MattiasL
Aktiv medlem
Sedan jag på lite mera allvar har börjat filma med Nikon, har jag börjat återvända till äldre Ais-optik med fast brännvidd. De kommer också till användning i långsammare fotografering, som arkitektur. Tredje användningsområdet är att kunna resa hyggligt lätt med en D810 och ett par-tre objektiv. Just nu kikar jag lite på en rejäl vidvinkel som funkar till detta.
Skulle vilja uppnå:
fin fokuskänsla som gör det enkelt att fokusera snyggt på video.
frihet från distorsion.
Kandidaterna är just nu följande:
Nikkor 20/2,8 ais (hade en gång AF-varianten, men då var det F100, TriX och reportage som gällde, så det säger inte så mycket. Den verkar inte ha toppenrykte, men kanske fin ändå?
Zeiss 21/2,8 ZF.2 Verkar fantastiskt fin, men är det värt pengarna? Stor och tung dessutom.
Voigländer Color Skopar 20/3.5. Ser ut att vara ett vettigt mellanting, och fyller kriteriet om att resa lätt med råge.
Har någon möjligen erfarenhet av alla tre?
Skulle vilja uppnå:
fin fokuskänsla som gör det enkelt att fokusera snyggt på video.
frihet från distorsion.
Kandidaterna är just nu följande:
Nikkor 20/2,8 ais (hade en gång AF-varianten, men då var det F100, TriX och reportage som gällde, så det säger inte så mycket. Den verkar inte ha toppenrykte, men kanske fin ändå?
Zeiss 21/2,8 ZF.2 Verkar fantastiskt fin, men är det värt pengarna? Stor och tung dessutom.
Voigländer Color Skopar 20/3.5. Ser ut att vara ett vettigt mellanting, och fyller kriteriet om att resa lätt med råge.
Har någon möjligen erfarenhet av alla tre?