Avseende stativets höjd bör du tänka på om du skall fota natur med kortare brännvidd eller ha längre tele och tyngre utrustning. Skall du ut i naturen och fota med konsumentoptik som väger mindre kan ett kortare stativ räcka för man orkar böja dig ner och justera kompositionen. Med längre telen och ffa tyngre proffsgrejer är ety högre stativ att föredra då man inte alltid orkar justera exakt då man är böjd. Räkna inte med att använda den teleskopiska mittpelaren annat än i nödfall.
Avseende vikt är tygre stabilare, men detta kan kompenseras med att hänga en vikt på stativet. Däremot är stor diameter på stativbenen en klar fördel då det blir mindre flex och alltså stadigare.
Tänk på att än viktigare än stativet är stativhuvudet. Spara inte dumsnålt där. Räkna med att huvudet skall tåla dubbla din utrustningsvikt vid nattfoto och inom resonanszonen 1/2-1/60 sek.
Är du nöjd med Manfrottos lås? Vissa föredrar vridlås à la Gitzo, Induro, Benro där de senare har vridlås. Jag har testat Manfrottos klämlås, deras Neotec och Induros vridlås. Samma antal bensektioner: uppfällning 30, 20, 12 sek. Ihopfällning: 25, 18, 10 sek för resp stativ. Detta kan vara en avgörande faktor ute på fältet ibland. Själv har jag Manfrotto 190XPRO4 (ersatt av 190CXPRO4) - föredrar mitt då det är några cm kortare. För porträtt och gruppbilder vill jag inte foto underifrån varför jag har högre stativ motsv Manfrotto Neotec 458B som jag även använder vid slutartider mellan 1/2-1/60 sek och tyngre objektiv.