Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
MBP 15" - Värt 1840kr mer i kostnad för i7 ist. för i5?
- Trådstartare Fabian_
- Start datum
Fabian_
Aktiv medlem
Finns massa olika sätt man kan koppla upp det på.. här är min fria tolkning.
1. Intern eller extern USB/Firewire hårddisk ansluten till en dator som sedan delar ut hårddiskarna till övriga datorer på nätverket: Dator agerar som controller och sköter utdelningen på nätverket. Dator + hårddisk(intern eller extern) = NAS
2. Hårddiskkabinett med inbyggd controller och har plats för 1 till flera hårddiskar som är ansluten till nätverk. Kabinett = NAS
3. Hårddiskkabinett med inbyggd controller och har plats för 1 till flera hårddiskar och som dessutom utöver nätverksanslutning har anslutningsmöjlighet via USB. Kabinett = DAS/NAS hybrid.
4. USB- eller firewire hårddisk direkt ansluten till dator utan vidare delning till övriga datorer på nätverket. Hårddisk = DAS
1. Intern eller extern USB/Firewire hårddisk ansluten till en dator som sedan delar ut hårddiskarna till övriga datorer på nätverket: Dator agerar som controller och sköter utdelningen på nätverket. Dator + hårddisk(intern eller extern) = NAS
2. Hårddiskkabinett med inbyggd controller och har plats för 1 till flera hårddiskar som är ansluten till nätverk. Kabinett = NAS
3. Hårddiskkabinett med inbyggd controller och har plats för 1 till flera hårddiskar och som dessutom utöver nätverksanslutning har anslutningsmöjlighet via USB. Kabinett = DAS/NAS hybrid.
4. USB- eller firewire hårddisk direkt ansluten till dator utan vidare delning till övriga datorer på nätverket. Hårddisk = DAS
Antonic
Aktiv medlem
Finns massa olika sätt man kan koppla upp det på.. här är min fria tolkning.
Håller med precis förutom DAS/NAS hybrid kallas idag bara NAS.
Kolla forum och internethandel så får du se vad jag menar.
iSolen.se
Guest
Håller med precis förutom DAS/NAS hybrid kallas idag bara NAS.
Kolla forum och internethandel så får du se vad jag menar.
En hårddisklösning med NAS möjlighet säljs oftast under namnet NAS utan att det uppstår förvirring.
Men när man ska beskriva hur man byggt, är det åt pepparn att skriva NAS när produkten är inkopplad som DAS...ingen kan genomskåda att ordet NAS i detta fall avsåg vanlig extern hårddisk, dvs DAS.
iSolen.se
Guest
...
Varför ska man hitta på nya ord?
Om NAS enligt ovan inte längre betyder nätverksdisk utan nätverksdiskmöjlighet måste man ju kunna beskriva lösningen på annat sätt (vi klarar oss med svenska men hur gör man på engelska)
iSolen.se
Guest
Tja! Hur menar du att framtiden är trimfritt?
Jag måste ha missat nån nyhet men det hade ju varit jäkligt skönt.
...
SSD kommer ha inbyggt trim. Kommer inte längre krävas operativsystemsstöd.
ebermark
Avslutat medlemskap
Om man köper en DAS-kapabel NAS-låda och kopplar in den till datorn via eSata/USB/FireWire förändras inte det faktum att det är en NAS-låda. Skillnaden mot en simpel extern hårddisk är att NAS:en har en inbyggd filserver som möjliggör den plattformsoberoende nätverksåtkomsten.
Säger man att man har en NAS inkopplad via usb så är det väl om nåt mer uppenbart vad man menar än om man säger att man har en DAS, som ju kan vara exempelvis en simpel, extern hårddisk. Det är ju alltså mer rätt att säga att man kör en NAS via usb.
Säger man att man har en NAS inkopplad via usb så är det väl om nåt mer uppenbart vad man menar än om man säger att man har en DAS, som ju kan vara exempelvis en simpel, extern hårddisk. Det är ju alltså mer rätt att säga att man kör en NAS via usb.
Mesch
Aktiv medlem
Om man köper en DAS-kapabel NAS-låda och kopplar in den till datorn via eSata/USB/FireWire förändras inte det faktum att det är en NAS-låda. Skillnaden mot en simpel extern hårddisk är att NAS:en har en inbyggd filserver som möjliggör den plattformsoberoende nätverksåtkomsten.
Lite som att säga att man kör raid 5 i datorn om möjligheten finns, även om man bara har en hårddisk i den.
NAS är en funktion inte en pryl, används funktionen inte så är det ingen NAS.
ebermark
Avslutat medlemskap
Lite som att säga att man kör raid 5 i datorn om möjligheten finns, även om man bara har en hårddisk i den.
Till ditt förtret så använder folk termen NAS för den låda med diskplatser som man kan ha som NAS-server, vilket vem som helst förstår när nån säger t ex "jag har köpt en NAS".
Oavsett hur den är inkopplad har personen köpt en NAS, eftersom det är prylen som åsyftas.
Mesch
Aktiv medlem
Till ditt förtret så använder folk termen NAS för den låda med diskplatser som man kan ha som NAS-server, vilket vem som helst förstår när nån säger t ex "jag har köpt en NAS".
Oavsett hur den är inkopplad har personen köpt en NAS, eftersom det är prylen som åsyftas.
Nja så förbenat upprörd är jag ju inte, men visst har du rätt. Så säger folk, det innebär ju inte att det är rätt för det.
Sedan är det nog undantagsvis som folk köper en NAS och använder som DAS. Det är ju lixom ren kapitalförstöring då NAS-funktionen ofta kostar en del pengar.
Antonic
Aktiv medlem
Nja så förbenat upprörd är jag ju inte, men visst har du rätt. Så säger folk, det innebär ju inte att det är rätt för det.
Sedan är det nog undantagsvis som folk köper en NAS och använder som DAS. Det är ju lixom ren kapitalförstöring då NAS-funktionen ofta kostar en del pengar.
Jo men hur många är det inte som säger NAS.
Du är den första jag har stött på som har detta problem.
Antonic
Aktiv medlem
Går inte köra Raid 5 med en hårdisk tyvärr så dåligt exempel.
Raid 5 är tyvärr heller förknippat med produkt i sig.
Men förstår vad du menar
Melker Humala
Aktiv medlem
Jo men hur många är det inte som säger NAS.
Du är den första jag har stött på som har detta problem.
Jag måste nog säga att du är den första jag stött på som använder termen NAS som du gör.
M
Antonic
Aktiv medlem
Jag måste nog säga att du är den första jag stött på som använder termen NAS som du gör.
M
Hahah jag kan ju inte vara den första då det är flera som skrivit samma sak i denna tråd.
Eller du kanske inte läst tråden?
Gå in på
Component.se
Minhembio.com
Faktiskt.se
Hififorum.nu
Sweclockers.se
Så ser du kanske hur andra ser på saken med.
Kolla även Dustin komplett inet osv osv hur "produkten" visas.
Mesch
Aktiv medlem
Går inte köra Raid 5 med en hårdisk tyvärr så dåligt exempel.
Raid 5 är tyvärr heller förknippat med produkt i sig.
Men förstår vad du menar
Ungefär lika omöjligt som att köra NAS via USB
ebermark
Avslutat medlemskap
Fast med en sån här går det
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=25-119-29&toc=0
iSolen.se
Guest
10 poäng.
Edit:
Så NAS som extern hårddisk är:
-Kapitalförstöring
-Tekniskt fel beskrivet
...räcker nog så.
Antonic
Aktiv medlem
Men fortfarande tänker folk att NAS är en PRODUKT.
Hur mycket du än har rätt så används NAS som en produktkategori idag fast det är ett kopplingssätt
Inget du eller jag kan göra något åt!!
Se dig omkring!
Du kan inte köra NAS via USB (om du kopplar den till en router så är routern NAS?)
Men du kan köra vissa Nasar vi USB som externa HD via USB.
Mesch
Aktiv medlem
Men fortfarande tänker folk att NAS är en PRODUKT.
Hur mycket du än har rätt så används NAS som en produktkategori idag fast det är ett kopplingssätt
Inget du eller jag kan göra något åt!!
Se dig omkring!
Du kan inte köra NAS via USB (om du kopplar den till en router så är routern NAS?)
Men du kan köra vissa Nasar vi USB som externa HD via USB.
För att avsluta det här. NAS betyder Network Attached Storage eller nätverksansluten lagring.
Det finns inget annat sätt att tyda NAS. Alla andra tolkningssätt är felaktiga av felunderrättade missinformerade personer. Det spelar ingen roll hur många de är.