Annons

Manfrotto 488RC2 vs 488RC4?

Produkter
(logga in för att koppla)

DanielWestman

Aktiv medlem
Någon som skulle kunna förklara skillnaden på dessa kulleder för mig?
Vem ska man välja? :p

488RC2 kommer med snabbplatta 200PL-14

488RC4 kommer med snabbplatta 410PL


Tack på förhand för svaren! =)
 
Det är snabbplattan som är enda skillnaden. Den ena är större än den andra. Kika på Manfrottos hemsida vettja.
 
Jag stod inför samma val för ca 3 månader sedan.
jag valde RC4 men idag vet jag inte om jag skulle ha valt den.
Visst den är stabil och så men den är grymt stor.
Jag hade inte batterigrepp innan men blev tvungen att köpa ett då plattan stack ut rejält från botten på kameran.
Dessutom såg inte kameran klok ut när man inte hade det på.
Sedan tycker jag det blir klumpigt när man stativmonterar objektiv. Så idag skulle jag nog valt en mindre platta.

Det som den kan vara bra till e väl om man har väldigt tung utrustning eller om man vill använda huvet till mellanformat.

/Mats
 
du har 2 vattenpass på den större (RC4) vilket kan vara bra. plattan är stor, men om du en dag står där med en pentax 67 så kommer du vara glad över att du tog RC4:an.
 
Skjut till ca 2000 och få Optipods kameraplatta och produktanpassade stativfäste. Då får du alltid den optimala storleken oavsett kameramärke/objektivsort.
 
paul innergård skrev:
Skjut till ca 2000 och få Optipods kameraplatta och produktanpassade stativfäste. Då får du alltid den optimala storleken oavsett kameramärke/objektivsort.

skjut då till ett antal hundra tusen och köp dej en sprillans hasselblad, ett pro 7b blixtpaket, en ny macbook osv, medans du ändå håller på.
 
halvarjansson skrev:
skjut då till ett antal hundra tusen och köp dej en sprillans hasselblad, ett pro 7b blixtpaket, en ny macbook osv, medans du ändå håller på.

Det där var väl inte så värst konstruktivt.

Det finns klara poänger med att använda snabbplattor från Optipod, Kirk, Markins med flera - nämligen att de sitter fast i kameran mycket bättre än manfrottos i mitt tycke rätt dåliga plattor gör.

Visst, det kostar mer, men det är inte så kul när man köpt ett stativ och ändå inte får skarpa bilder p.g.a. glappande snabbplattor eller undermåliga kulleder. Ett bra (och tyvärr dyrt) stativ med likaledes bra och dyra tillbehör kan man i allmänhet använda bra mycket längre än många andra kameratillbehör.
 
AFE skrev:
.......
Det finns klara poänger med att använda snabbplattor från Optipod, Kirk, Markins med flera - nämligen att de sitter fast i kameran mycket bättre än manfrottos i mitt tycke rätt dåliga plattor gör.

......

Jag har både "lilla" fyrkantiga och "stora" pentaformade plattorna till mina Manfrottostativ. Har aldrig känt något glapp. Sitter en bra gummi eller korkskiva och bra grepp på baksidan att dra fast med. Fördelen med Manfrotto plattorna är att de inte kostar skjortan utan man kan ha flera plattor som kan sitta permanent på hus och objektiv. Då sitter de som berget.

Har 055 och 078 stativ med 141, 029 och 229 huvuden. Aldrig känt att konstuktionen är något problem. Självklart är fullt utdragna ben på 055 stativet inget att ställa ett 600mm i storm för exp tider på 1/15 del sekund.. ... men duger utmärkt till "normala" staivbehov.
Använder även lilla plattan till enbenstativet
 
Tibor skrev:
Jag har både "lilla" fyrkantiga och "stora" pentaformade plattorna till mina Manfrottostativ. Har aldrig känt något glapp. Sitter en bra gummi eller korkskiva och bra grepp på baksidan att dra fast med. Fördelen med Manfrotto plattorna är att de inte kostar skjortan utan man kan ha flera plattor som kan sitta permanent på hus och objektiv. Då sitter de som berget.

Har 055 och 078 stativ med 141, 029 och 229 huvuden. Aldrig känt att konstuktionen är något problem. Självklart är fullt utdragna ben på 055 stativet inget att ställa ett 600mm i storm för exp tider på 1/15 del sekund.. ... men duger utmärkt till "normala" staivbehov.
Använder även lilla plattan till enbenstativet
Ofta köper man prylar som sträcker sig långt över de reella behoven. Men även om man klarar sig bra med Manfrottoplattor så är det ingen tvekan om att ex Optipods produkter är klart bättre. De är anpassade utifrån enskilda modeller och tillverkade för optimal stabilitet. Jag själv tycker de är fantastiska vid macrofotografering då efterglappet vid låsning är minimalt. Om man köper en dyr och bra kulled så är ofta platta och fäste den svaga länken, vilket innebär att man betalar dyra pengar för medioker stabilitet. Manfrotto har några riktigt bra kulleder men deras fästen är inget att jubla över. De duger men det är som med övrig dyr fotoutrustning, att kvaliten märks först när varan sätts på prov. Jag kan garantera alla som sysslar med foto att Optipods produkter är världsklass rakt igenom och genomtänkta in i minsta detalj.
 
Gummi eller kork i snabbplattan används för att minimera risken för att snabbplattan ska vrida sig. En snabbplatta helt i metall som är anpassad för kameran/objektivet behöver inte det då den ändå sitter direkt an mot det man skruvar fast den i.

Dyrt, men mycket mycket bättre.
 
AFE skrev:
Gummi eller kork i snabbplattan används för att minimera risken för att snabbplattan ska vrida sig. En snabbplatta helt i metall som är anpassad för kameran/objektivet behöver inte det då den ändå sitter direkt an mot det man skruvar fast den i.

Dyrt, men mycket mycket bättre.

kanske så att korken o/e gummit är en billigare lösning på problemet och ger lika bra resultat. Jag förstår inte hur det kan vara "mycket mycket bättre" när den billiga lösningen inte har några brister. Jag har totalt 6 små och 5 stora plattor och aldrig haft något problem med att de skulle lossna. Det finns en jättebra skruv att dra fast med. Inga som helst problem... kanske jag är starkare i nyporna.. ?? ;)
 
Jag gjorde ett test med min manfrotto 468 rc4 med manfrottoplattan och med optipod platta och dröm om min förvåning när det inte gick att se någon skillnad på bilderna. För dom som vill göra en bedömning kan ni titta i mitt album Natt och försöka avgöra vilket huvud och snabbplatta som använts för de olika bilderna.

Skämt å sido, självklart skall man skaffa så bra grejjor som man behöver, men det krävs nog ganska speciell fotografering för att manfrottos snabbplattor inte skall räcka till.

Och om man kräver den stabiliteten så behöver man nog ett stativ som väger en hel del också. Jag menar att det är att slänga pengarna i sjön om man tex köper ett lätt kolfiberstativ (oavsett om det heter gitzo och kostar 8000) som i sig inte är stabilt för att sedan komplettera med snabbplattor för flera tusen.

Skulle vara kul att veta vid vilka fotograferingstillfällen ni inte anser att tex manfrottos snabbplattor räcker till? Min Hasselbladare sitter i alla fall bergfast och det finns inget glapp i plattan.
 
Tibor skrev:
kanske så att korken o/e gummit är en billigare lösning på problemet och ger lika bra resultat. Jag förstår inte hur det kan vara "mycket mycket bättre" när den billiga lösningen inte har några brister.
Jo, den har en brist. Mjukt material ger inte bara den önskade effekten friktion utan också den mindre önskade effekten flexibilitet. Ofta är övergången mellan kamera och platta den plats i systemet som flexar mest.
 
jimh skrev:
Jo, den har en brist. Mjukt material ger inte bara den önskade effekten friktion utan också den mindre önskade effekten flexibilitet. Ofta är övergången mellan kamera och platta den plats i systemet som flexar mest.

Nää.. tyvärr måste jag göra dig besviken.
Har inga problem med glapp... sitter jättebra... Har "lilla plattan" permanent på mina båda hus och kan imte minnas att jag efterdragit dem någon gång, ej heller på mina två "B" stativfästen (100-400 IS samt 70-200 IS).. .. men OK om man har 400 2.8 eller "mer" så kan man väl lägga några 1000-lappar på plattor också.. blir ju ganska marginellt..
 
Manfrottos snabbplattor duger. Min D200 sitter som berget. Det är snarare plastmeterialet i kameran sonm "flexar". Flexar mindre utan batterigrepp. Tycker att snabbkopplingen funkar utmärkt. Utan trådutlösare tror jag allt "rör "sig när man trycker av
 
alf109 skrev:
Jag gjorde ett test med min manfrotto 468 rc4 med manfrottoplattan och med optipod platta och dröm om min förvåning när det inte gick att se någon skillnad på bilderna. För dom som vill göra en bedömning kan ni titta i mitt album Natt och försöka avgöra vilket huvud och snabbplatta som använts för de olika bilderna.

Skämt å sido, självklart skall man skaffa så bra grejjor som man behöver, men det krävs nog ganska speciell fotografering för att manfrottos snabbplattor inte skall räcka till.

Och om man kräver den stabiliteten så behöver man nog ett stativ som väger en hel del också. Jag menar att det är att slänga pengarna i sjön om man tex köper ett lätt kolfiberstativ (oavsett om det heter gitzo och kostar 8000) som i sig inte är stabilt för att sedan komplettera med snabbplattor för flera tusen.

Skulle vara kul att veta vid vilka fotograferingstillfällen ni inte anser att tex manfrottos snabbplattor räcker till? Min Hasselbladare sitter i alla fall bergfast och det finns inget glapp i plattan.
Jag tror nog att Manfrottos snabbplattor fixar det mesta. Gör man parallella jämförelser med ex kamerahus så är det nog svårt att se skillnad på bilder tagna med FM2, D50, D40 eller en D2Xs. Men jag tror nog att de flesta håller D2Xs som den bästa kameran, av de nämnda. Man kan heller inte se skillnad på bilder tagna med hjälp av ex Gitzos 1320 stativ eller en Manfrotto 190 Nattracker, men åter igen vilket stativ skulle ni föredra? Mycket handlar det väl om komfort och att stadiga prylar behöver du bara dra åt en gång. På den färdiga bilden syns det knappast om du behövt komponera om bilden pga att motivet flyttat sig i sökaren efter låsning. Stadiga stativ och kulleder med lika stadiga snabbfästen kan aldrig vara fel på samma sätt som att snabb af är bättre än långsam af. Men det går att ta bra bilder utan vare sig autofocus eller stativ och som tidigare nämnt så syns det knappast på bilderna vilken utrustning man använt.
 
paul innergård skrev:
Jag tror nog att Manfrottos snabbplattor fixar det mesta. Gör man parallella jämförelser med ex kamerahus så är det nog svårt att se skillnad på bilder tagna med FM2, D50, D40 eller en D2Xs. Men jag tror nog att de flesta håller D2Xs som den bästa kameran, av de nämnda. Man kan heller inte se skillnad på bilder tagna med hjälp av ex Gitzos 1320 stativ eller en Manfrotto 190 Nattracker, men åter igen vilket stativ skulle ni föredra? Mycket handlar det väl om komfort och att stadiga prylar behöver du bara dra åt en gång. På den färdiga bilden syns det knappast om du behövt komponera om bilden pga att motivet flyttat sig i sökaren efter låsning. Stadiga stativ och kulleder med lika stadiga snabbfästen kan aldrig vara fel på samma sätt som att snabb af är bättre än långsam af. Men det går att ta bra bilder utan vare sig autofocus eller stativ och som tidigare nämnt så syns det knappast på bilderna vilken utrustning man använt.
Personligen tycker jag att FM2:an är bäst då det är den enda som man kan köra sv/v film i ;o)

När det gäller stativen så har jag inget 1320 eller 190 men väl ett Gitzo G80 Limited edition med G1275M kula och ett Manfrotto 055 med 468rc4, Manfrottot är betydligt stabilare trotts en betydligt mindre prislapp.
När det gäller stativ är den enkla sanningen att vikt ger stabilitet.

Sen kan jag väl tycka att jämförelsen mellan kamera och snabbplatta haltar en smula, om plattan är stabil och funkar finns väl inte så mycket mer den kan göra?
 
alf109 skrev:
Personligen tycker jag att FM2:an är bäst då det är den enda som man kan köra sv/v film i ;o)

När det gäller stativen så har jag inget 1320 eller 190 men väl ett Gitzo G80 Limited edition med G1275M kula och ett Manfrotto 055 med 468rc4, Manfrottot är betydligt stabilare trotts en betydligt mindre prislapp.
När det gäller stativ är den enkla sanningen att vikt ger stabilitet.

Sen kan jag väl tycka att jämförelsen mellan kamera och snabbplatta haltar en smula, om plattan är stabil och funkar finns väl inte så mycket mer den kan göra?
Din åsikt angående kamerorna tror jag inte är representativ för det stora flertalet och det inser du nog om du tänker efter lite grann. Vad gäller stativplattor o dylikt så har du delvis rätt, men du framställer det som om inget kunde vara bättre än just Manfrotto, lite löjligt tycker jag. Men om du på allvar tror att Manfrottos stativplattor och snabbfästen kan mäta sig med Optipods produkter så har du ingen aning om vad du skriver. Jag råder dig att testa Optipods prylar så kommer du förstå vad jag snackar om.
 
paul innergård skrev:
Din åsikt angående kamerorna tror jag inte är representativ för det stora flertalet och det inser du nog om du tänker efter lite grann. Vad gäller stativplattor o dylikt så har du delvis rätt, men du framställer det som om inget kunde vara bättre än just Manfrotto, lite löjligt tycker jag. Men om du på allvar tror att Manfrottos stativplattor och snabbfästen kan mäta sig med Optipods produkter så har du ingen aning om vad du skriver. Jag råder dig att testa Optipods prylar så kommer du förstå vad jag snackar om.

Min åsikt angående kamerorna är nog ganska relevant, jag skulle tro att ca 100% av alla som föredrar sv/v film föredrar fm2:an ;o)

Vg optipod så är dom säkert toppen, men det jag pekade på var inte huruvida dom var bättre eller ej utan att tex manfrottos plattor är tillräckligt bra för de allra flesta av oss för att fixera kameran vid kulan eller kamerahuvudet.

Skulle vara kul om du kunde ge något exempel när en manfrottoplatta som den på tex 468rc4 inte räckte till, där en optipod skulle göra jobbet?
 
alf109 skrev:
Min åsikt angående kamerorna är nog ganska relevant, jag skulle tro att ca 100% av alla som föredrar sv/v film föredrar fm2:an ;o)

Vg optipod så är dom säkert toppen, men det jag pekade på var inte huruvida dom var bättre eller ej utan att tex manfrottos plattor är tillräckligt bra för de allra flesta av oss för att fixera kameran vid kulan eller kamerahuvudet.

Skulle vara kul om du kunde ge något exempel när en manfrottoplatta som den på tex 468rc4 inte räckte till, där en optipod skulle göra jobbet?
Jag skrev inte att din åsikt angående kamerorna inte var relevant utan att den knappast var representativ för det stora flertalet. Ganska löjlig statistiskt argument du lyfter fram. Ungefär det samma som att 100 % av alla som tycker D2Xs är bäst skulle köpa den framför FM2. Om du läst vad jag skrivit tidigare så har jag aldrig påstått att Manfrottos plattor inte gör jobbet, däremot att Optipods är bättre. Jag ödslar ingen energi på din sista frågeställning då jag har varit rätt tydlig i mitt synsätt tidigare. Det kan du utläsa i mina tidigare inlägg i tråden. Dessutom tycker jag fortfarande att trådskaparen skall ta sig en titt på Optipod, kan vara värt ca 2000 spänn.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar