Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till Eos350D

Produkter
(logga in för att koppla)

agneta72

Medlem
Jag ska ev köpa ett makroobjektiv till min Canon Eos 350D och undrar vilket jag ska ha?

Jag vill ha ett Canonobjektiv och kan ev få beställa ett redan i morgon till bra pris, men har inte hunnit sätta mig in i vad det finns för några och vilket som är "bäst".

Hoppas att någon har tips och erfarenhet och vill dela med sig till mig!

Mvh
Agneta

Jag är i samma situation, har en EOS 350D och har nyligen upptäckt vad fantastiskt trevligt det är med macrobilder. Har sett mycket gott om Canon EF 100/2,8 Macro USM så det blir nog en sån.
Skulle vara intressant om någon som har den gluggen skulle ha lust att dela med sig av sina erfarenheter.

Att rakt av säga att något makroobjektiv är "bäst" är inte så lätt. Tänk efter vilken budget du max kan lägga och kolla runt vad du hittar.

Prisskillnaden mellan original och andra märken är ofta stor och ger inte valuta för mellanskillnaden.

Var också observant på att du får cirkulär bländaröppning så slipper du kantiga reflexer från droppar och annat som ger reflexer i kombination med dagg t.ex.

Själv föredrar jag en lång brännvidd (180mm) för att få ett lite längre arbetsavstånd och får också ett bra tele.

Mvh/Gunte..

Ska det tvunget så Canon på objektivet skulle jag välja EF 100/2.8. Skulle jag inte vara låst till att det ska stå Canon på så skulle jag skaffa Tamron 90/2.8 eller Sigma 150/2.8, beroende på budget och ändamål.

Jag har ägt ett Canon 100 makro och jag rekomenderar det varmt, det är ett fantastiskt bra objektiv.

kent.

annars har du ju 60 mm macrot som är suveränt! alla mina bilder är tagna med det. jag skulle tro att dom är ganska likvärdiga i bildkvalite vad jag har förstått....och den extrabrännvidden är ju inte direkt ivägen om du vill fota insekter!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar