Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mark II provbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Dave skrev:
Jag testade att skärpa upp iso 3200 bilden och jämförde med bilder som jag tahit med negativ färgfilm på 1600 och 3200 asa. Det känns som om mina Eos 1v kommer att förpassas lång in i skåpet...
Dave

Misstänkt härmat/kopierat av i exakt ordalag vad Magnus Fröderberg precis skrev innan. Vad är detta för trams?

Von skrev:
Misstänkt härmat/kopierat av i exakt ordalag vad Magnus Fröderberg precis skrev innan. Vad är detta för trams?

Hur skärpar du upp dina bilder? alltid intressant o höra hur alla andra gör!

Dave

står det efter, enda skillanden var att hans citat inte blev boldat.

Von skrev:

Det brukar allmänt kallas 'quote', att man inkluderar inlägget man svarar på i sitt eget inlägg för att förenkla för de som läser. Har du verkligen aldrig sett det tidigare?

MagnusC skrev:
Har suttit och kikat lite på exempelbilderna från nya mark II:an och jämfört den med exemplen från 1Ds. Så vitt jag kan förstå är bilderna tagna under liknande förhållanden(?) och utan efterbearbetning. Bilderna från 1D mark II är betydligt mindre skarpa än filerna från "storebror" 1Ds, varför?

-Bilder 1D mark II
-Bilder 1Ds

beror kanske på starkare antialiasingfilter i 1Dmk2, precis som på 10D. Per Carlsson på Canon sa till mig att man designat 1Ds för att ge skarpare bilder direkt ur kameran precis som 1D gav skarpare bilder direkt ur kameran jämfört med D60.
Att 1Dmk2-bilderna ínte är lika skarpa kanske beror på att man vill få dem att se mindre brusiga ut?

Med risk för att bli tjatig om nya MKII-bilder som publiceras. (Det är ju trots allt det den här tråden handlar om.) Mig roar det i alla fall att analysera sönder bilderna i oändlighet i väntan på min egen "packaneranaloghuseniengammallådapåvindenmaskin".

Här kommer mer (quotat från ett inlägg på dpreview.com):

[I]http://www.digitale-slr.net/foren/canon/ [/I]

use "Gäste-Login" ,look at "gesamtes Forum", in the thread "So dann, hier ein paar Bilder der Mark II" you can find the pics (second message).

/G

Ja, nyhetens behag har lagt sig lite över nypublicerade MKII-provbilder. Nu börjar det dock komma lite mer kontrollerade skott och mer utförliga tester också. Här är några nya:

Ett lite amatörmässigt, men ändå bra, test av kameran i dess helhet. Faktiskt det första publicerade testet såvitt jag vet. Provbilder längst ned på sidan:
http://www.dforum.de/1D_mark2/1d_mark2.htm

Testbilder:
http://www.dcresource.com/reviews/canon/eos_1d_mk2-review/gallery.shtml

Folk verkar börja enas om att de första leveranserna skall ske d 22/4 världen över.

Redigerat: De sistnämnda bilderna var "lagom" välskjutna...

/G

Senast ändrad:
dsmannen skrev:
Bilden på surfaren är fokuserad ganska långt framför (felkalibrerad kamera?), därför surfaren är suddig. Backfocussing någon? =(

Nästan samtliga är illa skjutna och jag misstänker att fotografen i fråga har ganska lite susning om vad han gör. Undrar om han käkat nån svamp eller nåt. Trista objektivval för testbilder.

/G

gerhardp skrev:
Nästan samtliga är illa skjutna och jag misstänker att fotografen i fråga har ganska lite susning om vad han gör. Undrar om han käkat nån svamp eller nåt. Trista objektivval för testbilder.

/G

tjaa, man kan ju alltid hoppas, men jag är inte lika positiv som du.

Om Canon håller vad de lovar ska jag ha kameran inom mindre än en månad.... Jobbig väntan..

Dave Etchells, The Imaging Resource, har postat testbilder. Återigen en samling bilder tagna med 16-35. Svårt att tycka något. Varför kan inte testarna använda bra optik med fast brännvidd när de tänker publicera testbilder? Dave lovar iofs att han skall försöka låna ihop något vettigt glas och återkomma. Goda föresatser iaf:

http://www.imaging-resource.com/NEWS/1080585999.html

Jaja... vi har ju sett bra bilder så det räcker men det hade lättat upp vänteångesten lite med några tokbra bilder att njuta av.

/G

ANNONS