Annons

Manfrotto 055 XPRO B eller Manfrotto 190 XPRO B?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,

Står i valet och kvalet mellan 2st stativ, Manfrotto 055 XPRO B samt Manfrotto 190 XPRO B och skulle behöva ert råd vilket av dessa jag ska välja. Följande fakta kan vara bra att känna till:

Jag är 175 cm lång

Seriös amatörfotograf

Fotograferar med ett Minolta AF 50mm, Tamron 28-75 samt ett Minolta AF 70-210 (beercan) objektiv. Beercan objektivet skall jag eventuellt byta till sommaren till ett Tamron 80-200 f2.8

Fotograferar landskap, hav samt makro. Det är inte frågan om fotografering i bergen, men jag vill kunna bära med mig objektivet vid havet samt på mindre kuperad terräng. Dessutom tänker jag ha med stativet vid utlandsresor.

Är det värt att bära på den extra vikt som 055 XPRO B innebär eller klarar jag mig med 190 XPRO B?

Kanske något annat stativ är bättre? Kan tänka att betala upp till 3000 SEK för ett stativ paket (stativ+kulled)

Tacksam för hjälp
 
Du kommer klara dig bra med en 190-modell. Upp till 70-200 är det inga problem. Men skulle du skaffa dig en 300 2,8 som väger nästan 1,5 kg mer så klarar du dig nog inte med 190-serien.

190 XBPRO är ett stadigt stativ med låg vikt så det passar rätt bra för de eskapader du beskriver. Naturligtvis vore ett kolfiberalternativ kanske ännu bättre sett till viktbesparingen. Men då snackar vi ca en tusenlapp till totalt, för en tillfredställande kombination.

Kan nämna att många är väldigt nöjda med Velbons kolfiberstativ. Stadiga och prisvärda, väger dessutom nästan ingenting.
 
Jag skulle nästan rekommendera två stativ. Har själv ett 055XPROB och är grymt nöjd med det, men storlek och tyngd gör att man inte gärna släpar med sig det hela tiden, så jag funderar på att köpa ett till stativ, mindre och betydligt lättare.
 
Skaffade för en tid sedan ett 055XPROB, och är helt nöjd med det, ett bra stativ för olika typer av fotograferingar. Visst väger det en del, men man måste placera det så att det blir lättast möjligt att bära. Föreslår helt klart 055XPROB.
 
Jag har 055 men skulle jag köpa igen så blev det 190 och med ett lättare huvud än den 488 RC2 kula jag har.

Jag är något längre än du och når knappt upp till sökaren med ögat när benen på stativet är fullt utfällda.

Tyngden på 055 PRO-B som jag har gör att det står hemma och samlar damm i stället för att vara med där det kan göra nytta.

Ska du bära omkring det föreslår jag att du prioriterar låg vikt och smidigt format när du väljer stativ. Jag utgår förstås från mig själv i detta resonemang då mitt stativ väldigt sällan används.
 
Ju tyngre stativ, desto stadigare kameraplattform och 055 är egentligen för lätt, men är mitt resestativ.

Jag har ett äldre 055 som hängt med ett antal år nu. OM de nyare 055:eek:rna är samma kvalitet så borde du få ett stativ som orkar hänga med ett tag.

Skaffa en bra och rejäl kulled till stativet.
 
Bara för att vara tydlig här. 190 XBPRO är också ett för sin storlek, stadigt stativ. Den är specad för en lägre vikt än 055 men väger å andra sidan mindre. Som resepartner bör du prioritera låg vikt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.