Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuellt objektiv och blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

eljenmyr

Aktiv medlem
Pentax är onekligen bra med manuella objektiv men hur är det med blixt?

Jag har en K20D och det står klart och tydligt i manualen att med manuellt objektiv så avfyras den interna blixten på full styrka oavsett bländare.

När jag testar blir det likadant med extern blixt oavsett inställning på kameran.

Har någon något tips eller måste jag leva med detta ganska handikappande förhållande?

(Min bror har en billig Sony och det fungerar med inbyggd såväl som med extern blixt).


Tack /Christer
 
Har någon något tips eller måste jag leva med detta ganska handikappande förhållande?
Du får ställa blixtens inställningar manuellt, eller använda blixtens inbyggda automatik istället för kamerans. Något som kräver en extern blixt.

Du kan inte använda blixten i P-TTL läge utan får välja auto eller manuellt läge. I auto ställer du in bländartal och ISO på blixten och den reglerar ljuset för att ge korrekt exponering.

Pentax tidiga DSLR hade TTL blixtautomatik som även fungerade med manuella objektiv, men åtminstone från K100D och senare kameror är detta bortplockat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.