Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mark II provbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
MagnusC skrev:
Har suttit och kikat lite på exempelbilderna från nya mark II:an och jämfört den med exemplen från 1Ds. Så vitt jag kan förstå är bilderna tagna under liknande förhållanden(?) och utan efterbearbetning. Bilderna från 1D mark II är betydligt mindre skarpa än filerna från "storebror" 1Ds, varför?

-Bilder 1D mark II
-Bilder 1Ds

En motfråga är då om det egentligen gör nånting att de inte är lika skarpa direkt ur kameran. På min 10D körde jag på grundinställning på skärpan men ökade kontrast och färgmättnad något. Sedan blev det USM i PS CS istället. :)

//Ralph (som står i kö på en 1D Mark II)

Ralph L skrev:
En motfråga är då om det egentligen gör nånting att de inte är lika skarpa direkt ur kameran. På min 10D körde jag på grundinställning på skärpan men ökade kontrast och färgmättnad något. Sedan blev det USM i PS CS istället. :)

//Ralph (som står i kö på en 1D Mark II)

En helt befogad motfråga. Svaret är att om bilden är skarp redan ur kameran så får du *ännu* bättre möjligheter med de åtgärder som räddade dig med din 10D. Detta, givetvis, förutsatt att det inte är i kameran inbyggd USM som gjort bilden skarp.

Prova att lägga på USM på bilderna i länken i mitt tidigare inlägg eller på Canons egna provbilder så upptäcker du något alldeles underbart. De tål nästan hur mycket USM som helst! (Jaja, allt är relativt... :>)

/G

gerhardp skrev:
Prova att lägga på USM på bilderna i länken i mitt tidigare inlägg eller på Canons egna provbilder så upptäcker du något alldeles underbart. De tål nästan hur mycket USM som helst! (Jaja, allt är relativt... :>)

/G

Jag har tyvärr gjort det, och har börjat inse att april är på tok för långt borta. Om man får den ens då...

Ralph L skrev:
april är på tok för långt borta. Om man får den ens då...

19 april säger YFO i Malmö. De hävdar att Canon brukar hålla vad de lovar och hellre överraskar positivt.

Det är dock 50 beaställare av den gamla Eos 1D som ska ha först tillsammans med ett gäng tidningsfotografer som ska på VM och OS och liknande.

froderberg skrev:
19 april säger YFO i Malmö. De hävdar att Canon brukar hålla vad de lovar och hellre överraskar positivt.

Det är dock 50 beaställare av den gamla Eos 1D som ska ha först tillsammans med ett gäng tidningsfotografer som ska på VM och OS och liknande.

Skönt att man är en av de 50 då :)

Nu hänger jag inte med!

Varför skall de som beställt sin 1D tidigare få sin mark II före alla andra?

Förstod honom som att han skulle till Olympiska Lekarna eller något:)

Varför de ska få sin 1D II först? För att de stått i kö läääänge nu för att få en kamera kanske??

Tycker det är en fin gest av Canon..

Hur roligt är det att stå i kö i tre månader för att sen få ställa sig i kö igen?

Var inte så jag menade.. Är det så att det tar så lång tid att leverera en kamera så att nästa modell hinner komma ut innan? Då är det kalrt att de skall ha sin först! Men det är ju inte som att byta rätt av, mark II är ju betydlight dyrare!

Jag gjorde en liten fuling och beställde en 1D precis efter att den hade utgått officiellt från Canon (de hade inga hemma heller som vanligt) och därmed råkade jag hamna i prio-kön.

Rätt eller fel? Avgör själva...

Men jag hade gärna stått bra till i kön av OS-anledningen också :)

Ralph L skrev:
Jag gjorde en liten fuling och beställde en 1D precis efter att den hade utgått officiellt från Canon (de hade inga hemma heller som vanligt) och därmed råkade jag hamna i prio-kön.

Rätt eller fel? Avgör själva...

Smart säger jag!

//Micke

Ralph L skrev:
Tack! Tror inte jag är ensam om att ha gjort så ;)

Tycker att jag också borde räknas ditt. Beställde min i mitten av januari innan det fanns namn på kameran. Men nu är det bara att vänta och se.

Ingen som sett fler provbilder?

Tackar! Ska också ladda hem så fetbandet glöder.

Drömde härom natten att Canon tidigarela sina leveranser, men sen vaknade jag... :(

/M

Känns mest intressant med bilderna på höga känsligheter. Synd att han inte testat 3200.

ANNONS