Annons

Mamiya M645

Produkter
(logga in för att koppla)
Hansson skrev:
Ok.
Kanske får börja nått år med M645 då och byta om nått år.
Tanken är ju ändå bara att jag ska fota enklare saker. Tex porträtt, bygnader och så. Svartvitt blir det nog också bara.
Man behöver väll inte byta magasin så ofta då?
Det enda man allså inte kan göra på den är att byta film medans man håller på med den första? Eller är jag helt ute och cycklar?

Anders:
Ingen har sagt att mellanformat skulle vara billigt, dessvärre.
En som jag ser det _väldigt_ stor fördel eller krav på mellanformatare är att du kan växla mellan olika filmer, känsligheter etc. Samt att du kan göra polaroidexponeringar för att kontrollera dina inställningar (när situationen så kräver).

En sak du bör tänka på om du ska ta porträttbilder är att du förmodligen vill ha vissa av dom i höjdformat, då bör du ha ett prisma att kika igenom, ljuschakt fungerar inte särskilt bra från sidan! (funkar inte alls)
Om porträtt är huvudmotiven kanske du ska fundera på en 6*6 kamera istället.

Ang modellbeteckningar

Hej alla.

Ni svänger er med modellbeteckningarna M645 och M645 Pro och säger att det inte går att byta magasin på M645. För tydlighetens skull vill jag tipsa om följande web sida.
http://www.ozdoba.net/mamiya/mamiya_645_home_e.html#kam

M 645 finns i ett flertal modeller. T ex M645, M645 1000S, M645J, M 645 Super osv.

Jag har själv en M645 Super och den har allt man kan önska i form av "moduluppbyggnad" Utbytbara sökare, bakstycke och winder. Man behöver alltså inte köpa Pro modellen för att få detta.

Re: Ang modellbeteckningar

Fredsson skrev:
För tydlighetens skull vill jag tipsa om följande web sida.
http://www.ozdoba.net/mamiya/mamiya_645_home_e.html#kam

M 645 finns i ett flertal modeller. T ex M645, M645 1000S, M645J, M 645 Super osv.

Fast den Mamiya M645 jag syftat på är den som bara har den beteckningen, M alltså. Det är den första 645:an som gjordes (1973 tror jag?). J, 1000s, super mm är andra modeller med andra beteckningar än M. Har en 645 super själv också förresten och visst passar den att heta super. Den har allt man kan önska inkl. utbytbara magasin.

Jag har ofta tänkt på 6x6...

... som komplement till min småbildsutrustning och blir alldeles "pirrig", när jag ser en mellanformatskamera.
Men, Andreas, Du skriver att Du tycker om det kvadratiska formatet. Då vore det ju synd att använda en kamera som bara ger 4,5x6cm, eftersom Du inte använder 1,5 cm av negativet. 4x4 blir ju inte så väldigt mycket större än småbild.
Det roliga med mellanformatet är ju att man kan utnyttja hela negativet.
Eller gör jag ett tankefel?
Tänk så härligt att kunna göra 6x6-kontaktkopior för granskning. Man ser ju nå't.
En begagnad 6x6-Bronica är ju ett billigt alternativ. Bara en tanke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar