ANNONS
Annons

Manfrotto 322 RC2

Produkter
(logga in för att koppla)

MathiasT

Aktiv medlem
Kan man använda detta huvud åt andra hållet, dvs med vänster hand (så att man kan ha höger på avtryckaren)?

Bilagor

• 322rc2.jpg
    322rc2.jpg
    18.6 KB · Visningar: 463
Jepp, det kan man.. bara snurrar på den och skruva loss huvudet och sen skruva fast på andra sidan.. bara att man inte kan se loggan, men det spelar ju ingen större roll.. men det är inget problem att göra det.. jag gör så =)

Mvh Sander

Jag har mitt så också enda nackdelen jag har märkt är att jag måste vrida kameran åt "fel" håll när jag ska ta stående kort. avtryckaren hamnar nedåt.

Bästa kulan jag har hafft iaf så det är det värt... Nån som vet någon bra kulled med samma snabbfästa som man kan ha på ett enbent stativ ?

Kulled på enbensstativ är kanske inte SÅ nödvändigt iofs. Jag har funderat på att skaffa ett Manfrotto 234RC (fast utan RC i mitt fall) till mitt enbensstativ. Annars borde väl en 484 kunna funka?

Jag har inte manfrotto snabbfäste på mitt stativ. ;-)
Kommer att köra utan eller köpa till en arca snabbplatta.

Manfrotto 234 funkar utmärkt till monopod. Kula är bara krångligt tycker jag.

Det där pistolgreppet (322) är alldeles för stort och bökigt för att använda i fält tycker jag, däremot är det säkert smidigt i studio. Men det är bara mina 0.2 cent.

dumbo skrev:
Kulled på enbensstativ är kanske inte SÅ nödvändigt iofs.

Det jag menar är : Jag vill inte skruva bort snabbplattorna varje gång jag ska använda monopoden. Måste man gänga bort plattorna / gänga dit stativet varje gång så blir ju risken att det ligger kvar hemma istället.

Per J skrev:

Det där pistolgreppet (322) är alldeles för stort och bökigt för att använda i fält tycker jag, däremot är det säkert smidigt i studio.

Hmm... alltså, greppet är kalas när man fotar ute och snabbt behöver ändra på kameran, bara att trycka till o ändra istället för att skruva på en skruv eller liknande.

Jo men det ska ju transporteras till och från platsen där man fotar också...

Provat 322 vid ett par tillfällen och gillade inte alls känslan. Men smaken är som bekant....

Rodney skrev:
Det jag menar är : Jag vill inte skruva bort snabbplattorna varje gång jag ska använda monopoden. Måste man gänga bort plattorna / gänga dit stativet varje gång så blir ju risken att det ligger kvar hemma istället.

"Riktiga" plattor har stativgänga i plattan. ;-)

Nej, självklart förstår jag vad du menar. Håller helt med.

Stickspår 234rc

Jag har ju beställt ett huvud och två arca-plattor, men då kommer det sista problemet som jag inte tänkt på. Hur tusan ska jag kunna fortsätta använda mitt 234rc nu då om jag snart har arca-plattor på grejerna.

Är det någon som har måtten och vinklarna på arca-plattorna, om man helt enkelt kan modifera sitt 234RC litegranna.

Problemet är att RC-delen på min 234RC är utskuret i den övre delen som man tippar. Det är alltså inte påskruvat på utsidan, därav min tanke att skära lite i kanterna om arcaplattorna bara går i på bredden och beroende på vinkeln.

Annars får jag skära lite mer eller fixa till en egen bit som ersättning.

Om du, som jag, har stativgänga i plattorna kan det ju funka att skruva fast RC2-plattan mot arcaplattan annars, om du är ute med enbensstativet. Fast det är ju lätt att glömma den, kanske...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar