAS.

Man kan ju vända det helt om också och kopplar man det till nätverket istället för USB så finns ju fortfarande USB funktionen kvar

Idag är ju faktiskt NAS förknippat med en viss produktkategori och säger man köpt en NAS och kopplar in den via USB så anser jag att det fortarande produkten är en NAS.

Man kan ju vända det helt om också och kopplar man det till nätverket istället för USB så finns ju fortfarande USB funktionen kvar

Du är förstås fri att tycka och säga vad du vill men du kommer bidra till bergeppsförvirringen så att det inte längre räcker med att säga NAS utan man måste hitta på något nytt...

NAS som NAS? Nätverks-NAS? Nätnas?

Framtiden är trimfritt så denna del kan vi snart sluta diskuttera.

Jag kör f ö Win7 på min mac så jag klarar mig med Intel-SSDn utan att tappa fart.
.

Tja! Hur menar du att framtiden är trimfritt?
Jag måste ha missat nån nyhet men det hade ju varit jäkligt skönt.

Kör min Intel G2 i en Win7-maskin nu och det är så skönt hur disken fortfarande är super-rapp när den i macen jag hade den i innan märkbart tappade fart. (Fortfarande way snabbare än en hårddisk, men märkbart slöare än när den var clean)

Du är förstås fri att tycka och säga vad du vill men du kommer bidra till bergeppsförvirringen så att det inte längre räcker med att säga NAS utan man måste hitta på något nytt...

NAS som NAS? Nätverks-NAS? Nätnas?

Jag har aldrig upplevt någon bergeppsförvirring som du talar om.
Vi diskuterar detta ganska mycket i hifivärlden och ser ingen bergeppsförvirring där heller.

Varför ska man hitta på nya ord?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar