Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

PrinsValium

Aktiv medlem
Jag undrar lite över helmanuella kameror. Såvitt jag har förstått så är nikon FM3A och Pentax MZ-M dom enda nya manuella kameror som går att få tag på. För det första undrar jag: vad är den stora skillnaden. Det skiljer ju några slantar emellan.

Sen undrar jag om det finns några bra begagnade manuella kameror. FM2:an är det ju ganska många här som talat sig väldigt varma för. Och var får man tag på begagnade kameror. Säljs dom i butik nånstans eller får man förlita sig på gulatidningen och liknade?

Ta en titt på Fotosidans länksida och klicka på begagnatmarknaden och du hittar de flesta svenska beg-handlare där.
Manuella kameror säljs hos alla beghandlare i princip.

KarlArne skrev:

Jag undrar lite över helmanuella kameror. Såvitt jag har förstått så är nikon FM3A och Pentax MZ-M dom enda nya manuella kameror som går att få tag på.

Nja... Leica och Voigtländer gör manuella mätsökarkameror. Och det finns ett antal mellanformatkameror att välja på.

Skillnaderna är väl störst när det gäller byggkvalitet. FM3A är nästan bara metall medan MZ-M innehåller en del plast. FM3 har bara manuell inställning och tidsauto; pentaxen har tids-, bländar- och programautomatik samt manuellt läge. FM3 klarar sig utan batterier (hybridslutare); pentaxen gör det inte. Pentaxen har motorframmatning; nikonen inte (jo, som tillbehör).
Fram för fler manuella arbetshästar!

KarlArne skrev:

Jag undrar lite över helmanuella kameror. Såvitt jag har förstått så är nikon FM3A och Pentax MZ-M dom enda nya manuella kameror som går att få tag på. För det första undrar jag: vad är den stora skillnaden. Det skiljer ju några slantar emellan.

Mja,.........det var väl verligen en sanning med modifikation. Leicas M-serie finns ju kvar, och Contax G-kameror. Med flera. Och så på mellanformatsidan.
Us

KarlArne skrev:
Sen undrar jag om det finns några bra begagnade manuella kameror. FM2:an är det ju ganska många här som talat sig väldigt varma för. Och var får man tag på begagnade kameror. Säljs dom i butik nånstans eller får man förlita sig på gulatidningen och liknade?

Det klart att nybilsdoften har sin charm men man kan göra riktiga fynd om man snokar runt bland de begagnade kamerorna. Där kan man hitta många trevliga och manuella systemkameror för en bråkdel av kostnaden för en sprillans ny automagisk plastkamera.

Om du känner dig lite osäker så sök efter etablerade märken från sent 70-tal. Det gjordes många bra kameror då (också) och de är ofta fortfarande i bra skick. Gör lite källforskning på internet. En del av dem har batterier som är förbjudna idag men de kan oftast byggas om. Andra kan läcka lite ljus men det är inte konstigare än att man kan fixa det själv. Du kan givetvis alltid lämna in kameran på service men det blir kanske inte aktuellt med tanke på inköpspriset. :)

De flesta butiker som säljer kameror har en avdelning med begagnade kameror. Om du vill ha lite säkerhet i ditt köp så är det dit du ska vända dig. Om du istället vill komma undan så billigt som möjligt så får du titta bland radannonserna.

Jörgen,
som gärna talar sig varm om Nikon FM2n

har fotat mkt med pentax mz-m

fördelarna med den kameran är:

motorframmatning
bra exponeringslås
billiga bra begagnade objektiv som e lätta att få tag på
väger lite
bra reglage
ergonomisk
har en slags tvåsegments centrumvägd ljusmätning som funkar förvånansvärt bra
ljus å fin sökare
drar trots frammatningen väldigt lite batterier

nackdelar:

plastbajonett
ingen multiexponering möjlig
ingen spegeluppfällning
bara 2,5 bild/sek
ingen möjlighet att välja mellan vanlig centrumvägd mätning och tvåsegmentsvarianten.
ingen spotmätning

Andra nytillverkade manuella är:

Phenix 828 N (pentaxfattning)
ca 1600kr/utan obj. www.photax.se

Minolta x-370s
ca 2600kr/med obj.35-70 www.scandinavianphoto.se

Jag rekomenderar helt klart att du köper begagnat.
Tidningen FOTO gorde för nått år sedan ett antal test på gamla manuella kameror bl a Pentax ME-super och Canon a-1, två mkt bra kameror. Ring till foto och be dom skicka kopior på de testen som kallades "nostalgitest"

MattiasL skrev:
Skillnaderna är väl störst när det gäller byggkvalitet. FM3A är nästan bara metall medan MZ-M innehåller en del plast. FM3 har bara manuell inställning och tidsauto; pentaxen har tids-, bländar- och programautomatik samt manuellt läge. FM3 klarar sig utan batterier (hybridslutare); pentaxen gör det inte. Pentaxen har motorframmatning; nikonen inte (jo, som tillbehör).
Fram för fler manuella arbetshästar!

Ok. Nu har jag lite dålig koll antar jag men jag antar att det är såhär det ligger till.

Tidsautomatik = Jag väljer bländare och kameran tiden. Bländarautomatik = vise versa. Eller? Pappsen har en gammal canon FT tror jag att det är. Där kan man välja tiden och sen är det en liten visare som man ska försöka få att peka på en liten ring i sökaren. Vad säger man att det är för sorts "automatik"?

Varför inte använda din pappas Canon FT? Det är en just kamera byggt med metal som man gjorde på 1960-talet.

Vill du pröva andra objektiv så finns det en uppsjö av bagagnade objektiv i den nyara FD-serien som är bakåtkompatibla med FL-objektiven till FT.

Är det kul med manuellt så kan du säkert få tag på ett gamalt FTb-hus eller F1-hus (om du sedan vill slå på stort finns det också AE-1or och new F-1 med exponerings automatik!).

Problemet med dessa kamerorna (ordlista tack, hur böjer man ordet kamera? :) ), är att de använder kvicksilver batteri till exponeringsmätaren. Med nyare baterier, silveroxid, så blir det lite mätaren lite inexack. Detta dock inte mer än att en negativ film klarar det.

Ok jag fattar. Helmanuellautomatik var bra :)

Lite mer frågor bara.

Om nu batteriet mot förmodan skulle ta slut. Hur gör man då? Gissar man hej vilt då eller finns det nåt knep? Bara intresserad. Skulle det ta slut köper jag nog faktiskt ett nytt.

Hur är det med objektiv egentligen. Är alla märken helt okompatibla med varandra. Kanske finns nån lista över hus och objektiv där man kan se om det passar? Pappsen har ett par olika. Vivitar tokina och så förstås ett canon 50/1.8 i riktig plåt så jag antar att det kom tillsammans med kameran. Det är väl kanske ett riktigt smörobjektiv också så jag kan ha bristen på såna som argument för att köpa eget.

Vad finns det för skillnader i egenskap av finesser och egenskaper mellan FM2 och FM3 egentligen förutom hybridsystemet och kanske möjligen vikten?

KarlArne skrev:
Om nu batteriet mot förmodan skulle ta slut. Hur gör man då? Gissar man hej vilt då eller finns det nåt knep? Bara intresserad. Skulle det ta slut köper jag nog faktiskt ett nytt.
Separat ljusmätare eller bländare 16-metoden (finns beskriven på insidan av filmkartongen) kombinerat med mer eller mindre erfarenhet. Nytt batteri är nog ingen dum idé heller.

KarlArne skrev:
Hur är det med objektiv egentligen. Är alla märken helt okompatibla med varandra. Kanske finns nån lista över hus och objektiv där man kan se om det passar? Pappsen har ett par olika. Vivitar tokina och så förstås ett canon 50/1.8 i riktig plåt så jag antar att det kom tillsammans med kameran. Det är väl kanske ett riktigt smörobjektiv också så jag kan ha bristen på såna som argument för att köpa eget.
Inga märken är kompatibla med varandra undantaget Pentaxfattningen som förekommer på ett helt gäng kameror. I övrigt är det original eller pirat tillverkat för ett speciellt märke som gäller. Canon 50/1.8 är ett riktigt bra objektiv, vivitar och tokina har också gjort bra objektv, fast det är svårt att säga utan att veta modellerna.

1. Man gissar, fast inte hej vilt. Med erfarenhet och regler kommer man långt. Följande är en bra regel;
En dag med klar solljus, 1/125s och bländare 11 med iso 100 film. Samma dag fast i skugga, öppna bländaren 1 till 1,5 steg. Kolla a) insidan av filmförpackningen, det finns en enkel beskrivning. Negativfilm har rätt stor tolerans så du kommer nog rätt. b) Senaste nummert av Foto som har en artikel om exponering.

