Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Makrolinser
- Trådstartare Marols
- Start datum
Tonyeagle
Aktiv medlem
Går
Det går bra att göra för att förkorta närgränsen ytterligare.
Har funderingar på att köpa en makrolins, och sitter och googlar och läser litegrann. Förstår att man kan använda det på "vanliga" objektiv, och komma jättenära.
Men sätter man det på ett vanligt makroobjektiv också? Har ett Canon makro 60 mm...,,,,
Marols
Aktiv medlem
Ok, tänkte nästan att det måste vara så...men ville höra det från nån - attans vad nära man lär komma då...
SvenJonsson
Aktiv medlem
Eftersom kortare macroobjektiv, som det 60mm objektivet, redan har så kort närgräns så ger det inte så oerhört mycket. Med mitt Sigma 50mm så är närgränsen nån centimeter från den främre linsen på objektivet. Jag har dock prövat med en teleconverter för extrema makrobilder, det blev ganska häftigt men ett visst skärpebortfall.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Notera att i regel då Canons TC sticker ut framåt krockar de i regel med bakre linsen på makroobjektivet. Kan funka med vissa tredjeparts TC möjligen.
bengt-re
Aktiv medlem
Soligor TC fungerar iaf med Sigmas 70mm macro.
Annars så är linser bäst på lite längre objektiv om man frågar mig iaf eftersom man annars kommer objekvämt nära frontlinsen vilket försvårar belysningen av objektet, men till 70mm eller längre så är det ett bra tillbehör - tyvärr så är de bra närbilds linserna tämligen dyra.
Annars så är linser bäst på lite längre objektiv om man frågar mig iaf eftersom man annars kommer objekvämt nära frontlinsen vilket försvårar belysningen av objektet, men till 70mm eller längre så är det ett bra tillbehör - tyvärr så är de bra närbilds linserna tämligen dyra.
SvenJonsson
Aktiv medlem
Hm...man kanske skulle satsa på converter istället, eller vad tror du? Får ta mig en funderare på det här, och egentligen skulle man kanske ta med sig kameran och åka till fotohandlare för ett test - kruxet är att vi har en bit till "de stora jättarna"...
Jag har en Soligor teleconverter och den kostade mig 600kr begagnad. Min ger 2x förstoring, det ger som sagt ett visst skärpe och kontrastbortfall men till mindre förstoringar tycker jag den ger rätt bra bilder genom att en macro är oftast är så skarp i sig själv.
Jag tog två snabba testbilder åt dig vid närgränsen på två tändstickor så kan du få se skillnaden mellan hur mycket mer förstoring det blir med 2x TC och utan. Jag har inte efterbehandlat bilderna mer än Adobe camera RAWs standardinställningar. Jag har en canon 30d, handhöll, och ljuset var inte perfekt så det blev lite brusigt (TC:n tar bort nåt bländarsteg ljus också). Inte vetenskaplig precision i testet på så sätt men nåt tror jag du får ut av det som kan hjälpa dig välja vad du ska köpa.
Sigma 50mm macro utan teleconverter:
http://img132.imageshack.us/i/test1wg.jpg/
Med Soligor TC 2x
http://img593.imageshack.us/i/testtc1.jpg/
Marols
Aktiv medlem
Hm....nu har du snurrat till det ordentligt i mitt huvud...:-D Men det är ju angenäma funderingar. Ska sätta mig och tänka till lite under helgen. Fick lite skattepengar som jag inte räknat med, och de bränner ju lite i plånboken - och givetvis är första tanken på att utrusta kameran med lite extrasaker..!
Tack för bilderna!
Tack för bilderna!
Jörgen Rehnstedt
Aktiv medlem
Jag tror tyvärr inte det finns någon teleconverter ( extender) som passar till Canon EF-S 60/2,8 USM Macro eller något annat EF-S objektiv men därimot går det att använda sk mellaringar http://www.cyberphoto.se/info.php?article=kemeeos det har jag själv gjort med på en canon 100mm is
Maximus3D
Aktiv medlem
Ja du kan använda extender till macro och du slänger in en mellanring mellan det extendern och macrot, visst tappar du en del ljus in till sensorn men fotar du med blixt eller annan typ av fast ljus så funkar det faktiskt väl.
I extrema fall så har jag kört med 1,4x extender samt 3st Kenko mellanringar och naturligtvis macrot för att komma extremt nära det jag ville fota och då känns det som att använda ett mikroskop.
/ Magnus
I extrema fall så har jag kört med 1,4x extender samt 3st Kenko mellanringar och naturligtvis macrot för att komma extremt nära det jag ville fota och då känns det som att använda ett mikroskop.
/ Magnus
Marols
Aktiv medlem
Jösses,....nu fick ni hjärnan att snurra ett kvarts varv till....
Jag får ta mig en riktigt funderare på utrustningen. Har ju egentligen allt jag behöver, men det är ju så förbaskat roligt med lite extra lull-lull till kameran! Och tusen tack för att ni leder mig på rätt väg - uppskattas mycket!
Jag får ta mig en riktigt funderare på utrustningen. Har ju egentligen allt jag behöver, men det är ju så förbaskat roligt med lite extra lull-lull till kameran! Och tusen tack för att ni leder mig på rätt väg - uppskattas mycket!