Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Manuellt inställd slutartid?
- Trådstartare Qtec
- Start datum
Jewster
Aktiv medlem
Nu har inte jag en Pentax som du frågar om. Men de flesta (alla?) avancerade kameror har en funktion som kallas Bulb. Den innebär att du kan hålla slutaren öppen så länge du vill.
EDIT:
Jag googlade din fråga och fann följande enkla förklaring:
Q: Does the K-x offer Bulb shooting mode?
A: Yes. Set the mode dial to [M] (Manual exposure). [Bulb] appears after the slowest shutter speed (30 sec). [bu] is displayed in the viewfinder and [Bulb] is displayed on the status screen on the LCD monitor.
EDIT:
Jag googlade din fråga och fann följande enkla förklaring:
Q: Does the K-x offer Bulb shooting mode?
A: Yes. Set the mode dial to [M] (Manual exposure). [Bulb] appears after the slowest shutter speed (30 sec). [bu] is displayed in the viewfinder and [Bulb] is displayed on the status screen on the LCD monitor.
Qtec
Ny medlem
Tack för ditt svar! Jag hade tänkt använda "bulb" funktionen men det visade sig att jag aktivt måste hålla avtryckaren nedryckt för önskad tid. Då mitt lilla experiment kräver slutartid på dryga timmen blir det ju lite jobbigt att stå kvar och hålla ner avtryckaren. Men det kanske inte finns något att be för?!
Erik Schalin
Aktiv medlem
Du kan inte ha fingret på avtryckaren så länge om du vill ha skärpa i bilden.
Men det visste du väl redan.
fikkser
Aktiv medlem
Du kan inte ha fingret på avtryckaren så länge om du vill ha skärpa i bilden.
Ingen orkar hålla fingret på avtryckaren så länge, men det visste du väl redan.
Erik Schalin
Aktiv medlem
Det går med trådutlösare men det är väldigt tråkigt.Ingen orkar hålla fingret på avtryckaren så länge, men det visste du väl redan.
Johan Törnkvist
Aktiv medlem
Tror inte K-x inte har uttag för trådutlösare, däremot fungerar IR fjärr utmärkt. Första tryck på fjärren öppnar slutaren och nästa tryck stänger slutaren.
Det har den inte. Pentax funktion som du beskriver är ju väldigt praktisk. Och om man tycker att pentax pris på ca 250 spänn för en fjärr som man inte kan byta batteri på ska nog snegla mot ebay:
http://www.ebay.co.uk/itm/Remote-Co...raphy_DigitalCamAccess_RL&hash=item27abe927b9
Bofoto2
Aktiv medlem
Tack för ditt svar! Jag hade tänkt använda "bulb" funktionen men det visade sig att jag aktivt måste hålla avtryckaren nedryckt för önskad tid. Då mitt lilla experiment kräver slutartid på dryga timmen blir det ju lite jobbigt att stå kvar och hålla ner avtryckaren. Men det kanske inte finns något att be för?!
Har du läst Fogels inlägg om att du kan använda IR utlösare
(med rätt inställning i specialmenyn).
Stativ och låg känslighet rekommenderas.