ANNONS
Annons

Marknadsföra hemsida

Produkter
(logga in för att koppla)
Herregud.. det finns väl inte en djävel som går och köper en exvis en bil utan att provköra den först.. självklart skall man se till att testa ett program innan man köper det. Om man får det genom kazaa, direct connect eller lånar av en kompis har väl ingen betydelse. Det kan knappast vara dålig moral, skick än något annat att upplysa om att saker kan finnas på ex.vis kazaa. Bäst vi sätter munkavle på folk så att man inte råkar uppmana till några odefinierade brott.

Måhända jag bryter mot någon lag när jag laddar hem program från Kazaa men jag får väl se det som civil olydnad då jag kanske inte förstår mig på den lagstiftning jag bryter mot..

Det är väldigt synd att dom som driver fotosidan ....

snart blir det väl klart fram för patent på mjukvaror också och då får väl fotosidan stänga ner forumen om man inte hinner först att patentera webforum förstås. ;)

Vadå munkavle

Oskar. Jag funderar varför du diskuterar som du gör. Jag lever efter tron att alla människor gör så gott de kan efter den världsbild de har fått. Kan det vara så att du har fått begreppet yttrandefrihet om bakfoten?

Hemma på ditt rum har du rätt att säga vad du vill till dina bekanta. Säg att någon (vi kallar honom NN) exempelvis tycka att alla eximåer genast ska avlivas, NN kan nog också i viss mån uttrycka sig utanför rummet om han inte agiterar så han tänkas dra andra med sig i praktisk handling. NN kommer däremot inte att lyckas få in en annons i lokaltidningen. -Nu finns två eskimåer i stan, alla som vill avliva dessa samlas hemma hos NN på fredag. Det är inte någon som hindrar honom i yttrandefriheten utan det är omsorgen om att andra drabbas av någons agiterande som tar över. Det finns inget land i hela världen som tillåter att man agerar hur som helst.
Jag tror inte det är synd om fotosidan. Jag gissar att de ansvariga helt enkelt tänkt till om vad det innebär att driva ett offentligt forum.

De flesta program finns som utv.version och brukar kunna laddas hem för fri- eller begränsad användning några veckor. De tillverkare som inte ger den möjligheten har inte alls gett dig eller andra lov att då ta sig egna friheter. Jämförelsen med att prova en bil haltar en smula. Du kan åka till återförsäljare eller tillverkaren av programmet och få information. Skillnaden är bara att bilhandlare finns i varje samhälle och provkörningen är en säljaktivitet men rätt klen konsumentinformation. Inte sjutton får man hämta en bil och ta hem för att eventuellt betala om man har lust. Eller ta ett annat exempel. Säg att jag tipsar om tillfälle att skaffa en värstingkamera för 10 kr. Kom hem till mig i natt för jag har har nycklarna till fotoaffären xxx, ja du förstår. Då kanske det är uppenbart att ett sådant, mer detaljerat, inlägg, inte hör hemma på forumet. Utan att någon kan grymta om munkavle.

Att skriva i ett forum att kazaa existerar eller att man kan ladda ner program därifrån kan knappast jämföras med att prata om att döda eskimåer.

Självklart har jag inte laglig rätt att ladda ner program och prova utan tillverkarens medtycke. Däremot tycker jag man borde ha rätt att kontrollera denna sorts produkt, och därför gör jag det vare sig det är lagligt eller inte. Man kan inte jämföra programvara med kameror eller andra produkter som du gör. En anledning är att efterssom detta är en hyffsat ny produktkategori finns inte klar, väl beprövad lagstiftning + att man som konsument hela tiden betalar för ofärdiga produkter vilka man sedan när tillverkaren fixat dom uppenbara felen blir tvungen att betala fullpris för igen. Något tycker jag verkar vara lite skumt med denna branch och lagens tillämpningar inom detta område.

men men vi har ju helt bortgått från trådens ämne. (intressant ämne som kanske borde ha en egen tråd)

Jag försöker förtvivlat begripa resonemanget.
Du skrev i stil med:

Att skriva i ett forum att man kan ladda ner program därifrån kan knappast jämföras med att prata om att döda eskimåer.

Nej, i en sådan formulering håller jag helt med dig. (Dessutom vill jag att eskimåer får leva som de vill :--) Men att prova bilar har inte med piratkopiering heller så jag bara hängde på kedjan av jämförelser och tog ett abstrakt exempel då jag spekulerade om det var yttrandefriheten som du tolkat lite fel.

Sen skriver du att du självklart inte har rätt att ladda ner program och i nästa mening skriver du att du gör det därför att just du anser dig ha rätt till det. Sådant väcker ??? och är inte riktigt konsekvent.
Innebär din logik att alla branscher som har produktutveckling kan man på offentliga forum uppmana till att sno saker, för att prova, med hänvisning till att en enskild person bara tycker det? Tag din egen text och byt ut program till bilar samt hänvisa till bilbranschen som säljer bilar med lack som släpper, har dåligt rostskydd etc samt byt ut ordet ladda hem till att sno en bil för att prova så får du dra egna slutsatser. Dessutom hänvisar du till lagens tillämpningar när du tidigare skrev att du bara kallar det civil olydnad när du själv struntar i den. Jag ger ingen moralisk vägledning, gör som du vill för mig, men välj en konsekvens.

Men det har heller egentligen inte med saken att göra. Det var din upprördhet om fotosidans ansvarigas uttalanden och påstådd munkavle som väckte mitt intresse. Har man startat ett offentligt forum får man ta ansvar för det. Att de då tar sitt ansvar och talar om policyn (vänligt dessutom) är något vi alla får finna oss i utan att gruffa om munkavlar.

Vänliga eskimåhälsningar

Äsch

Äsch, tjura inte nu ;--) Notera smileyn. Vi är väl båda stora nog att kunna bjuda läsarna på lite uppfriskande debatt? Kom ihåg att jag från början bara noterade att Malms kommentar kanske hade en poäng men att jag inte brydde mig. Det var först efter munkvale jag kom med. Om vi samtalade (muntligt) eller på ett icke offentligt forum skulle vi troligen vara helt överens om allt. Möjligen skulle jag frågat och bett dig förklara vad du menar om någon detalj. Jag lyssnade ju på vad du sade.

Att det var tre andra som hackade lite på dig ska du inte ta personligt utan mer som princip.

Men låt nu denna tråd dö i stilla frid, då den (som du mycket riktigt påpekade) kom bort från ämnet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar