Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroojektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Wohlfie

Aktiv medlem
Letar macro objektiv och vet inte helt vad man ska tänka på vid köp..

Har stativ så en VR fuktion är inte ett måste .
har även en blixt vid behov.

Men ojektivet har jag ej.
Vet inte vilket som är prisvärt.

Kamran är en D3000 Nikon.
nikon objektiv eller inte vet jag inte vad som är bäst.
Dock så vill jag ha AF-s eller matchande motor i objektiv.

Nikon 60, 85, 105 (med och utan VR) och 200
Sigma 70, 150 och 180
Tamron 60 och 90
Tokina 100

är de jag oftast läser positiva kommentarer om. Glömde jag någon?

Du väljer brännvidd beroende på avståndet du vill hålla, hur mycket du orkar släpa runt på och hur mycket du är beredd att betala.

IF är trevligt, men kan beroende på situation sakna relevans helt.
Inbyggd motor och VR kan naturligtvis vara kul att ha, men till makrofotografering med stativ är det inte så viktigt.

Som Daniel säger så är allt avhängigt av vilket arbetsavstånd du vill ha...om jag skall få återbildning 1:1 med mitt nya Nikon 60 så är det inte särskilt långt mellan fokalplanet i kameran och det jag vill avbilda...185 mm närmare bestämt...och av det skall 90 mm räknas bort i form av objektivets längd...om jag inte missföstått...

Glöm inte heller att du får en skenbar förlängning av brännvidden beroende på kamera etc... men för min 300'a så har mitt 60'a motsvarande bildvinkel som en 90'a...

Är det insekter och annat som gärna flyttar på sig när du fotar skall du nog sträva efter en brännvid på ca. 90-150...tror jag...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar