Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Marknad för begagnat

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vad finns det för några begagnatmarknader där man kan köpa kameratillbehör, exempelvis objektiv förutom blocket och tradera?

Finns det några entusiastiska fotografer som har några tips? Jag har en Canon EOS 400D men det spelar säkerligen inte någon roll.

/Fredrik

Varför inte Fotosidan? Känns som mest seriöst att köpa av "oss själva". Jag tror risken att du blir blåst är väldigt liten via denna sajten.

Självklart är det så! Men eftersom att inte alla kamerainnehavare lägger upp sina objekt på denna sida så kan det mycket väl finnas bra saker på andra marknader, däribland tradera osv.

Blocket och Fotosidans köp/sälj räcker gott. Det är nog få säljare som inte överväger den ena eller båda när det är dax att avyttra grejor i Sverige.

Begpriserna är generellt ganska höga så du spar sällan mer än 15-20% jämfört med www.cameranu.nl/en eller bästa pris på www.prisjakt.se

Fördelen är förstås att du inte förlorar speciellt mycket på ett bra objektiv, ofta kan du sälja det för samma pengar om 1, 5 eller 20 år. Husen däremot har inget värde om fem år, så om du är rädd om pengarna lägg dem på erkänt bra objektiv.

Som redan sagts så är nog tradera, blocket och fotosidan så nära heltäckande man kan komma i Sverige. När jag sålt/köpt grejor så är det blocket och fotosidan som gällt. Minst strul har jag upplevt när jag handlat på fotosidan. Är det en etablerad medlem så känns det, jag vet att det inte måste vara så, tryggt. På något vis är det nog ingen seriös medlem som vill riskera sitt rykte känns det som.

Begpriserna är generellt ganska höga så du spar sällan mer än 15-20% jämfört med www.cameranu.nl/en eller bästa pris på www.prisjakt.se

Är du säker på det? Visst brukar begärda priser ibland ligga högt, men man vet ju int eom det är det som folk till slut betalar. Jag brukar ha som riktmärke att betala nånstans runt 70% för eftertraktade prylar och 50% för andra grejer. Jag har gjort flera blocketaffärer till dessa priser (även om säljaren ibland begärt mer initialt).

Edit: %-satsen brukar jag ta av bästa pris i Sverige just nu från kända handlare (t.ex. Cyberphoto, Rajala, Fotokungen etc.). Jag har dock inte jämfört mot utländska sajter, så där kanske dina 15-50% stämmer.

Hej!

Vad finns det för några begagnatmarknader där man kan köpa kameratillbehör, exempelvis objektiv förutom blocket och tradera?

Finns det några entusiastiska fotografer som har några tips? Jag har en Canon EOS 400D men det spelar säkerligen inte någon roll.

/Fredrik

Här kommer två tips.
http://hegethorns.e-line.nu/servlet/us_pyra?wts.PAGE=h_ix3.htm&$GUEST=SE&wts.ACTION=loginguest&p=H
http://www.rajalacamera.se/PublishedService?file=&pageID=3&action=view&groupID=484&OpenGroups=484

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar