Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell exponering av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

arvro395

Aktiv medlem
Hej!
Jag har börjat ta rätt mycket dia med min helt manuella kamera. Jag har en ljusmätare som mäter infallande ljus.

Hur använder jag den på bästa sätt?

Nu gör jag ungefär såhär:

1. Ställer mig vid motivet.
2. Pekar med ljusmätaren mot där jag har tänkt att ta bilden ifrån.
3. Mäter ljuset, snarare i solen än i skuggan.
4. Rattar in motsvarande värden på kameran.
5. Tar bilden

Det funkar ju rätt bra, men jag tycker att lite för många bilder blir snäppet underexponerade.
Nu kan jag naturligtvis medvetet överexponera ett bländarsteg eller så, men det känns lite dumt om jag inte vet varför jag gör så.

Har ni några tips?
Använder jag ljusmätaren på fel sätt?
Borde den inte vara kallibrerad så att den ger bra exponerade hudtoner om jag använder de värden som den föreslår?

Jag har inget bra svar. Hoppas att någon annan med bättre erfarenhet kan dela med sig kunskapen. Har funderat på detta i samband med diafotograferíng med manuell Hasselblad.
Min "metod" är att använda spotmätningen på exponeringsmätaren (Sekonic L-408). Jag använder den alltså som kikare och mäter ljuset mot den yta i motivet som skall få korrekt exponering. EV-värdet jag då får ställer jag in på kameraobjektivet. Det har blivit bra resultat nästan varje gång.

arvro395 skrev:
Jag har börjat ta rätt mycket dia med min helt manuella kamera. Jag har en ljusmätare som mäter infallande ljus.

Hur använder jag den på bästa sätt?
I ditt fall hade jag, generellt sett, mätt det infallande ljuset med ett gråkort (eller liknande, typ handflatan). Tanken är att man ska prioritera högdagrarna framför lågdagrarna. Det hela är givetvis en avvägning som man baserar på flera faktorer. Träning ger övning.

Med en spotmätare kan man mäta det som är ljusast och sedan kompensera för filmens egenskaper.

arvro395 skrev:
1. Ställer mig vid motivet.
2. Pekar med ljusmätaren mot där jag har tänkt att ta bilden ifrån.
3. Mäter ljuset, snarare i solen än i skuggan.
4. Rattar in motsvarande värden på kameran.
5. Tar bilden

Det funkar ju rätt bra, men jag tycker att lite för många bilder blir snäppet underexponerade.

I fullt solsken kan jag förstå att du kan uppleva dina bilder som lite överexponerade. Det krävs att man tar rikt i solens rikting för att det ska bli rätt med en solmätning.

Ett bländaresteg från soligaste läget brukar vara rätt när man tar i andra vinklar än solen i ryggen. Det ser du säkert om du mäter ljuset i andra vinklar.

jpersson skrev:
I ditt fall hade jag, generellt sett, mätt det infallande ljuset med ett gråkort (eller liknande, typ handflatan). Tanken är att man ska prioritera högdagrarna framför lågdagrarna. Det hela är givetvis en avvägning som man baserar på flera faktorer. Träning ger övning.

Med en spotmätare kan man mäta det som är ljusast och sedan kompensera för filmens egenskaper.

Jag använder ju en mätare för infallande ljus mycket för att jag ska slippa använda gråkort eller mäta mot en specifik yta.

Vad menar du med att prioritera högdagrarna? Är det för att undvika att dessa blir helt utfrätta, vilket ju kan vara klokt med dia. Jag trodde iof det var just detta jag gjorde när jag mäter infallande ljus på ett belyst ställe snarare än i skuggan.

arvro395 skrev:
Vad menar du med att prioritera högdagrarna? Är det för att undvika att dessa blir helt utfrätta, vilket ju kan vara klokt med dia. Jag trodde iof det var just detta jag gjorde när jag mäter infallande ljus på ett belyst ställe snarare än i skuggan.

I en motljussituation kan du inte undvika att få högdagrarna utfrätta. Vid sidoljus får man acceptera lite utfrätta högdagrar för att det inte ska se för mörkt ut.

Gå runt ett motiv i starkt solsken och ta bilder i olika vinklar och testa att exponera som du brukar och jämför med att exponera upp lite vid sidoljus och motljus.

froderberg skrev:
I en motljussituation kan du inte undvika att få högdagrarna utfrätta. Vid sidoljus får man acceptera lite utfrätta högdagrar för att det inte ska se för mörkt ut.

Gå runt ett motiv i starkt solsken och ta bilder i olika vinklar och testa att exponera som du brukar och jämför med att exponera upp lite vid sidoljus och motljus.

Tack för tipset! Jag ska testa vidare. Dia är inte helt lätt, men så kul när man lyckas få det helt rätt!

Jag märkte precis att en del av de underexponerade bilderna på den senaste rullen berodde på att jag använde fel filterfaktor på ett grönfilter (just det , svart/vita dior). Men det stämmer som du säger, i motljus brukar jag nog luras att underexponera, även fast jag mäter infallande ljus.

ANNONS