Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattsons Foto suger

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

dragi

Avslutat medlemskap
Jag har precis fått en diafilm framkallad hos Mattsons Foto i Lund, och de har sabbat den helt. De har klippt I bilderna. Det är tydligen helt djävligt svårt att se den svarta kanten mellan bilderna och klippa där! Man måste tydligen klippa i mina bilder. Och varenda bild är dammig och med skador på. Sen tar de 199 kronor för framkallning och ramning. Och saken är den att de inte ens kommer att förstå vad jag pratar om. De är helt inkompetenta. Sist de skulle göra något åt mig bad jag om förstoring från ett färgnegativ och jag fick en bild som hade lila färgstick, och de påstod att det kunde vara sådan förhållanden då. Bilden var tagen med min Leica M2 med en Summicron 35'a som jag bara fått fantastiska färger från. Tills jag kopierade på Mattsons. Djävla skitaffär.
 
Framkallar de dia själva ?
Skickar de inte iväg filmerna ?

De kör filmerna i källaren, och var ganska stolta över detta när de talade om det för mig i tisdags. Jag fattar inte, de gör alltså detta manuellt och klipper sönder filmerna. Jag har aldrig tidigare fått mina filmer ituklippta av ett labb, har fotat dia sedan 1980, skickat till massa Kodachrome lab, till Tyskland , till Excellera, Japan foto Malmö och Göteborg... Har aldrig hänt. De är helt värdelösa. Jag tänker skaffa tillbaka mina pengar för film och framkallning på måndag sen sätter jag inte min fot där igen.
 
Jag har precis fått en diafilm framkallad hos Mattsons Foto i Lund, och de har sabbat den helt. De har klippt I bilderna. Det är tydligen helt djävligt svårt att se den svarta kanten mellan bilderna och klippa där! Man måste tydligen klippa i mina bilder. Och varenda bild är dammig och med skador på. Sen tar de 199 kronor för framkallning och ramning. Och saken är den att de inte ens kommer att förstå vad jag pratar om. De är helt inkompetenta. Sist de skulle göra något åt mig bad jag om förstoring från ett färgnegativ och jag fick en bild som hade lila färgstick, och de påstod att det kunde vara sådan förhållanden då. Bilden var tagen med min Leica M2 med en Summicron 35'a som jag bara fått fantastiska färger från. Tills jag kopierade på Mattsons. Djävla skitaffär.

du har alltså inte pratat, varit där ännu? Jag har kört dia väldigt länge förut o utav alla mina rullar jag haft inlämnade har jag råkat ut för (olyckor) 3 gånger så visst kan det hända men inte ofta. Har aldrig använt mattson. I dom fall jag råkat ut för fel så har jag ersatts ordentligt utan något strul. Prata med dom o hör vad som hänt.
 
Vi är ju i Sverige. Här pratar vi inte med varandra om det har uppstått ett problem. Vi klagar högljutt någon annanstans istället. Det är helt normalt.
 
Jag har precis fått en diafilm framkallad hos Mattsons Foto i Lund, och de har sabbat den helt. De har klippt I bilderna. Det är tydligen helt djävligt svårt att se den svarta kanten mellan bilderna och klippa där! Man måste tydligen klippa i mina bilder. Och varenda bild är dammig och med skador på. Sen tar de 199 kronor för framkallning och ramning. Och saken är den att de inte ens kommer att förstå vad jag pratar om. De är helt inkompetenta. Sist de skulle göra något åt mig bad jag om förstoring från ett färgnegativ och jag fick en bild som hade lila färgstick, och de påstod att det kunde vara sådan förhållanden då. Bilden var tagen med min Leica M2 med en Summicron 35'a som jag bara fått fantastiska färger från. Tills jag kopierade på Mattsons. Djävla skitaffär.

Om du börjar med att ringa Ulf på 046 148500 och berättar vad som har hänt och ta med dig filmen till Mattssons så att Mats (film och scanneroperatör ) får se vad som har gått fel så får du sannolikt en giltlig förklaring

Jag har varit kund hos Mattsson sedan 1976 och Mattsson foto har servat oss fotografer i Lund på ett mycket bra sätt genom åren.
 
DU DRAGL, skall vi ses på Mattssons på måndag, du tar med dig dina kopior och diafilm så kan vi vad som har felat.

DU förstår, jag håller inte alls med dig i dina starka ord, jag har varit yrkesfotograf i Lund sedan 1984 och känner alla som arbetar på MATTSSONS mycket väl och vet vad dom alla kan.
 
Framkallar de dia själva ?
Skickar de inte iväg filmerna ?

Nej de har en E-6 maskin i källaren som fungerar hur bra som helst, problemet med alla dessa maskiner är att det kan komma skit på rullarna om man har otur därför måste maskinen hållas ren och ses över dagligen.
En hängmaskin hade varit att föredra men det tror jag inte finns en enda kvar i hela Sverige, sist jag såg en var på Institutet för färgfoto som las ner för många år sedan

Jag har kört många diafilmer i Mattssons maskin utan problem
 
Nej de har en E-6 maskin i källaren som fungerar hur bra som helst, problemet med alla dessa maskiner är att det kan komma skit på rullarna om man har otur därför måste maskinen hållas ren och ses över dagligen.
En hängmaskin hade varit att föredra men det tror jag inte finns en enda kvar i hela Sverige, sist jag såg en var på Institutet för färgfoto som las ner för många år sedan

Jag har kört många diafilmer i Mattssons maskin utan problem

Stämmer infon på Crimsons hemsida så har de tillgång till hängmaskin för E-6.
http://crimson.se/?q=information/analoga/framkallning/e6
 
Enligt prislistan tar Crimson 65:- för framkallning i E-6. Måste ses som sjukt billigt om de håller kemikalierna färska - det är förmodligen ingen jätteefterfrågan på sånt längre.

Sorry för OT ;)

...plus moms. Om du tittar på leveranstiden så är det förmodligen en del i det hela. Man har prioriterat att hålla ned priset istället för att hålla kort leveranstid.
 
...plus moms. Om du tittar på leveranstiden så är det förmodligen en del i det hela. Man har prioriterat att hålla ned priset istället för att hålla kort leveranstid.

Kollade inte leveranstiden :) På den gamla onda tiden framkallade Crimson E-6 på ett par timmar ...
 
Kan bara inte förstå varför trådstartaren ens drar igång denna tråd UTAN att FÖRST fråga Mattsons Foto vad som rimligen skett. Jag har varit med om emulsionsfel på en viss badge av E6-film och det kan inte den som processar filmen skyllas för. Säger inte att det är så i detta fallet utan nämner det endast som exempel.

Men utan att kolla med den som processat anser jag det vara lågvattensmärke 50 meter under grundvattensnivån att gå ut med rubriken "Mattsons Foto suger...".

Lätt att vara karsk bakom tangentbordet, men utan att höra andra parten är det jäkligt osmakligt att gå ut med den rubriken.

//Lennart
 
Kollade inte leveranstiden :) På den gamla onda tiden framkallade Crimson E-6 på ett par timmar ...

För min del är inte leveranstiden för filmframkallning så värst kritisk. Om jag vill ha en bild omedelbums använder jag digitalkamera. Eftersom jag inte får se resultatet direkt med en filmkamera så kan jag lika gärna vänta några dagar.
 
Kan bara inte förstå varför trådstartaren ens drar igång denna tråd UTAN att FÖRST fråga Mattsons Foto vad som rimligen skett. Jag har varit med om emulsionsfel på en viss badge av E6-film och det kan inte den som processar filmen skyllas för. Säger inte att det är så i detta fallet utan nämner det endast som exempel.

Men utan att kolla med den som processat anser jag det vara lågvattensmärke 50 meter under grundvattensnivån att gå ut med rubriken "Mattsons Foto suger...".

Lätt att vara karsk bakom tangentbordet, men utan att höra andra parten är det jäkligt osmakligt att gå ut med den rubriken.

//Lennart

inte första gången det kommer upp trådar som den här på fotosidan
jag rekommenderar trådskaparen att uppsöka BA-Foto i Lund när han är så besviken på Mattssons Foto, BA-foto har en utmärkt kopeist som heter Hasse.
Tyvärr har de ingen E-6 maskin men du kan skicka dina diafilmer till Crimson
 
inte första gången det kommer upp trådar som den här på fotosidan
jag rekommenderar trådskaparen att uppsöka BA-Foto i Lund när han är så besviken på Mattssons Foto, BA-foto har en utmärkt kopeist som heter Hasse.
Tyvärr har de ingen E-6 maskin men du kan skicka dina diafilmer till Crimson

Tack Lennart! Jag provar BA-Foto och Crimson.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.