Annons

Mamiya-Sekor C 80/2,8 -> brännvidd på DX

Produkter
(logga in för att koppla)

ludvig_lindqvist

Aktiv medlem
Köpte en adapter till mitt Mamiya-Sekor C 80/2.8 för att passa till min Nikon D300 på Ebay.
Blir otroligt skarpa bilder dock med manuellt focus och endast 2.8 bländare iom att det inte
finns någon bländarval på objektivet.

Nu till min fråga;
Vad blir den faktiska brännvidden för ett 80 mm mellanformats objektiv på min Nikon D300?

Senast ändrad:
Den faktiska brännvidden är 80 mm. Det spelar ingen roll vilken kamera objektivet eventuellt suttit på tidigare.

Vad blir den faktiska brännvidden för ett 80 mm mellanformats objektiv på min Nikon D300?
Brännvidden är 80mm. Objektivets brännvidd är en egenskap hos objektivet som är helt oberoende av hur stor filmrutan/sensorn är. Filmrutans/sensorns storlek påverkar bildvinkeln, men bildvinkeln från alla 80mm-objektiv påverkas lika, oavsett om objektiven är konstruerade för småbild eller mellanformat.

Det finns väl ändå en bländarring på optiken? Den måste väl gå att använda?

Hmm så då blir det den vanliga 80mm * 1,6 =128 mm får att få fram brännvidden?
Nej. Brännvidden är fortfarande 80mm. Om sensorn i din kamera har en beskärningsfaktor på 1,6 så kommer du att få en bildvinkel som motsvarar den från ett 128mm-objektiv på en kamera med en 24x36mm-sensor (FF), men brännvidde är fortfarande 80mm. Igen, brännvidden är fortfarande 80mm.

Nej. Brännvidden är fortfarande 80mm. Om sensorn i din kamera har en beskärningsfaktor på 1,6 så kommer du att få en bildvinkel som motsvarar den från ett 128mm-objektiv på en kamera med en 24x36mm-sensor (FF), men brännvidde är fortfarande 80mm. Igen, brännvidden är fortfarande 80mm.

Ok brännvidden är 80 mm :) Så min ursprungsfråga borde ha varit vilken faktiskt bildvinkel jag får med det objektivet och inte blanda in brännvidd.

Ok brännvidden är 80 mm :) Så min ursprungsfråga borde ha varit vilken faktiskt bildvinkel jag får med det objektivet och inte blanda in brännvidd.
Du får samma bildvinkel som med vilket 80-millimetersobjektiv som helst (till exempel ditt 70-200 vid 80 mm) på din kamera. Det är bara när du sätter den på en kamera med annan sensorstorlek (eller film) som den får en annan bildvinkel.

Bildvinkeln är 28,4 grader diagonalt, om det nu säger dig något.

Anledningen till de många likartade svaren är att ämnet är föremål för extremt många missförstånd. En vinkel är en vinkel och mäts som bekant inte i millimeter. Man måste helt enkelt ha någon referens att förhålla sig till för att det ska vara idé med jämförelser. I ditt fall har du redan objektiv som har samma brännvidd, så där är det lätt.

Adapter

Var köpte du adaptern?

Är sugen på en till min Mamiya över till Canon.

MC ARSAT 2.8/80 med EOS adapter fungerar bra annars, välj ARAX shift adapter så har du ett rätt bra shift objektiv för 149+83 USD... Och då pratar vi nya prylar.

http://www.araxfoto.com/lenses/arsat-standard/

http://www.rugift.com/photocameras/arsat-28-80-lens.htm

http://araxfoto.com/accessories/shift/

Vill du betala lite mer (omkring 400 USD) så finns det utmärkta MC PCS ARSAT 55 - lite onödigt att sätta på det med shift adapter dock, men det finns ju tiltadaper och helt vanligt adaptrar också.

ANNONS