Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Här diskuterar vi manuella gamla objektiv med adapter på NEX!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag har snöat in på Canon FD och i viss mån Konica Hexanon. Jag är förvånad över hur bra de funkar och vilken skärpa de ger, nästan utan undantag. Har t ex 24mm med alla tre ljusstyrkorna, tre olika varianter av 35/2 och förstås 85/1.2L. Vad jag märker är att de äldre längre telena har besvärande CA på stora bländare och att de flesta zoomar kan man låta bli. Köpte först billiga Kinaadaptrar på Ebay, men min Novoflex är i en helt annan klass, nu sitter objektiven som gjutna på kameran (Nex-7)
Att testa alla Mats vet jag inte vad det betyder, men håller med om att Hexanon 50/1.4, 57,1.2 och 40/1.8 behöver bländas ner ett steg för att skärpa upp. Vilka andra modeller tänker du på?
Jag har skaffat ett Voigtländer super-wide Heliar 15mm 4,5 M39 till min NEX 5 med adapter.
Skarpt redan på största bländaren och med riktigt bra skärpdjup och fina kontraster.
24mm/2,8, 35-70mm/3,5 och 135mm/3,2 för att nämna några och det det finns fler. Det var faktiskt ganska tydligt och speciellt på de gamla normalobjektiven kring 50mm som det ju finns 5-6 varianter av vilka jag prövat 3-4 och bl.a. gäller det 52mm/1,8 som var den klarty sämsta.
Du kan ju kolla själv på http://www.buhla.de/Foto/Konica/eHexanonUebersicht.html om du vill se en bra översikt om du inte redan gjort detta. Det är en väldigt bra och fullmatat site kring Hexanon. Mycket kunskap där. Tycker den håller högre klass än det mesta jag sett för de flesta andra system.
Alla vi som håller på känner nog till Buhla tack, och vi som har koll vet att man skall ta hans åsikter med en nypa salt, precis som Ken Rockwell, och grabbarna (du och Mats, haha?). Bra sammanställning dock. Förvånar mig att 135/3,2 behöver bländas ner, f/3.5 behöver inte och då skulle ju den funka lika bra, skumt, för f/3.2 har ju sånt rykte. trist att 24/2.8 behöver bländas ner, var lite på gång att köpa den innan du köpte den av L-foto, men är ju glad att jag inte gjorde det i så fall. Mina Canon FD, har alla tre ljusstyrkorna, känner jag att alla funkar på f/2.8.