Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mattskiva till storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

_UF0_

Aktiv medlem
tjena...nån som har nå aning om det finns nått glas som skulle kunna duga till mattskiva på en storformatare(8x10")..lr om man kan trixa på nått sätt...riktiga kostar ju skjortan, har sätt för runt 4 tusen å då är det ju lika bra å gå hem å lägga sig...

tacksam för svar
mvh niclas

Budgetvarianten är att skära till en glasskiva och klistra på ritpapper (den sort som ser ut som smörpapper). Se till att ”smörpapperet” är vänt mot optiken. Fast det blir en ganska ojämn ljusbild, de riktiga har oftast en fresnellins på skivan som ser till att sprida ljuset jämnt över ytan.

Du kan göra en riktig mattskiva om du får tag i aluminiumoxid. Täck hela den klara sidan med tejp till att börja med, det är lätt att få repor i den också. Sen slipar du den sida som skall bli matt med en annan glasskiva och slipmedlet emellan tills det blir bra.

Jag vet inte var man får tag i aluminiumoxid i rätt storlek. Jag har provat tekniken på en provisorisk mattskiva med blästersand men den gav för grov struktur,

Kiselkarbid ( karborundum? tror jag är en äldre beteckning ) #600 eller korundum #500, fungerar. Köp det på nåt kemiföretag typ kebolab e.dyl., blanda det sen med lite vatten och tryck lätt på glasskivan samtidigt som du rör den med små cirkelrörelser. En 8x10" bör ta en 30-40 minuter.

Gr.

Väteflourid ska gå att använda för att etsa glas. Har aldrig provat själv dock. Vet inte om det är svårt att få tag på. Dom jag har hört som har gjort det har rätt sorts kontakter så att säga.

Se där ja. Lite roligt ska man väl ha :)

Nej men allvarligt talat. Använd det inte om ni inte har rätt utrustning och vet vad ni håller på med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar