Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Markera efter ljushet

Produkter
(logga in för att koppla)

Armitage

Aktiv medlem
Om jag har en bild i ps med mycket ljusa partier, kan jag då på nåt smidigt sätt markera dessa partier för att t.ex. applicera ett filter på dom?

Ex: jag vill att allt i bilden som är över 90% ljust (0% = svart, 100%= vitt) ska få sig en omgång gaussian blur.

Finns säkert smidigare/snyggare sätt att göra det på, men ett är följande;

Dublicera (eller merge+dublicera) det lager du vill markera utifrån, dölj övriga lager, gör om lagret till gråskala. Markera med color range (på en vitpunkt) och använda fuzziness tills du är nöjd. När du väl har markeringen är det bara att ta bort det aktuella lagret och synliggöra dom andra, ja, du förstår nog idén.

Gå till select/ colour range i den övre rutan med pipetten vid sidan byter du i rull-listen från selekted Colors till highlights, det finns ett snabb komando som gör samma sak, men jag kommer inte på det nu.

dude skrev:
Gå till select/ colour range i den övre rutan med pipetten vid sidan byter du i rull-listen från selekted Colors till highlights, det finns ett snabb komando som gör samma sak, men jag kommer inte på det nu.

Problemet med den metoden (så vitt jag vet) är att den bara väljer pixlarna med medelintensitet 170/255 och uppåt, eller går det att ändra?

Om du gör en mask av markeringen, kan du ändra masken via levels, men jag vet inte om du kan styra det till ett exakt nummervärde.Det finns säker fler sätt.

hej

hur du gör en markering av en mask med hjälp av kontrasten i bilden, dvs via kanaler har jag försökt beskriva i :

www.roine.nu/arbetsflode_i_ligthroom.pdf

kapiitlet frilägga hår e en enkel variant
och en mer säker om du har både ljus o mörkt objekt men neutral bakgrund så se kapitlet efter frilägga och byta bakgrund.

Hoppas det ger nått.

Roine

Ett av många "knep"....

1. ctrl + alt + 1

2. ctrl + j

3. lager välj multiplicera

4. sänk opacititen tills det ser ok ut

Ett av många "knep"....

//Michael Jönnson

Bilagor

• namnlöst-1.jpg
    namnlöst-1.jpg