Annons

Makten goes manuell

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag brukar titt som tätt i trådarna ondgöra mig över svårigheten med att fokusera de digitala systemkamerorna manuellt. Detta på grund av den klara mattskivan, som är gjord för autofokus, där man prioriterat ljusstyrka framför "riktigt" skärpedjup. Detta har jag grundat på användandet av objektiv inom omfånget från vidvinkel till kort tele, med "skaplig" ljusstyrka, det vill säga t ex f/2 vid 50 mm och f/1,4 vid 30 mm.

Nu har jag dock fått hem ett gammalt Nikkor 75-150/3,5 Series E för en billig peng (750:), och jag var ganska orolig för att det skulle bli ruskigt svårfokuserat. Men icke! Det går utmärkt, även om det kräver rätt mycket koncentration och tid jämfört med AF.

Jag har under en längre tid drömt lite stilla om ett enkelt teleobjektiv motsvarande 70-200 på FF, vilket skulle motsvara 47-133 med Nikons sensorer. Där finns då blott tvenne gluggar på marknaden med AF, nämligen Sigma 50-150/2,8 och Tokina 50-135/2,8. Dessa verkar båda mycket trevliga, men alldeles för dyra för min nuvarande budget (båda ligger på strax under 6 lakan).
Men så snubblade jag över denna, och grävde lite på nätet, där bl a Rörslett gav det rysligt bra betyg, så jag slog till.

Vad vill jag säga med det här då? Jo, jag vill delvis revidera min lite trånga uppfattning om att manuell fokus skulle vara omöjligt utan byte av mattskiva, då det mest gäller kortare brännvidder. Sen vill jag också rekommendera och uppmana till roliga objektivköp! Det finns ju mängder av fina gluggar där ute utan AF till vrakpriser:)

Optiskt verkar 75-150:an riktigt fin, och efter lite lätt testande i hemmets mörka vrå så tycker jag att den presterar bra redan från full bländaröppning. Sen har vi det faktum att den är väldigt liten och lätt. Som ett högsmalt dricksglas på 2,5 deciliter kan man säga:-D
Skjutzoomen är riktigt användarvänlig, men ganska glapp och har extremt lågt motstånd. Gluggen bibehåller sin längd när man ändrar brännvidd, men frontlinsen både roterar och ändrar position vid fokusering.

Så, ni som kikar efter en lite kortare, någorlunda ljusstark telezoom för fotograferande när man inte har bråttom, kolla även efter gamla Nikkorgluggar. Det finns tydligen en 50-135/3,5 också som ska vara riktigt bra. Om inte annat så är prisvärdheten på absolut topp.
Detta är ju ett omfång som är lite ovanligt nämligen, men jag tycker att det verkar toppen.

Men, jag funderar fortfarande på att köpa en mattskiva med snittbild och en sökarlupp. Det här köpet gav mersmak för manuellt:)

[Jag använder en D200 om nån undrar. Det blir givetvis svårare att fokusera med t ex D50 och D70, och då får man heller ingen ljusmätning.]
 
Johan Okker skrev:
God morgon Martin, och grattis till en helt ny värld.
Gonatt!

Tack. Det gäller att kunna ändra uppfattning när det behövs. Men visst är det lite generande eftersom jag ju som du vet uttalat mig om omöjligheterna. Dock vidhåller jag att det är så gott som omöjligt med manuell fokus nedåt 30 mm eller lägre med den befintliga mattskivan;-)

Edit: Detta om man inte använder fokusindikatorn alltså. Jag försökte detta ikväll också, men det visar sig att synen faktiskt duger ungefär lika bra. Fokusindikatorn ger dock möjligheter till t ex landskapsfoto kan jag tänka mig, när man verkligen har gott om tid.
 
Kul att du vågade testa!

Jag har ju dessvärre ännu inte hunnit titta kritiskt på en D200 och rejäla vidvinklar. Testtittade i en D200 med en 20mm för en halv evighet sedan så det räknas inte.

Om du vill ha ett objektivtips så håll ögonen öppna efter en Ai/AiS 200mm f4.


mvh
 
så du har köpt ett 75-150 alltså... jag har varit sugen på att köpa ett sånt ett tag, men tvekat just för att jag är osäker på hur bra MF funkar med min D50. (och nu på senare tid även för att jag köpt ett 80-200/2.8 som är nice) men om jag nu köper en D1H så känns det som att det kanske kan bli nåt manuellt objektiv, t.ex ett 75-150.

hur känns objektivets byggkvalité jämfört med dagens konsumentzoomar? på den tiden var det ju ett budgetobjektiv med bl.a sämre byggkvalité.
sen är jag lite nyfiken på det optiska oxå, även om jag har läst väldigt mycket positivt om det så är det gött å få höra lite mer åsikter.
 
Visst är det härligt att vrida på en riktig manuell fokusring :)

Jag hade glömt hur lätt det igentligen är att fokusera manuellt tills jag provade på min nyligen inköpta F1'a, den har en splitcirkel med en microprismaring runt om, och det går väldigt smooth och snabbt att hitta fokus med den, även när det är skumt, fast den stora sökaren hjälper ju mycket.

Visst är autofokus bra, men inte lika roligt, jag funderar också på att köpa en splitskiva till min D200'a, det finns ju som sagt väldigt fina manuella gluggar för en spottstyver.

/kent
 
Jag gillar gamla manuella Nikonobjektiv, fast jag kör dem på en Canon 5D :)

Efter utbyte av mattskiva på det huset är det inga större problem att fokusera manuellt, men pixlarna och den stora sensorn är ganska oförlåtande (dock mer förlåtande än samma antal pixlar på en mindre sensor).

Min 300/2,8 är helt underbar, medans en 35/1,4 visserligen är bra, men behöver bländas ner hel del för att vara riktigt användbar.Det blir dock helt acceptabla bilder med den på 1,4, vilket kan göra skillnaden mellan bild och ingen bild.

Med originalmattskivan gick det dåligt att sätta skärpan, då skärpedjupet i sökaren var större än det på bilden.
 
Johan Okker skrev:
Om du vill ha ett objektivtips så håll ögonen öppna efter en Ai/AiS 200mm f4.
Jag var på vippen att köpa ett sånt som annonserades till bra pris här på FS, men efter lite efterforskningar så verkar det finnas en drös olika modeller, och objektivet ifråga var ett "Q-series" som är ganska vanligt men inte så roligt optiskt. Dock kan det säkerligen vara värt de hundralappar det betingar. Ett så långt fast objektiv skulle nog inte passa mig så bra däremot.

OscarM skrev:
så du har köpt ett 75-150 alltså... jag har varit sugen på att köpa ett sånt ett tag, men tvekat just för att jag är osäker på hur bra MF funkar med min D50. (och nu på senare tid även för att jag köpt ett 80-200/2.8 som är nice) men om jag nu köper en D1H så känns det som att det kanske kan bli nåt manuellt objektiv, t.ex ett 75-150.
Du vill nog ha åtminstone en sökarlupp till din D50 om du ska använda manuella gluggar. Men det är inte så fasligt dyrt. Betänk också att du inte får nån som helst ljusmätning, så det blir till att antingen gå på känsla eller testa sig fram med histogrammet till hjälp.

hur känns objektivets byggkvalité jämfört med dagens konsumentzoomar? på den tiden var det ju ett budgetobjektiv med bl.a sämre byggkvalité.
Objektivets yttre är helt av metall, och känns gediget och fint. Skjutzoomen är dock i princip helt odämpad, vilket förtar intrycket en smula.
Gluggen är också väldigt liten som sagt, så det känns inte som att den där totala stridsvagnskänslan behövs heller.

sen är jag lite nyfiken på det optiska oxå, även om jag har läst väldigt mycket positivt om det så är det gött å få höra lite mer åsikter.
Jag ska försöka langa upp lite bilder inom några dagar:)
 
har läst att man kan sätta lite tejp på objektivet för att få det att glappa mindre vid zoomning, brukar komma upp i trådar som diskuterar detta objektiv.

jag är ju lite sugen på att köpa en D1H, om jag gör det får jag ju ljusmätning och bättre sökare, så då hade nog nån trevlig manuell glugg införskaffats (om jag bara hade kunnat få prova en D1H så hade jag ju fått reda på om det var nåt att satsa på...)

men lycka till iaf!
 
Öga för öga......

Mina unga dagars FD-optik kommer i veckan i ett utvalg från 17mm till 300mm. Men inte tror jag att GamleErik har ögon till att putta dom på 20D; och inte ä'r det noen god lösning heller.....
Men som tröst finns det F och A hus att använda, men det blir att hitta goda diopter-linser och mattskiver.

Tänk att man kann slippa en krånglig AF :)

Sa ni god morgen? Jag sejer God Natt!
/Erik J

PS. Bara menad som en generell betraktning. Håppas inte ni Nikonians tok det som en provokation. DS
 
Det finns ett antal Nikkor mellan 85 och 200 mm som bör kunna ge vilket som helst av de moderna alternativen en (skärpe)-match. Personligen rekommenderar jag att hålla ögonen öppna efter ett 2.5/105 och/eller ett 2.8/180.

E-seriezoomarna har en svaghet man skall vara medveten om. Plastdelarna kan nog kvitta, utan det handlar om att Nikon inte kostade på den bästa multiskikts-coatingen på dessa. Så undvik att hänga på onödiga filter, och se till att det finns ett motljusskydd.

Jag är också intresserad av att uppgradera till en "manuell sökarskiva". Tyvärr känns det som bara halva vägen på de hus som kräver CPU i objektiven för mätningen.
 
Finns det någon bra länk eller nåt till info om hur man monterar 'gammal' canon och nikon optiker på en ny canon? Verkar onekligen interessant.

/T
 
Makten skrev:
Jag var på vippen att köpa ett sånt som annonserades till bra pris här på FS, men efter lite efterforskningar så verkar det finnas en drös olika modeller, och objektivet ifråga var ett "Q-series" som är ganska vanligt men inte så roligt optiskt. Dock kan det säkerligen vara värt de hundralappar det betingar. Ett så långt fast objektiv skulle nog inte passa mig så bra däremot.

Jag ber om ursäkt. Helt riktigt Q-modellen sägs det att man ska undvika. Icke Q däremot är underbara optiker.


mvh
 
Anders Svensson skrev:


E-seriezoomarna har en svaghet man skall vara medveten om. Plastdelarna kan nog kvitta, utan det handlar om att Nikon inte kostade på den bästa multiskikts-coatingen på dessa. Så undvik att hänga på onödiga filter, och se till att det finns ett motljusskydd.

Det beror faktiskt på modell . Vissa av dom är en mer eller mindre kopia av en AI medans andra är en riktig ekonomikonstruktion.

70-150 har jag haft och älskade den tillsammans med min första FE men jag kommer inte på rak arm ihåg vilken antireflexbehanling den har. Dock är den av en helt annan kaliber än tex 100mm E-serie. En annan är AF70-200 f4 som är en mycket tidig AF glugg från Nikon och som är en utveckling av en E-serie glugg. Den har om jag nu kommer ihåg rätt samma antireflexbehandling som övriga AI gluggar.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att de moderna gluggarna har en annan antireflexbehandling som är mer anpassade till de digitala kamerorna.

Som kuriosa så slaktade jag min 28-200 häromdagen. Min bror som hade lånat den ringde och sa att den fallit i bordet. Eller rättare sagt kameran stod på en bok och ramlade med objektivet före ner i bordet. Ett fall på 1,5 dm mördade gluggen. Bländaren la av. Vid slakten så blev jag riktigt förvånad över den gedigna konstruktionen (förutom bländaren). Idel fina svarvade och frästa aluminiumrör. Riktigt stabil faktiskt. Det belv en massa delar på bordet. Blev förvånad över att en så pass komplex kontruktion faktiskt kan vara så pass billig. Problemet var att bländaren var gjord av papper, nja inte papper men det kändes som så. Än värre var styrmekanismen som var gjord av en tunn metallfolie med körnslag i. Dessa körnslag skulle alltså styra "papperslamellerna" Vid fallet så lossnade ett par av lamellerna från körnslagen med katastrof som följd. En riktig skitkonstruktion. Jag har lite bilder som jag kan lägga upp under kvällen om någon är intresserad.

Mankan
 
Senast ändrad:
Jag har också skaffat en manuell telezoom billigt. En 80-200/4 Ais. Den är faktiskt skitbra. Plåtade konsert med den i helgen, och visst, bländare fyra är inte alltid tillräckligt, men jag är nöjd. Optiskt och mekaniskt är den fantastisk i förhållande till de 900 kronorna jag gav för den.
 
Nu har jag fotat lite ute också. Bilderna blir ganska kontrastlösa och lite beslöjade vid fullt öppen bländare, men detaljskärpan är helt okej. Bländar man ner till f/8 så blir det riktigt bra. Det skiljer förstås lite mellan brännvidderna också, och det verkar bli sämre ju längre brännvidd. Vid 75 mm är skärpan till synes god redan vid f/3,5.
Nu är det ju jävligt grådassigt väder också, så det är inte så lätt att göra en rättvis bedömning. Dessutom har jag fotat vid rätt höga ISO eftersom ljuset annars inte räcker till. Detta försämrar kontrasten avsevärt.

Hur som helst är jag mycket nöjd. En stor fördel är att objektivet är mycket litet och lätt, 520 gram och 65x117 mm.

Ganska najs bokeh i alla fall. Det där kluddet i bakgrunden är Essingeleden:-D Oskärpan ser faktiskt nästan gaussisk ut, men det är förstås en ganska snäll bakgrund.
 

Bilagor

  • _dsc1520.jpg
    _dsc1520.jpg
    78.6 KB · Visningar: 416
Mankan G skrev:


Vad som är viktigt att komma ihåg är att de moderna gluggarna har en annan antireflexbehandling som är mer anpassade till de digitala kamerorna.

Som kuriosa så slaktade jag min 28-200 häromdagen.


Det låter intressant, Rimligen borde det innebära någon sorts filtereffekt för att begränsa IR och UV som skulle kunna påverka sensorn?

När det gäller 28-200 (på sin tid värsta auperzoomen) gick det ett envist rykte att detta objektiv tillverkats av Tamron.

Om du slaktat optiken - kan du tänka dig att i så fall sälja chippet och bajonetten till "optikförsök" ?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.