Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Marols

Aktiv medlem
Hej!
Har en fundering. Är inne på att köpa tamrons SP AF 90 F/2.8 och har därför läst en del om det. Tycker bilderna som tas med objektivet är helt suveräna, dock får ju objektivet en del kritik angående autofokusen. Det får mig att tveka lite angående köp.
Min fråga är, har sigma nåt makroobjektiv som liknar tamrons, och som är värd en "närmare titt´"?

Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1 är väl den som ligger närmast. Vet inte om den är bättre på AF dock.

Å andra sidan är det vanligt att man använder manuell fokusering vid just makrofoto. Men visst bra AF är aldrig fel och kan vara avgörande om man jagar snabbfotade insekter.

Tack! Jag ska genast kika på den! Precis som du säger, så kör man ju gärna manuellt, men eftersom det har varit förhållandevis mycket kritik på just af så funderar man ju....
Är väldigt sugen på att köpa ett makro, men vill ju samtidigt att det ska vara ett bra sådant!

Jag har aldrig haft problem med autofokusen på mitt Tamron 90. Det enda jag kan anmärka på är att den är långsam men det gäller de flesta makroobjektiven. Jag tycker ändå att AF på små saker är svårt så det gör mig ingenting.
Har du en kropkamera så har Tamron precis släppt ett 60mm-makro med bländare 2.0. Inget pris än men verkar vara ett kul objektiv.

Efterson Du har EOS, är Sigmas 150 mm f/2,8 HSM APO Makro tillgänglig. Det kostar mer, men ger, imho, också mer. Lätt att göra mauella justering efter det AF fått göra ett försök.

Jag har kompisar som har tamron 90-objektivet och de är jättenöjda med det och det har väl påverkat mig en del. Sen verkar det ju vara mycket objektiv för en rimlig summa. Tyvärr har de ju nyss höjt priset på detta objektiv, det är väl därför som jag börjat snegla på andra alternativ.
Har också sett det nya "släppet" som tamron gjort och är lite nyfiken på var priset kommer att hamna.

Ska sätta mig och kolla pricerunner för Sigmaobjektiven. Det är ju så att ibland är det ju värt att lägga ut de där extra kronorna...

Ja, 150/2,8 HSM har ju dessutom fördelen att den kan ställas in så at AF enbart arbetar i makroläget dvs inte så långa "åkningar" om den skulle missa på första försöket. Samt att den har HSM som ju generellt är snabbare.
Förutom att den är dyrare så har den rätt mycket längre brännvidd och ligger närmare 180 makro i bildvinkel än 90. Vilket jag ser som en fördel eftersom det då är ännu lättare att få till en lugn bakgrund samt att man får lite längre arbetsavstånd.
Å andra sidan längre brännvidd kan vara svårare att handhålla om man gillar den sporten.

Jodå - handhållen makro är "sportigt" - det är tillfälliga sexuella förbindelser utan kondom åxå ;D

...
Ska sätta mig och kolla pricerunner för Sigmaobjektiven. Det är ju så att ibland är det ju värt att lägga ut de där extra kronorna...
Du kan ju också välja att gå åt andra hållet - nedåt i pris. Tokina har ett 100 mm makro för EOS. Bra pris/prestanda.

Hmmm....Jag visste att jag skulle få bra svar här, och nu har jag fått en del (positivt) att tänka på. Förutom pricerunner så finns ju faktiskt en massa rescensioner att kika på här på fs.

Tokinan har jag fullständigt missat, får kika på den också!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto