Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mattsons Foto i Lund och digitala bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Greve Nickon

Aktiv medlem
Hej!!!
Jag har äntligen tänkt att ta fram lite bilder tagna med min D100 på riktigt papper coh har funderat på att prova Mattsons Foto här i Lund.

Är det någon som har erfarenhet av hur deras bilder blir? Är det något man ska tänka på innan man lämnar iväg filer för att dras upp i 20*30.

Hittills så har jag bara kört på fotopapper i bläckstråleskrivare med lite varierande resultat.

Greven Nickon

Inte mattsons men...

Jag printade ett par bilder i 20*30 hos fotofirman på hörnet mitt emot Mattsons. Jag är nöjd för 29kr per bild. Skulle dock gärna ha matt papper och det hade de inte. Printade både färg och svartvitt. Jpg från 10d.

Har mattsons mattpapper? Hur mycket kostar deras 20*30?

A

Jag har inte varit där och pratat med dom ännu men enligt deras hemsida så tar dom 65:- för en 20*30 så 29:- är ju halva pengarna, vilket ju inte är fel eftersom jag skulle vilja ha en näve bilder eftersom jag har lovat modellen att hon ska få kopior.

Vad dom har för papper vet jag inte.

Tror nog modellen blir nöjd med kvalitén på bilderna för 29kr st. Du kan ju lämna in en och pröva. Det tar ju bara en timme där. Kan ju ta en fika på espresso eller sätta dig i juridicums bibliotek och läsa sou...

A

Låter helt klart värt pengarna.

Får nog ta att prova dom, anledningen till att jag funderade på Mattsons var att jag har framkallat dia där och jag tycker att det är en bra affär i övrigt.

Japanphoto i Malmö tar 19 kr för 20*30 och resultat är helt OK (från canon 10d JPG). Man kan lämna in via nätet men måste hämta i butik. Ska du ha många är detta att rekommendera.

PN

Butiken mittemot måste vara korthuset.
Kan rekommendera dem då de köras Agfa´s D3-lab som är mycket bra. Chefskopisten på Korthuset i Lund heter Michelle och är mycket bra på sitt jobb.

Japanfoto är väldigt unika i sin service. En gång klagade jag på deras service och skrev ett inlägg här på fotosidan. Chefen för Japanfoto i malmö uppskattade inte inlägget och beslöt att "rätta mig". Han och en kollega körde hem till mig mitt i natten och skulle "banka in vett i min skalle" (de ringde mig först och sa det). Polisen grep dem utanför min lägenhet och jag fick en ursäkt av deras chef i Norge. Men deras kopior är säkert prisvärda ! Dock är jag inte kund där länge ;)

/// NIKLAS

Senast ändrad:
Ja dom har onekligen lite udda service..beställde film av dom för ett år sedan,har inte fått dom än,trots ömsesidig mailkontakt ??
mvh/Gunte..

"Skåningen" skrev:
Japanfoto är väldigt unika i sin service. En gång klagade jag på deras service och skrev ett inlägg här på fotosidan. Chefen för Japanfoto i malmö uppskattade inte inlägget och beslöt att "rätta mig". Han och en kollega körde hem till mig mitt i natten och skulle "banka in vett i min skalle" (de ringde mig först och sa det). Polisen grep dem utanför min lägenhet och jag fick en ursäkt av deras chef i Norge. Men deras kopior är säkert prisvärda ! Dock är jag inte kund där länge ;)

/// NIKLAS

Tänk om folk visste hur farligt det är att vara fotograf :)

1.De säger att kemikalierna är farligast om man är fotograf, men i detta fallet verkar det farligare att lämna dem på Japanfoto än att framkalla själv ;)

2.Rent ärligt: Har ni NÅGONSIN sett en Japan jobba där ?!?!?!

3. Allt jag skrivit är sant, tro mig, det var en "upplevelse".

///NIKLAS

"Skåningen" skrev:

/// NIKLAS

Niklas> Det är klart att peronalen är trötta om dagaran med tanke på alla personliga besök de gör kvällstid, sånt tar på krafterna.

Jag var på Japanfoto häromdagen och fick ett trevligt bemötande, dock skulle det ta tio dagar att få mina åtta 20x30 så jag anlitade Korthuset, och det är riktigt att de skriver ut med bra kvalitet men de verkar inte titta på vad de skriver ut för att alla mina bilder blev sönderklippta, ett sådant brott tar tid att smälta!

Jag känner en kille i Lund som gärna lämnar mycket bilder på Korthuset, med bra resultat.

Själv har jag en annan erfarenhet av Mattssons, inte lika handgripligt som andras erfarenheter (...): Jag ringde för ett par år sedan för att kolla pris på minneskort. Jag fick ett hyfsat svar och åkte dit dagen efter, då försent för att beställa på nätet till annat hyfsat pris.

Väl i kassan backade de inte längre upp det priset, utan det var avsevärt högre. När jag började tjöta i kassan tittade tjejen bara konstigt på mig, trots att jag visste säljarens namn. Och hon var heller inte villig att gå och hämta honom. Dålig stil! Jag har inte handlat där sedan dess..

Åter till ursprungsfrågan...

Jag har beställt åtskilliga pappperskopior från digitala bilder (mindre format) hos Mattssons och har hittills varit mycket nöjd med resultatet.

Intressant info där om de lokala fotohandlarna...

Jag undrar om ni har någon åsikt om var det blir bäst kvalitet på utskrifterna. Har någon använt sig av en icc profil (om nu fotohandlarna kan lämna ut en sån)? Eller har ni bara lämnat dem som de är?Kan man ställa såna krav eller?

Ser man någon skillad, blir det mer "rutigt" hos den ena eller andra? Färgmässigt/kontrastmässigt torde det ju bli detsamma om man har en profil att jobba mot...eller?

Ödmjukast!

Almqvist skrev:
Intressant info där om de lokala fotohandlarna...

Jag undrar om ni har någon åsikt om var det blir bäst kvalitet på utskrifterna. Har någon använt sig av en icc profil (om nu fotohandlarna kan lämna ut en sån)? Eller har ni bara lämnat dem som de är?Kan man ställa såna krav eller?

Ser man någon skillad, blir det mer "rutigt" hos den ena eller andra? Färgmässigt/kontrastmässigt torde det ju bli detsamma om man har en profil att jobba mot...eller?

Ödmjukast!

Jag har använt fotolabo's egen ICC profil när jag skickat bilder över internet annars inte. Jag har faktiskt på senare tid struntat i att fråga andra fotolabb efter färgprofiler. Tycker inte det gör så stor skillnad. Man kan nog inte ställa något vidare krav om dom inte har det.

Alla framkallningar jag beställt är gjorda över internet på bla proprint, colormailer, extrafilm och fotolabo med varierande kvalitet. Colormailer är inte så dåliga som många säger. Fina färger, kanske lite dålig kontrast.
Proprint är riktigt fina.

Mvh
Dennis

Re: Inte mattsons men...

Anden skrev:
Har mattsons mattpapper? Hur mycket kostar deras 20*30?

A

Nu har jag varit och pratat med bägge ställena och det lutar helt klart åt Korthuset. Halva pengarna för samma sak. Skillnaden som jag hittat är att Korthuset använder Agfa och Mattsons Fuji, och i min värld så är allt utom Kodak tvivelaktigt så det kvittar för mig vilket jag tar.

Mattsons hade inte matta papper utan bara blanka.

Om det är någon som har ytterligare synpunkter eller tips så tar jag tacksamt emot allt.

Greven

Ni får ursäkta men jag måste ställa en du fråga.

Vad är färgprofil? Vad har man det till?

Nu har jag bara skärpt bilderna och använt Autokontrast i Nikon Editor, sparat bilderna i PS där jag har beskurit dom till 20*30 och sedan sparat dom som JPG.
Funkar det att lämna in bilderna så eller måste man göra något mer?

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar