ANNONS
Annons

Massor med frågor

Produkter
(logga in för att koppla)

Linus400D

Medlem
Hej!
Jag har fått i uppgift att kolla upp dessa frågor.. Jag har själv aldrig rört en analogkamera så skulle uppskatta precis all hjälp jag kan få!

1.Vad heter processerna för färg-neg, positiv film och framkallning av färgpapper?

2.Vad menas med att dra en film?

3.Vilka temperaturer skall kemin ha om du framkallar dia, neg, svart-vitt eller gör färgkopior?

4.Vad innebär det att pressa en film, vad blir konsekvenserna?

5. Du är i färglabbet och kopierar och du upptäcker att bilden har fel färger vad gör du om bilden är för :
Röd, gul, grön eller blå?

6. Vad är det för skillnad på centrumvägd - och matrixmätning?

7. Vad är det för skillnad på en extern ljusmätare och en ljusmätare som finns i kameran?

8. Du har plåtat digitalt och skriver ut, det blir fel färger, vad kan det bero på?

Tacksam för svar!

Linus400D skrev:
Hej!
Jag har fått i uppgift att kolla upp dessa frågor.. Jag har själv aldrig rört en analogkamera så skulle uppskatta precis all hjälp jag kan få!

5. Du är i färglabbet och kopierar och du upptäcker att bilden har fel färger vad gör du om bilden är för :

8. Du har plåtat digitalt och skriver ut, det blir fel färger, vad kan det bero på?

Tacksam för svar!

Stick sticket med sticket så sticker sticket!

Det vill säga, om din bild blir gul så har du ett gult färgstick. I framkallningsprocessen så ökar du mängden gul färg som kommer ut ur förstoringsapparaten (antingen via en ratt eller via separata färgfilter). Efter man ökat mängden gult i belysningen så blir resultatet på papperskopian mindre gult.

Det samma gäller för exempelvis magenta, men om du till exempel har för mycket cyan så är det enklare att minska mängden gult och magenta. Detta beror på hur färgerna relaterar till varandra, det finns en väldigt bra guide på photax:

http://www.photax.se/startinfo/Enhobbyfordig.pdf

Mvh
Tommy

PS. Om du får fel färger när du gör digitala bilder så beror det på att du bör byta till att fota analogt. ;) DS

1.Vad heter processerna för färg-neg, positiv film och framkallning av färgpapper?

#Typ, C41, E6. Ciba/Ilfochrome . Avgörs av filmens/paprets emulsion och typ

#Jag förstår inte vad du menar men om mitt fantasi inte sviker på grund av den höga åldern då är det fortfarande är att fotografera upp en rulle eller en blad på någonting.

3.Vilka temperaturer skall kemin ha om du framkallar dia, neg, svart-vitt eller gör färgkopior?

#Svart vitt är i regel 20 grader färg är högre liksom försök med kring 28 grader

#Att pressa en film gör man med två anledningar först den ljusfattiga miljö och snabba rörelser då räcker kanske inte exponeringstiden för att frysa ett snabbt moment. Konstnärliga är att man eftersträvar grova korn-

# Man ta bort färg alltså öka på filtreringen av just det färg eller ton bilden har. Ibland krävs att flera färger ökas samtidigt. Det är praktik som skapar mästaren

# Har aldrig hört uttrycket i fotosammanhang men kanske kan situationen se ut så här! Större områden mäts och medelvärden används för exponering enstaka punkter mäts inget annat sen den används för exponering

7. Vad är det för skillnad på en extern ljusmätare och en ljusmätare som finns i kameran?

#Inget både mäter ljuset extrema ljusmätarna kan mäta ljus i smalare vinkel därmed flera mätningar ger en medelvärde så därifrån kan man anpassa det för ändamålet passande exponeringstid.
den ger också mera detaljerad information, några av de mäter flera timmar i extremt ljusfattiga miljöer.

#Brukar inställningen vara fel men andra faktorer har inverkan också till ex billiga gerjor.

7. "Inget både mäter ljuset..."

Jasså, jag hade nog svarat att:

en extern ljusmätare mäter hur kraftig ljuset är som kommer att träffa objektet medan en ljusmätare i kameran mäter hur kraftigt det reflekterade ljuset från objektet är.

Därför kan kamerans ljusmätare luras av ljusa och mörka motiv. Ett ljust motiv mäter kameran som "mer ljus" och försöker därför hålla ner exponeringen vilket ger oönskad underexponering. Precis tvärtom för mörka motiv.
Korrigeras lämpligen med lite exponeringskompensation uppått/neråt.

1. Processen för papper som används till negativ färgfilm heter RA-4.

2. Jag antar att dra kommer från engelskans "pull". "Push" heter det när man pressar film och "pull" är alltså motsatsen. När man pressar film (underexponering + överframkallning) ökar kontrasten. Om man vill minska kontrasten kan man överexponera + underframkalla.

3. RA-4 finns för både 20 och 38 grader.

6. Centrumvägd mätning innebär att kameran mäter ljuset över hela bilden, men tar störst hänsyn till bildens centrum.
Vid matrixmätning är bilden indelad i ett antal mindre fält med individuell mätning. Ett mer eller mindre "intelligent" program sammanställer resultaten och avgör vad som är rätt exponering. Matrixmätning passar bäst när man använder någon form av exponeringsautomatik.

7. Externa mätare brukar kunna mäta både reflekterat och infallande ljus. Inbyggda endast reflekterat.

Olle

Roq skrev:
7. "Inget både mäter ljuset..."

Jasså, jag hade nog svarat att:

en extern ljusmätare mäter hur kraftig ljuset är som kommer att träffa objektet medan en ljusmätare i kameran mäter hur kraftigt det reflekterade ljuset från objektet är.

Därför kan kamerans ljusmätare luras av ljusa och mörka motiv. Ett ljust motiv mäter kameran som "mer ljus" och försöker därför hålla ner exponeringen vilket ger oönskad underexponering. Precis tvärtom för mörka motiv.
Korrigeras lämpligen med lite exponeringskompensation uppått/neråt.

:) den ljuset som träffar objektet måste reflekteras annars kan du inte mäta. Både fall mäts reflekterade ljus om inte du mäter direkt på solen eller på himelen. De bättre extern ljusmätare kan man mäta direkt och indirekt ljus.
Med de externa kan man mäta punkter också men då mäter man reflektersde ljus i alla fall.

Senast ändrad:
Olle skrev:
1. 2. Jag antar att dra kommer från engelskans "pull". "Push" heter det när man pressar film och "pull" är alltså motsatsen. När man pressar film (underexponering + överframkallning) ökar kontrasten. Om man vill minska kontrasten kan man överexponera + underframkalla.

Olle
Det har du adelles rätt, den kommer ifrån engelskan.

Att pressa en film oftast användes i områden där en elektronblixt kunde inte användas till ex i expolsiva miljöer samt när man glömt sitt blixt hemma. Värt att nämna att i vissa miljöer till ex teater och föreläsningar och andra liknande ställen av etiskt eller störande själ brukar man inte använda blixt!

Övrigt bör nämnas att om man sänker 400 asa films hastighet till 200 asa och framkalla man därefter gråtonerna blir snyggare om man ökar detta till 800 Asa kontrasten ökar vissa gråtoner försvinner och grövre kon framträder som kan användas som konstnärlig uttryckningsmedel.

Jaha, där lärde jag mig nåt nytt.

Det reflekterade ljuset måste väl ändå vara en bråkdel av det infallande ljuset när man håller ljusmätaren precis framför ansiktet på den man ska plåta och fyrar av en studioblixt? Kan det reflekterade ljuset från ansiktet verkligen påverka mätningen?

Roq skrev:
Jaha, där lärde jag mig nåt nytt.

Det reflekterade ljuset måste väl ändå vara en bråkdel av det infallande ljuset när man håller ljusmätaren precis framför ansiktet på den man ska plåta och fyrar av en studioblixt? Kan det reflekterade ljuset från ansiktet verkligen påverka mätningen?

Det är korrekt den reflekterade ljuset är en bråkdel av den infallande men kameran ser bara den reflekterande likså ljusmätaren. En eventuell exponering efter infallande ljus resulterar en kraftigt underexponerad negativ på en motiv i markläge men nödvändigt om man fototgraferar molnformationer eller andra exponeringar direkt mot en ljuskälla. I regel om man exponerar mot mycket himmel vatten då brukar man mäta ljus 45 grader framför sig sen lifta kameran och exponera.
då ska man tänka på att himelen blir överexponerad detta kan ballanseras med filter.

När man jobbar i en studio då använder man av sig en blixtmätare som är inte riktigt samma som en ljusmätare.

Linus400D skrev:

Det som gäller idag är C-41 Neg Färgfilm, E-6 Dia, K-14 Kodachrome (mycket unik framkallning som idag endast görs på ett labb i hela världen). Finns även del SV filmer som ska framkallas i C41 men framkalla vanlig SV är rätt enkelt att göra själv.

Normalt så brukar man framkalla SV i 20 grader och har man högre temperatur så får man korta ner framkallnings tiderna och det finns tabeller vilken tid man ska använda för aktuellt temperatur och filmtyp.

Framkallning av E-6 & C-41 är mycket noggrannare och kräver högre temperatur.

K-14 är en unik process där man framkallar filmen flera gånger och lägger på färgen i framkallnings processen. Kodachrome har funnits på marknaden sen 1935 och ger mycket arkivbeständig dia bilder. Själv har jag ärvt mängder av Kodachrome diabilder fotograferat i från slutet av 40 talet och framåt som fortfarande är i mycket bra skick.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1053018.htm

Kalibrering. Läs mera på olika forumen. Du måste ha anpassad profil för din skrivare och papper om du ska få bra resultat. Även monitorn bör kalibreras.

Själv fotograferar jag en hel del med pappas gamla Zeiss Ikon Nettar kamera (köpt 1959, mellanformat) och det är rätt kul. Fråga gärna någon om dom har någon äldre kamera och ladda den med film och testa.

Linus400D skrev:
Hej!

Tacksam för svar!
1. Redan besvarad (jag kan inte tillföra något mer).

2. Slang ! Och som tidigare skrivits så betyder det nog "bruka en film".

3. Med färg är det väldigt noga så det är få som gör det hemma. Svartvit är mellan 20 och ca. 24 lagom.

4. Du ställer in ett högre ISO-tal än filmen är gjord för, och måste överframkalla den. Detta för att öka ljuskänsligheten.

5. Ändrar på färghuvudet ?

6. Båda mäter mer eller mindre hela bilden och sen tar ett genomsnitt. Centrumvägd prioriterar den centralare delen. Matixmätning eller evaluerande mäter ett antal punkter (35 st på canon 30D), beräknar fram utgående från profiler ett genomsnitt.

7. redan besvarat.

8. redan besvarat.

Hoppas du fått svar på alla frågor nu.

/ Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar