Annons

Max bildantal i LR-katalog?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Finns det någon begränsning i hur många bilder man kan/bör ha i en LR3-katalog? Jag har över 40 tusen filer utan att det märks något konstigt än så länge, förutom att det tar en stund att säkerhetskopiera katalogen. Det känns bra att ha allt på samma ställe och jag har inte kommit på något bra argument för att ha flera kataloger ännu.

Jag vet inte men om du "bara" har 40-tusen bilder behöver du nog inte bekymra dig.

I databassammanhang är det ju "ingenting".

Att dela upp sina bilder i två eller flera kataloger tycker jag förtar lite av nyttan med ett program som Lightroom och som fotoamatör så finns det nog inte så stor anledning.

Om man däremot jobbar med foto så kan jag tänka mig att man kan vilja ha flera kataloger, t ex skilja på jobb och privat.

Detta sagt, själv försöker jag vara lite kritisk till vad jag sparar så jag inte bygger på mig en onödigt stor databas. Jag gallrar rätt hårt i det jag fotar - hittills har jag aldrig saknat en bild jag kastat! :)

Många många bilder

40 000 bilder verkar inte vara något problem alls för LR. Jag har sett och läst att man lätt kan ha 200 000 bilder utan att man måste dela upp i fler kataloger.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto