Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mamiya-objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

thughab

Aktiv medlem
Någon med erfarenhet som vet hur stor man kan köra bländaren på mamiyalinserna och ändå behålla grym skärpa. Kikar man på nikons ljusstarka linser brukar jag behöva ha dem ett helt steg över (tex 2,4 på en 1,4 lins) för att få den riktigt skarp.

Så på 127:an tex som är 3,8 kan man köra den på det och få grymma skärpedjupet eller bör man köra den ett steg upp för att dra nya av skärpan?

Mamiya är ett stort sortiment, och består av minst två olika storformatssortiment och två olika småbildssortiment.

Det finns inget sådant som ett "skarpt märke" eller "man måste blända ner".

Det finns nikon-objektiv som inte alls måste bländas ner (200 makro t.ex...) och objektiv som måste bländas ner minst två helsteg för att bli riktigt skarpa (gamla 35/1.4 t.ex).

Alla Mamiyas 7-serie-objektiv är riktigt, riktigt bra - använda på formatet de är avsedda för. De funkar inte riktigt lika bra på mindre film/sensorformat. Undantaget här är kanske 80/4 makro, som är lysande vad man än monterar den på.

Från 645-serien bör man kanske nämna 120/4 APO-makro, 150/2.8A, 200/2.8APO som de stora stjärnorna. 120/4 är skarpare än någon av Zeiss/Contax/Hasselblads motsvarigheter - och betydligt bättre apokromatiskt korrigerad.

Så det enda svaret som är vettigt är väl att "du får prova själv". Tycker du att det ser tillräckligt bra ut är det väl det. Annars... Inte. Det beror på vad det är för kamera du monterar objektivet på.

Som alltid: Hälften så stor sensor/film - då måste du ha ett dubbelt så skarpt objektiv för att få samma bildskärpa.

Nu är det rb67:an jag syftade på. Men med andra ord botde det rimligtvis, eftersom ytan på negativen är så stora, inte vara några problem att köra med stor bländare?

Förutom i hörnen är inte skärpan problemet på stora bländare, utan den absoluta kontrasten. Detta gäller iofs mest de kortare objektiven i serien, men även de längre.

Men iom den stora bildytan kommer bilderna upplevas som skarpa ändå... Frågan är hur petig du är. Det BLIR skarpare om du bländar ner ett steg, det finns ganska få undantag från denna regel.

Men, 127/3.8 på full glugg är ju som att köra 45mm F1.4 på en APS-kamera, fast med mycket bättre kontrast och skärpa. Behöver du så kort skärpedjup?

Nej inte ofta. Men kan behöva ljuset ibland. Så illa är det när man bor i Norrland. Hehe.

Men som jag förstått det håller de linserna än idag riktigt bra kvalité. Kanske inte kan jämföras med rz67 PRO II, men lär ju vara ett ordentligt steg upp från om10 och d90 jag kör med nu.

Sen om jag tycker det funkar bra med mellanformat får jag la byta upp mig lite senare.

Har du koll förresten vilka mellanformat som har rättvända sökare?

Det lär nog finnas rättvänd sökare till alla. Jag hade en rättvänd på min RB67. men man tittade snett ner i den. De flesta har en som man ser rakt framåt i. Några har både och.

Har tyvärr ingen erfarenhet av 67, bara 645 och 66. Tänkte bara tipsa om att 1,4 till 2,4 inte är "ett steg". Ett steg är alltid föregående bländare gånger ca 1,4 eller dividerat med ca 1,4. 1,4 till 2,0 är ett steg. 2,0 till 2,4 är samma som 2 gånger roten ur 1,4 (ca 1,2) d v s jämnt ett halvt steg.

Hela steg 0,7 1 1,4 2 2,8 4 5,6 8 11 16 22 32 45

Möjligt att du hade koll på det men bara nämner det för fall i fall.

Annars har jag märkt med de mellanformatsobjektiv jag använt (utan att testa ingående) att det är högst individuellt. Kan bara hålla med att det förmodligen är bäst att testa. Fotar du med film, kanske det är lättast att testa genom att försöka låna en shiftadapter och montera objektiven på en digital systemkamera, och sedan testa centrum och kant, på olika bländare.

Sedan hittar man ibland tester även på MF objektiv på nätet.

Kolla www.luminous-landscape.com

De är mellanformatsfanatiker.
MVH

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar