Annons

Manuell fokus på 2 ställen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredde13

Aktiv medlem
Har ett problem som jag har funderat på ett tag..

Jag fotar 70% människor och då bla porträtt
Det jag vill veta är hur jag får fokus på både ögonen när jag använder så pass stor bländare som 1,8 även 2,8? Manuell fokus

Jag förstår att ögonen måste vara i samma ''linje'' om man säger så, men.. räcker det?

Några speciella inställningar?

Tex. ha ögonen i samma linje och fokusera på det ena ögat, blir då både ögonen lika skarpa?

Säg alla era tips!

Samma avstånd från lins till olika motivdelar ger ju samma skärpegrad som du säger. Såvida inte det ena ögat är närmre bildens mitt och det andra längst ut mot kanten, för optiken kan vara lite skarpare i dess centrum, framförallt på större öppningar. Sen beror ju skärpedjupet på hur nära linsen är motivet. Ju närmre, desto kortare skärpedjup. Om du vill ha större skärpedjup, gå längre ifrån. Eller blända ner ett par steg.

Att som du säger ha bägge ögonen i linje och fokusera på ena ögat (med mittersta autofokuspunkten) och sedan komponera om bilden kan ju i praktiken innebära att du vid extremt kort skärpedjup placerar skärpecentrum något längre bort än ögats yta, eftersom avståndet till punkten du fokuserat på är längre bort från lins till motiv än när du komponerat om bilden.
Blev det sista begripligt?
Tänk såhär. Du står mitt för långsidan på en ladgårdsvägg och fokuserar på ena gaveln, till vänster tillexempel. Sen komponerar du om så bildens centrum är mitt för väggen. Då är ju väggen närmre linsen än avståndet till punkten du fokuserade på.

/jer.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar