Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Masskonvertera RAW till jpg

Produkter
(logga in för att koppla)

Erlandssons

Medlem
Hej

Vill ha tips på hur jag snabbt å smidigt kan konvertera en stor mängd RAW-bilder till mindre jpgs utan att behöva öppna dom en och en i photoshop och spara om.
Har hört att det ska gå på lite olika sätt men jag har ingen aning om hur...
Hoppas på att få hjälp här av nån snäll.

HÄLSAR
VÄNLIGT
ANDERS

Mac

glömde tala om att jag har mac.
Rawshooter Freeversion ser inte ut att finnas till mac. Rätta mig gärna om jag har fel på det.

Vilken version av Photoshop? Enklaste sätt att automatisera beror på om du har CS 2 eller någon tidigare.

I CS2 behöver det inte vara krångligare än att markera bilderna i Bridge, välja Tools > Photoshop > Image processor, kryssa för jpeg och klicka Ok.

Det förutsätter förstås att bilderna redan har rätta konverteringsvalen inställda. Har du många bilder som skall ha samma inställningar kan du ställa in en och sen tillämpa samma inställning på de andra, i Bridge såklart. Du kan också välja att göra det som ett steg i Image processor.

Just ja. Jag missade att du behövde förminska bilderna också. Då spelar du bara in ett funktionsmakro i Photoshop som gör antingen Image size eller Fit image beroende på hur du vill skala om, och sen markerar du i Image processor att det makrot skall köras.

ANNONS