Annons

Mat fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Marty Marr

Medlem
Hallå alla, jag ska börja med ett projekt där jag kommer plåta en del mat bilder / fotografering i hemma milö (kök)- Jag är osäker på hus jag ska bygga upp ljuset. Samt vilken optik som rekomenderas, alla tips och ideer välkomnas. Mvh Martin
 
Hur långt är ett tillräckligt långt snöre? - det är en analogi på samma fråga.

Du ska ha de inställningar, utrustning och ljussättning som ger Dig den bild Du eftersträvar. Fundera över vad Du vill uppnå, och svaret är ganska självklart.
 
Analogi hit

Analogi dit, anledningen till tråden var att jag vill ha input över hur man sätter ljus i varierande köks miljöer dvs hemma miljöer. Finns det portabla studio blixtar som är lämpade för detta eller räcker det att arbeta med reflektorer och mindre stöd blixtar. Jag är management konsult inte proffessionell fotograf. Vidare är jag nyfiken om någon har förslag över vilken optik som är optimal för den typen av fotografering.

Tacksam för alla insiktsfulla kommentarer..
 
Bra jobbat managementkonsulten! Du har precis hamnat mitt i manegen. Som managementkonsult vet Du vilka det är som i mellanakten brukar samlas där - så Du kommer säkert att trivas ypperligt.

Om Du kommer på andra tankar, skulle Du kanske kunna nedlåta Dig att berätta för oss kretiner vad det är Du vill fotografera - maträtter på tallrik, matstilleben, bordsuppsatser, arbets-(kock-)bilder, vimmel-i-köket-bilder, eller vad det nu är Du har i tankarna. Att Du vill fotografera i köket är inte tillräcklig information.

Renodlade matobjektiv existerar inte, utan val av objektiv är helt avhängigt vad Du avser att fotografera. Kamerainställningarna varierar också beroende på vad Du vill uppnå, liksom ljusuppsättningen. ALLT varierar starkt beroende på vad Du vill göra. Dela med Dig - annars får Du nog ganska lite "insiktsfulla kommentarer".
 
Något som är vanligt är att man har en mycket stor ljuskälla bakom motivet. På så sätt får man ofta snygga högdagrar på maten, och bakgrunden kan liksom försvinna bort i ljuset. Det blir ofta smakfullt. Ljuskällan kan ju då vara en softbox, ett fönster, eller kanske en vit skiva som du belyser rikligt med blixtljus. För att få lite ljus framifrån kan du lätta upp lite med vita skivor, speglar, eller en eller flera blixtar, beroende på hur mycket ljus du vill ha. Ett litet tips kan vara sätta ett lite varmt filter på ljuset framifrån, så kan man få lite skön inomhus/utomhus-känsla.
Optik är ju alltid svårt att rekommendera, men ett zoom så att du smidigt kan prova dig fram kanske är en bra idé. Gärna med lite makro, men det är inte alls säkert att det behövs. Stativ är förstås livsviktigt, så att man kan behålla vinkeln medan man pillar med maten.
Så allra enklaste är att ställa maten vid ett fönster och sedan spegla in lite ljus framifrån.
 
Ljusstark tele

Hej!
Jag är absolut ingen proffsfotograf men hjälpte en kompis med ett par bilder nyligen. Jag använda huvudsakligen ett Sigma 150/2,8 macro för att få en ren bakgrund. Kunde då oxo jobba med i stort sett befintligt ljus. Och ett bra stativ förstås...IKEA har flera små lätta borslampor som kan användas till upplättningsljus. Fota i RAW så att du kan justera färgerna på ett bra sätt efteråt.
Du kan se ett par av bilderna på www.delix.se (Startsidan)
Lycka till!
/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.