Annons

Matfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Labanlus

Aktiv medlem
Hej!
Jag och min bror gillar att laga mat tillsammans, så vi har bestämmt oss för att göra en egen kokbok med samlade favoritrecept. Eftersom foto är mitt andra stora intresse så ska jag plåta bilderna till boken.
Nu beböver jag tips och trix för hur jag ska lyckas med bilderna så att maten ser sådär god ut som den gör i "riktiga" kokböcker. Hittills så har vi gjort två rätter som jag tycker att jag lyckats bra med men vill ha fler tips.
Såhär gjorde jag på de jag har hittills;
Fotade vi stora fönster med bra ljusinsläpp, fotade i motljus mot en vit bakgrund på ett vitt högblankt bord(nästan pianolack) använde en hemmabyggd reflektorskärm för att studsa det naturliga ljuset från fönstret. Använde även en blixt "off camera" som jag antingen "slog" direkt på objektet eller studsade mot min reflektorskärm. Använde ett Nikon 16-85mm sköt ett antal exponeringar med olika bländare och brännvidder för att få så många olika varianter som möjligt.
Ska inom en inte allt för lång framtid skaffa ett 50mm/f1,4 för att kunna leka ännu mer med skärpedjupet.
 
vad är det med bilderna som du inte gillar? bleka färger? tråkig vinkel? lägg gärna upp en bild så man får se....
 
Har själv börjat en del med matfoto och håller på med en bok.
Trenden nu inom matfoto är att gå ifrån detta med kort skärpedjup som varit lite av ett måste. Såg en bok där alla maträtter varit plåtade rakt ovanifrån, Ca 4/5 av tallriken.
Tyckte det såg riktigt bra ut.
Nya ideér mottages tacksamt. (Sorry för att jag snodde lite av din tråd)
 
Har själv börjat en del med matfoto och håller på med en bok.
Trenden nu inom matfoto är att gå ifrån detta med kort skärpedjup som varit lite av ett måste. Såg en bok där alla maträtter varit plåtade rakt ovanifrån, Ca 4/5 av tallriken.
Tyckte det såg riktigt bra ut.
Nya ideér mottages tacksamt. (Sorry för att jag snodde lite av din tråd)

Ok! Tackar, det är precis sådana tips jag vill ha. Kan du dela med dig av någon bild så man kan få lite inspiration.
jag kommer att lägga upp bilderna så snart jag får tillgång till datorn där de finns sparade.
 
Har själv börjat en del med matfoto och håller på med en bok.
Trenden nu inom matfoto är att gå ifrån detta med kort skärpedjup som varit lite av ett måste. Såg en bok där alla maträtter varit plåtade rakt ovanifrån, Ca 4/5 av tallriken.
Tyckte det såg riktigt bra ut.
Nya ideér mottages tacksamt. (Sorry för att jag snodde lite av din tråd)

Tur är väl det faktiskt lite grand, man vill ju se all den fina maten :)
Tycker som sagt att Roine hade en fin setup för att ta matbilder.
 
http://www.roine.nu/food/index.htm

Har en hel del matfoton att se på, han var otroligt duktig på det tycker jag personligen.

Ser bra ut, även om jag själv inte gillar matfoton som "flyter i luften" vilket blir fallet när du tar på fotobord och belysning under eller bakifrån. Använder själv fotobord enbart vid produktfoten när saker skall friläggas
Tycker att miljön runt maten är viktig. Gärna dukningen och besticken runt. Men det beror naturligtvis på syftet och användningsområdet.
Gillar Sannas matbilder:
http://ettlingon.se/
 
Här är bilderna! Kommentarer?, Ideér om vad jag ska förbättra?
 

Bilagor

  • matbil1.jpg
    matbil1.jpg
    13.8 KB · Visningar: 996
  • matbild2.jpg
    matbild2.jpg
    19 KB · Visningar: 988
Här är bilderna! Kommentarer?, Ideér om vad jag ska förbättra?


Om jag ska kommentera övre bilden så tycker jag följande är mindre bra

1.Såsen ser inte fräsch ut när den runnit ut eller om det är köttsaft som syns.
2. Jag antar att du använt vidvinkel flaskan etc får en böjd form (vore bättre om du använde kort tele och backade)
3.Ser rörigt ut med blomman som står bakom ett tomt? vinglas.
4. Ljuset ser väldigt platt/livlöst ut

Det som är positivt är att maten är snyggt upplagd
Snygg tallrik
 
förrutom tidigare kommentarer på bilderna:

öka färgmättnaden något i photoshop, eller vilket program du nu använder.

man behöver inte ha med så mycket av själva tallriken, gå in närmare på motivet
 
Om jag ska kommentera övre bilden så tycker jag följande är mindre bra

1.Såsen ser inte fräsch ut när den runnit ut eller om det är köttsaft som syns.
2. Jag antar att du använt vidvinkel flaskan etc får en böjd form (vore bättre om du använde kort tele och backade)
3.Ser rörigt ut med blomman som står bakom ett tomt? vinglas.
4. Ljuset ser väldigt platt/livlöst ut

Det som är positivt är att maten är snyggt upplagd
Snygg tallrik

Tack för dina synpunkter! Det där med köttsaften blev en miss, vi tog lite för lång tid på oss när vi väl plåtade.
Kan du ge några tips om vad jag ska göra får att få ett mer livfullt ljus? Snoot, som jag riktar mot någon detalj eller?
Jag har ett tele, ska använda det nästa gång.
 
förrutom tidigare kommentarer på bilderna:

öka färgmättnaden något i photoshop, eller vilket program du nu använder.

man behöver inte ha med så mycket av själva tallriken, gå in närmare på motivet

Ok, Tack! Om jag inte minns fel tror jag att den ända åtgärden vi gjorde i PS var auto adjustment av färgerna, ska laborera mer med det. Tack!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.