Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Manfrotto 322 RC2
- Trådstartare MathiasT
- Start datum
Rodney
Aktiv medlem
Jag har mitt så också enda nackdelen jag har märkt är att jag måste vrida kameran åt "fel" håll när jag ska ta stående kort. avtryckaren hamnar nedåt.
Bästa kulan jag har hafft iaf så det är det värt... Nån som vet någon bra kulled med samma snabbfästa som man kan ha på ett enbent stativ ?
Bästa kulan jag har hafft iaf så det är det värt... Nån som vet någon bra kulled med samma snabbfästa som man kan ha på ett enbent stativ ?
MathiasT
Aktiv medlem
Jag har ett Manfrotto 234RC Monopod tilthuvud som jag tycker fungerar utmärkt till en monopod.
Varför då? RC är suveränt! Det handlar ju också om att snabbt kunna få av kameran från stativet.
dumbo skrev:
...fast utan RC i mitt fall...
Varför då? RC är suveränt! Det handlar ju också om att snabbt kunna få av kameran från stativet.
Rodney
Aktiv medlem
dumbo skrev:
Kulled på enbensstativ är kanske inte SÅ nödvändigt iofs.
Det jag menar är : Jag vill inte skruva bort snabbplattorna varje gång jag ska använda monopoden. Måste man gänga bort plattorna / gänga dit stativet varje gång så blir ju risken att det ligger kvar hemma istället.
Per J skrev:
Det där pistolgreppet (322) är alldeles för stort och bökigt för att använda i fält tycker jag, däremot är det säkert smidigt i studio.
Hmm... alltså, greppet är kalas när man fotar ute och snabbt behöver ändra på kameran, bara att trycka till o ändra istället för att skruva på en skruv eller liknande.
MathiasT
Aktiv medlem
Som jag skrev ovan; Manfrotto 234RCRodney skrev:
Det jag menar är : Jag vill inte skruva bort snabbplattorna varje gång jag ska använda monopoden.
Rodney
Aktiv medlem
MathiasT skrev:
Som jag skrev ovan; Manfrotto 234RC
Ok, Har beställt en sån nu...
dumbo
Aktiv medlem
Rodney skrev:
Det jag menar är : Jag vill inte skruva bort snabbplattorna varje gång jag ska använda monopoden. Måste man gänga bort plattorna / gänga dit stativet varje gång så blir ju risken att det ligger kvar hemma istället.
"Riktiga" plattor har stativgänga i plattan. ;-)
Nej, självklart förstår jag vad du menar. Håller helt med.
Damocles
Aktiv medlem
Stickspår 234rc
Jag har ju beställt ett huvud och två arca-plattor, men då kommer det sista problemet som jag inte tänkt på. Hur tusan ska jag kunna fortsätta använda mitt 234rc nu då om jag snart har arca-plattor på grejerna.
Är det någon som har måtten och vinklarna på arca-plattorna, om man helt enkelt kan modifera sitt 234RC litegranna.
Jag har ju beställt ett huvud och två arca-plattor, men då kommer det sista problemet som jag inte tänkt på. Hur tusan ska jag kunna fortsätta använda mitt 234rc nu då om jag snart har arca-plattor på grejerna.
Är det någon som har måtten och vinklarna på arca-plattorna, om man helt enkelt kan modifera sitt 234RC litegranna.
dumbo
Aktiv medlem
Jag vet inte vilka mått du är ute efter. Måttet på min platta mellan de två klackarna är typ 37mm, eller något sånt.
Det borde ju få att ta loss snabbfästet från 234:an annars och:
http://www.reallyrightstuff.com/media/full_size/monopod_swivel.jpg
Det borde ju få att ta loss snabbfästet från 234:an annars och:
http://www.reallyrightstuff.com/media/full_size/monopod_swivel.jpg
Damocles
Aktiv medlem
Problemet är att RC-delen på min 234RC är utskuret i den övre delen som man tippar. Det är alltså inte påskruvat på utsidan, därav min tanke att skära lite i kanterna om arcaplattorna bara går i på bredden och beroende på vinkeln.
Annars får jag skära lite mer eller fixa till en egen bit som ersättning.
Annars får jag skära lite mer eller fixa till en egen bit som ersättning.