2. Canon FD 50/1.8 är ett mycket bra objektiv som slår alla moderna zoomar. FL 50/1.8 var inte mycket sämre, om något? Kolla in www.cannon.co.jp och försök hitta Canons museum där du finner lite info om både kamerorna och objektiven. Piratobjektiven var ofta lite sämre än orginalobjektiven, speciellt i början av 1970-talet (om jag nu minns rätt). Däremot tror jag inte att de fasta piratobjektiven från 70-talet behöver skämas mot dagens zoomar runt 2000-4000 kronor.

Bobbo V skrev:
har fotat mkt med pentax mz-m

nackdelar:

plastbajonett
ingen multiexponering möjlig
ingen spegeluppfällning
bara 2,5 bild/sek
ingen möjlighet att välja mellan vanlig centrumvägd mätning och tvåsegmentsvarianten.
ingen spotmätning

Andra nytillverkade manuella är:

Phenix 828 N (pentaxfattning)
ca 1600kr/utan obj. www.photax.se

I have bought the Phenix camera from Photax
few month ago and must say that I like it.

+It has a metall bayonet, multiexposure,
mirror lockup, depth of field preview.
It uses a simple cable release
which can be bought for ~30-50 SEK,
comparing to the expensive proprietary cable
of Pentax MZ-M.
There are plenty of high quality cheap
Pentax SMC-M lenses available at
www.l-foto.se.

-However, I do not know how precise light meter
and shutter timer camera has (pictures look O.K.
so far). Mechanical part feels a bit fragile
(however, nothing has broken of malfunctioned).
I missed the aperture priority automatic mode
in the begining (camera is 100 percent manual).
Exposures range from 1/1000s till 1s, B
could also be wider, especially at the long
exposure end. And I do not trust Phenix lense.

But still, I like the functionality of the camera
and I am thinking about the second body of the same model.

BTW. I suspect that this camera is copy
or another name of Vivitar V3800N.

Skillnaderna mellan FM2n och FM3A är att 2an bara har manuell exponering och ingen TTL-blixtautomatik.

Ju mer jag tänker på saken desto mer inser jag hur smart och praktiskt det är med tidsautomatik. Jaja ska väl ta och foto lite med pappas kamera lite grann och se hur det funkar.

En liten allmän funktionsfråga till. Slutarridån eller vad den kan tänkas kallas. Den åker ju ungefär som en rullgardin. Borde det inte bli så att vissa delar av filmrutan blir mer exponerad då? Eller är den så jävla snabb så det inte gör nån skillnad?

KarlArne skrev:

En liten allmän funktionsfråga till. Slutarridån eller vad den kan tänkas kallas. Den åker ju ungefär som en rullgardin. Borde det inte bli så att vissa delar av filmrutan blir mer exponerad då?

Nej, den rör sig inte som en rullgardin. Slutaren består av två ridåer som rör sig åt samma håll. Vid riktigt korta slutartider (kortare än blixtsynktiden) rör sig båda tillsammans, så filmen exponeras av en glipa mellan dom. Vid längre slutartider far först den ena iväg och öppnar slutaren, sen far den andra iväg och täcker för igen.

KarlArne, det finns faktiskt en situation där effekten du talar om uppstår och det är om man använder för snabb exponeringstid tillsammans med blixt. Eftersom blixten lyser så kort tid så sker exponeringen bara under en kort sträcka av ridåns färd.

Därför har ridåslutare en högsta blixtsynktid; Det är den högsta tiden där hela filmen exponeras för ljus samtidigt.

Jag köpte en Minolta7000 när den kom, och började plåta i P-läget. Efter ett tag märkte jag att jag (undermedvetet?) började slarva med att kolla på displayen innan jag fyrade av. Noll-koll alltså. Inte bra.
Numera plåtar jag nästan alltid enbart med tidsautomatik och väljer bländare själv. Då "tvingas" man att kolla på siffrorna inför varje skott.
Det är ytterst sällan jag behöver köra helmanuellt. I princip bara nattfoto med stativ för mig.

Ett tips i all välmening: Om du är intresserad av en mycket bra kamera vars tider fungerar både elektroniskt och batterioberoende så vet jag bara om två sorter på begmarknaden. Dessa är Pentax LX och Canon EF. En LX betingar över 3000 kr och en EF (om du kan hitta någon, fanns en på Cyberbörsen nyligen) ligger runt 1500 kr.

Titta noga på dessa kamerors funktioner och uppbyggnad. Båda är byggda som tanks. Canon har sina FD objektiv och till Pentax funkar ju i princip alla objektiv (ja med PK fattning förstås).

Visst, dom börjar bli lite till åren, men är väldigt bra byggda.

Det är en skön känsla att fota med dessa typer av kameror i all teknikhets för övrigt.

Lycka till!:D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar