Annons

Mamiya Rz67

Produkter
(logga in för att koppla)

Milka

Avslutat medlemskap
Hej,

jag har ärvt en kamera. Som rubriken antyder är det en Mamiya Rz67... sedan står det pro|| också.

Jag förstår att det är en kamera, men inte så speciellt mycket mer än så. Jag undrar om det finns någon vänlig själ som kan ge mig lite fler upplysningar om den. Google var inte så speciellt hjälpsam.

Är det en superinvecklad proffskamera som hobbyfotografer inte har någon användning av?
Hur pass gammal är modellen?

Osv.

All kunskap som du sitter på om denna kamera vill jag veta! :)

-M

Kolla mamiya.com ???

RZ67 Pro II är en jättefin mellanformatskamera med elektronisk centralslutare och riktigt fin optik. Bakstyckena är roterbara. Har bälgfokusering vilket tillåter korta fokuseringar. Systemet har hur mycket tillbehör som helst. Eftersom kameran kan kommunicera med bakstycket så ska det funka bra med digitala bakstycken.

Du kan gott använda den som amatör.

Här är en broschyr: http://www.mamiya.com/assets/pdfs/RZ/RZ67Pro-IID_Brochure English.pdf

Vill du absolut inte ha den kan jag ge dig ett skambud! ;)

Inget papper bakom filmen och längre, dubbelt så lång. Men visst, om man vill så är det samma film. Men då är alla filmformat samma, de skärs ju till från samma masterrullar.

Man kan inte köra 220 och 120 i samma bakstycken i Mamiyas Rx67 kameror (mig veterligen). Det är olika tjocklek på dem (beroende på avsaknaden på papper i 220) därför är 'tryckplåten' (pressure plate som man säger på engelska, kommer inte ihåg svenska ordet) olika specad.

Oj?!

En sådan har jag haft!

Med en 120-rulle tror jag det blev 10st exponeringar. SEda ska man ju både framkalla å scanna. Tillslut blev det för dyrt för mig att använda den, då kunder ville ha allt så snabbt och inte ville betala för det analoga...

Kanske ingen kamera man springer runt å tar mingelbilder med, med go ändå!

Jag hade en Mamiya 67 Pro II med två gluggar. Som tur var hade jag ett inbrott och blev av med fanskapet och köpte sedan en betydligt trevligare Mamiya 645 Pro utrustning.

67:an har en gigantisk spegel som gör det svårt att ta skarpa bilder utan att fälla upp den. Detta lärde jag mig när jag väl införskaffat en dito. Jag förstod då också varför dåtidens modebilder var oskarpa. På den tiden var Mamiya 67 Pro II populär bland modefotografer. Men hur orkade de med att hantera den? Jag tycker den var helt hopplös att hantera. Den väger nästan ett ton. Enda användningsområdet som jag ser det är inomhus på ett rejält studiostativ.
Men visst tusan är det en kvalitetskamera. Ingen tvekan om det.

Jag hade en Mamiya 67 Pro II med två gluggar. Som tur var hade jag ett inbrott och blev av med fanskapet och köpte sedan en betydligt trevligare Mamiya 645 Pro utrustning.

67:an har en gigantisk spegel som gör det svårt att ta skarpa bilder utan att fälla upp den. Detta lärde jag mig när jag väl införskaffat en dito. Jag förstod då också varför dåtidens modebilder var oskarpa. På den tiden var Mamiya 67 Pro II populär bland modefotografer. Men hur orkade de med att hantera den? Jag tycker den var helt hopplös att hantera. Den väger nästan ett ton. Enda användningsområdet som jag ser det är inomhus på ett rejält studiostativ.
Men visst tusan är det en kvalitetskamera. Ingen tvekan om det.

Hur är det egentligen med spegeloskärpan? Har hört vissa säga, med en dåres envishet, att det bara är hittepå. Typ som den här liraren: http://www.youtube.com/watch?v=CkKcbyh2CrA

Jag har testat samma dumma test själv med min RB67. Och det funkade. Har också testat (på stativ) och tagit bild med spegeluppfällning och utan. Kan inte se någon skillnad. Men det var ju som sagt på stativ. Fast använder de inte blixt som huvudsaklig ljuskälla vid typ allt modefoto? Känns som spegeloskärpa borde vara rätt irrelevant. Annie Liebovitz körde ju Rzn i många år och hennes skärpa brukar det väl inte vara något fel på? Kollar man på flickr RZ67 grupp ser man inte heller några direkt oskärpetendenser (men det kan å andra sidan bero på att skärp till bilderna i efterhand i PS).

Men som sagt, det är mycket möjligt att det är som du säger. Jag har bara skjutit två rullar med en RZ, men jag kunde inte se några probs med skärpa.

Kolla mamiya.com ???

RZ67 Pro II är en jättefin mellanformatskamera med elektronisk centralslutare och riktigt fin optik. Bakstyckena är roterbara. Har bälgfokusering vilket tillåter korta fokuseringar. Systemet har hur mycket tillbehör som helst. Eftersom kameran kan kommunicera med bakstycket så ska det funka bra med digitala bakstycken.

Du kan gott använda den som amatör.

Här är en broschyr: http://www.mamiya.com/assets/pdfs/RZ/RZ67Pro-IID_Brochure English.pdf

Vill du absolut inte ha den kan jag ge dig ett skambud! ;)

Tack för svaret!

Jag måste ju hålla med om att den är hemskt fin och så, men på grund av dess storlek så tror jag inte att det är den optimala kameran för mig.

Har dock inte bestämt mig för vad jag ska göra med den än.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar