Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makroobjektiv till 400D. Brännvidd?

Produkter
(logga in för att koppla)

J.Paul

Aktiv medlem
Hej!

Min tjejkompis ska köpa ett makroobjektiv till sin Canon 400D, men varken hon eller jag vet vad man ska sikta in sig på. Spontant tycker jag att det är bättre med korta brännvidder eftersom de är lättare att hålla och de är mer mångsidiga (för mig i alla fall), och då ligger Sigma 50mm bra till.
Om man har ett längre objektiv, får man större förstoring då? Det är ju samma avbildningskala, men blir det annorlunda på något sätt?
Hon har också kollat på Tamrons 90mm, men det är ju rätt långt.
Hon kommer nog inte att fotografera insekter och levande saker, så att man måste gå nära med objektivet borde inte vara ett problem. Eller kan det vara det på andra sätt också?

Så, vad ska man ta? Jag ser inga direkta fördelar med ett längre makroobjektiv.

EDIT: Konkreta förslag på objektiv hade varit finfint.

Hälsningar,
John Paulsson

Senast ändrad:
Den största fördelen med ett långt macro är att man får ett större arbetsavstånd. Om din kompis inte har något emot att behöva gå riktigt nära, så kanske ett kortare macro är bättre av de anledningar du nämner.

Med längre arbetsavstånd får man också ett annat perspektiv, samt en annan karaktär på bakgrundsoskärpan.Vad man föredrar är en smaksak.

Sen kan man ju använda (nästan) alla macroobjektiv till "vanlig" fotografering också (dvs fokusera på allt mellan närgränsen och oändligheten). Om din kompis inte redan har ett teleobjektiv, så har hon ju chansen att slå två flugor i en smäll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar