Annons

Manuella vidvinklar till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Sedan jag på lite mera allvar har börjat filma med Nikon, har jag börjat återvända till äldre Ais-optik med fast brännvidd. De kommer också till användning i långsammare fotografering, som arkitektur. Tredje användningsområdet är att kunna resa hyggligt lätt med en D810 och ett par-tre objektiv. Just nu kikar jag lite på en rejäl vidvinkel som funkar till detta.

Skulle vilja uppnå:
fin fokuskänsla som gör det enkelt att fokusera snyggt på video.
frihet från distorsion.

Kandidaterna är just nu följande:
Nikkor 20/2,8 ais (hade en gång AF-varianten, men då var det F100, TriX och reportage som gällde, så det säger inte så mycket. Den verkar inte ha toppenrykte, men kanske fin ändå?

Zeiss 21/2,8 ZF.2 Verkar fantastiskt fin, men är det värt pengarna? Stor och tung dessutom.

Voigländer Color Skopar 20/3.5. Ser ut att vara ett vettigt mellanting, och fyller kriteriet om att resa lätt med råge.

Har någon möjligen erfarenhet av alla tre?

Jag har ett AF Nikkor 20mm 1:2.8D sittande på min D810 just nu - och jag trivs bra med det. Använder dock ytterst sporadiskt manuell fokusering till den optiken, autofokusen verkar fylla mina behov till fullo... Ungefär 3800 på Tradera för någon månad sedan... Finns visst nya hos Scandinavian för ca 5900. Väger bara 270 gram.

Ja, AF-versionen hade jag ett tag, mest som måttlig vidvinkel på D200, och som vidvinklig reportageglugg på F100. Nu är det mer raka linjer och statiska motiv som är i åtanke, och riktig manuell fokusering för mjuka fokusövergångar på video.

Jag använde ett Nikon 28mm/f2,8 series E ett tag på min D2x. Funkade utmärkt. Objektivet är platt som en pannkaka. Om man hittar ett kostar de inte många hundralappar.
Ger förstås inte samma prestanda som dagens objektiv, men det gör ju nästan inga av de äldre. Men som sagt billig och liten.

Nikkor 20/2,8 ais

Jag har en Nikkor 20/2,8 ais på min D810 med Ronin M rigg för filmning. Den är liten och lätt. På större bländaröppningar vinjetteringar den en del, men det gör ju alla vidvinklar. Från bl.5,6 är det borta. Skarp så det räcker till film på 2,8. Nedbländad ett par steg riktigt skarp. Försumbar CA och motljusegenskaperna är godtagbara. Rekommenderas!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar