Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Maratonbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

StaffanW

Aktiv medlem
Sprang Stockholm Jubileumsmaraton nu i somras.

Efteråt kunde man beställa bilder som var tagna längs vägen. 28st högupplösta tankade jag hem igår.

Hmm, väldigt hög procent dåliga. Visst, många som ska fotograferas och per automatik kommer alla bilder med där mitt löparnummer syns. Så avhuggna huvuden mm får man räkna med. Likväl att några bilder har fokus på publiken bakom och en suddig löpare i förgrunden.

Men tekniska kvalitén var rätt låg. 12st av dom 28 är bara att kassera. För mörka eller för ljusa (jämnmulet den dagen, så manuell inställning kanske hade varit bra).
Sen var det ett gäng som såg ut att antingen vara tagna med riktigt dåliga objektiv, eller fått imma på linsen.

Resten av dom 12 riktigt dåliga var osnygg rörelseoskärpa på. Hmm, snabb titt i Exif, 1/200s, lite för lång tid om man står nära och man är ju snabb på att springa... Ok, men vad hade dom för bländare. f6.3. Ja, det kan absolut vara bra att få lite mer skärpedjup för att inte missa. Men isot då? 400. Ja, då kan man ju undra varför inte köra på iallafall iso 800 och 1/400s. Titt i Exif igen. Jaha, en Nikon D2H.... Inte direkt ljusmästare nummer 1 om man säger, inte ens 2003 då kameran kom... Förklarar allt...

Men VARFÖR använda en så gammal kamera vid en sån tillställning undrar man.

Här en sammanfattning på vilka kameror som användes för dom bilder som var tagna på mig:

3st med Nikon D3
1st med Nikon D70
2st med Nikon D70s
22st med Nikon D2H

Några få bilder av dom 28 var faktiskt rätt ok, men det är absolut sista gången jag köper bilder från ett motionslopp..
 
Resten av dom 12 riktigt dåliga var osnygg rörelseoskärpa på. Hmm, snabb titt i Exif, 1/200s, lite för lång tid om man står nära och man är ju snabb på att springa... Ok, men vad hade dom för bländare. f6.3. Ja, det kan absolut vara bra att få lite mer skärpedjup för att inte missa. Men isot då? 400. Ja, då kan man ju undra varför inte köra på iallafall iso 800 och 1/400s. Titt i Exif igen. Jaha, en Nikon D2H.... Inte direkt ljusmästare nummer 1 om man säger, inte ens 2003 då kameran kom... Förklarar allt...

Men VARFÖR använda en så gammal kamera vid en sån tillställning undrar man.

Nu kan jag inte svara för de som tagit de där bilderna, så jag får ta det lite ur mitt perspektiv. Jag "roar" mig emellanåt med att fota sådana här typer av bilder. Senast var i helgen och Lidingöloppet. Jag går aldrig under 1/500 när det gäller detta och de sista löparna som jag plåtade i lördags sprang in under ISO6400 och något underexponerade. Så jag förstår inte heller varför de kör med de inställningar som du hittat.

En anledning till att man kör med en så gammal kamera kan vara att man plågar slutaren ganska rejält och vill inte köra med en allt för dyr kamera. Under Lidingöloppshelgen tog jag uppskattningsvis 25-30000 bilder, så kameran fick arbeta för brödfödan. Jag har funderat på att använda min äldre kamera för dessa jobb, men då måste det vara tillräckligt bra väder för att slippa klättra upp på allt för höga ISO.

Kort summering: Jag håller med dig, fel inställningar och fel kamera.
 
Nu kan jag inte svara för de som tagit de där bilderna, så jag får ta det lite ur mitt perspektiv. Jag "roar" mig emellanåt med att fota sådana här typer av bilder. Senast var i helgen och Lidingöloppet. Jag går aldrig under 1/500 när det gäller detta och de sista löparna som jag plåtade i lördags sprang in under ISO6400 och något underexponerade. Så jag förstår inte heller varför de kör med de inställningar som du hittat.

En anledning till att man kör med en så gammal kamera kan vara att man plågar slutaren ganska rejält och vill inte köra med en allt för dyr kamera. Under Lidingöloppshelgen tog jag uppskattningsvis 25-30000 bilder, så kameran fick arbeta för brödfödan. Jag har funderat på att använda min äldre kamera för dessa jobb, men då måste det vara tillräckligt bra väder för att slippa klättra upp på allt för höga ISO.

Kort summering: Jag håller med dig, fel inställningar och fel kamera.
Intressant!
Ja, då är valet av D2H mer förklarlig. Den uppfyller då alla krav (billig, hållbar slutare, bra AF, snabb). Lägre upplösning gör ju inget, utan bara brusegenskaperna som kan fallera.

Nu när fu också berättar om mängden bilder som tas (puh) tycker jag nästan synd om dom som hade D70 och D70s..
 
olsin sa:
Lidingöloppshelgen tog jag uppskattningsvis 25-30000 bilder, så kameran fick arbeta för brödfödan. Jag har funderat på att använda min äldre kamera för dessa jobb, men då måste det vara tillräckligt bra väder för att slippa klättra upp på allt för höga ISO.

Hur kategoriserar du 25-30'k bilder snabbt och smidigt, används automatisk bildigenkänning?
Annars måste det ta tid att gå igenom allt....
 
Vad fick du betala för bilderna? kan du inte lämna tillbaka dom du inte e nöjd med :)
nä men allvarligt så, är du inte nöjd med bilderna ska du ju inte pröjsa för dom. eller e det bara jag som tycker så?
 
Hur kategoriserar du 25-30'k bilder snabbt och smidigt, används automatisk bildigenkänning?
Annars måste det ta tid att gå igenom allt....

Inte alls. Jag är bara en apa som sitter där med min kamera med min kunds minneskort i. Jag lämnar minneskorten när siste löparen gått i mål och sedan är jobbet avslutat.
 
... Under Lidingöloppshelgen tog jag uppskattningsvis 25-30000 bilder ...

Jag satt på andra sidan målfållan från Tage med samma uppdrag:
Lördagen 17331 bilder
Söndagen 6476 bilder

(jo, söndagen är mycket lugnare :)

Kort summering: Jag håller med dig, fel inställningar och fel kamera.

Håller med, skall man fånga någon som springer och på såpass kort avstånd som det blir i sådana här sammanhang så är 1/500 nog minimum.
 
Jag satt på andra sidan målfållan från Tage med samma uppdrag:
Lördagen 17331 bilder
Söndagen 6476 bilder

(jo, söndagen är mycket lugnare :)



Håller med, skall man fånga någon som springer och på såpass kort avstånd som det blir i sådana här sammanhang så är 1/500 nog minimum.

Och jag sprang också mycket snabbt :)

Galet många bilder som tas.

Till Mrdoderhult, nja nog svårt att få pengar tillbaks. Man får se små tumnaglar innan och sen köper man grisen i säcken, tyvärr. Men det var ändå en handfull som var bra, så jag är trots allt rätt nöjd. Har också viss förståelse för att ingen kan gå igenom alla bilder för att ta bort oskarpa (med 20000 löpare och 30 bilder var blir det ju 600.000 bilder). Kommer säkert program som automatiskt kan solla ut suddiga bilder.

Vad gäller katalogisering, så har dom garanterat programvara som söker av löparens nummerlapp och katalogiserar automatiskt.
På alla bilder syns min nummerlapp tydligt (även om jag i vissa fall är i bakgrunden och annan löpare egentligen är i centrum).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.