Annons

Manuellt inställd slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Qtec

Ny medlem
Hej,

fotar med en Pentax Kx och undrar om någon vet om det går att fota med längre slutartid än 30s?

Jag har en liten idé om ett foto som kräver en slutartid på ca 1-1,5h. Är det möjligt?

Nu har inte jag en Pentax som du frågar om. Men de flesta (alla?) avancerade kameror har en funktion som kallas Bulb. Den innebär att du kan hålla slutaren öppen så länge du vill.

EDIT:
Jag googlade din fråga och fann följande enkla förklaring:

Q: Does the K-x offer Bulb shooting mode?

A: Yes. Set the mode dial to [M] (Manual exposure). [Bulb] appears after the slowest shutter speed (30 sec). [bu] is displayed in the viewfinder and [Bulb] is displayed on the status screen on the LCD monitor.

Tack för ditt svar! Jag hade tänkt använda "bulb" funktionen men det visade sig att jag aktivt måste hålla avtryckaren nedryckt för önskad tid. Då mitt lilla experiment kräver slutartid på dryga timmen blir det ju lite jobbigt att stå kvar och hålla ner avtryckaren. Men det kanske inte finns något att be för?!

Fjärrutlösare med låsfunktion på knappen?
Brukar finnas på Tradera för kanske hundringen.
Det är hyfsat snabbt inräknat på bara timpengen :)

Tror inte K-x inte har uttag för trådutlösare, däremot fungerar IR fjärr utmärkt. Första tryck på fjärren öppnar slutaren och nästa tryck stänger slutaren.

Tror inte K-x inte har uttag för trådutlösare, däremot fungerar IR fjärr utmärkt. Första tryck på fjärren öppnar slutaren och nästa tryck stänger slutaren.

Det har den inte. Pentax funktion som du beskriver är ju väldigt praktisk. Och om man tycker att pentax pris på ca 250 spänn för en fjärr som man inte kan byta batteri på ska nog snegla mot ebay:

http://www.ebay.co.uk/itm/Remote-Co...raphy_DigitalCamAccess_RL&hash=item27abe927b9

Tack för ditt svar! Jag hade tänkt använda "bulb" funktionen men det visade sig att jag aktivt måste hålla avtryckaren nedryckt för önskad tid. Då mitt lilla experiment kräver slutartid på dryga timmen blir det ju lite jobbigt att stå kvar och hålla ner avtryckaren. Men det kanske inte finns något att be för?!

Har du läst Fogels inlägg om att du kan använda IR utlösare
(med rätt inställning i specialmenyn).
Stativ och låg känslighet rekommenderas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar