Annons

Makrolinser, är dom bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

LizzieM

Aktiv medlem
Jag vill ha ett macroobjektiv men har inte pengar till det just nu. Men har hört att macrolinser kan vara ett budgetalternativ. Nu undrar jag: Hur bra är dom ?

Antar att man knappt kan jämföra med ett objektiv kanske. Men om jag köper macrolins +10, vad motsvarar det ungefär i ett objektiv?

Blir bilderna klara och hur pass nära kan man komma ? Det kan ju inte vara särskilt lätt att fota insekter eftersom jag antar att man måste komma ganska nära vilket resulterar i att man skrämmer iväg dom?

Har ni exempelbilder med macrolinser +10 så visa gärna och berätta på vilket avstånd ni tog dom :)

Exakt hur nära du kan komma kan jag inte svara på. Det beror bl a på ditt objektivs närgräns. Men jag kan säga vilket det längsta avstånd, mätt från närbildslinsen, du kan fota på. Det är 10 cm, beroende på att en lins på +10 dioptrier har brännvidden 100 mm. De +10-linser jag sett har varit av den enkla enlinsiga sorten. Du får bättre resultat med en närbildslins som heter Raynox 250 nånting. Den är lite dyrare, men bättre. Det kommer säkert snart folk som berättar exakt vad den heter och vad den kostar. Den har en styrka på +8 dioptrier (brännvidd 125 mm). Du kommer alltså inte riktigt lika nära, men det räcker nog för det mesta.

Olle

PS Jag hittade det här: http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=3640 DS

Senast ändrad:
Exakt hur nära du kan komma kan jag inte svara på. Det beror bl a på ditt objektivs närgräns. Men jag kan säga vilket det längsta avstånd, mätt från närbildslinsen, du kan fota på. Det är 10 cm, beroende på att en lins på +10 dioptrier har brännvidden 100 mm. De +10-linser jag sett har varit av den enkla enlinsiga sorten. Du får bättre resultat med en närbildslins som heter Raynox 250 nånting. Den är lite dyrare, men bättre. Det kommer säkert snart folk som berättar exakt vad den heter och vad den kostar. Den har en styrka på +8 dioptrier (brännvidd 125 mm). Du kommer alltså inte riktigt lika nära, men det räcker nog för det mesta.

Olle

Objektivet jag har nu är det som följde med när jag köpte kameran. 18-55mm !

Hej,
Värt att notera att förstoringsgarden med försättslinser hänger på brännvidden, dvs bäst med en långzoomare. Arbetsavståndet blir ca 10-12 cm har jag för mig men ger dig endast 1:2 i förstoring på 55mm. För många är detta fullt tillräckligt - för andra (inklusive undertecknad) en besvikelse...

Raynox-linserna är underbara - länk till deras hemsida nedan:
http://raynox.co.jp/english/dcr/dcr250/indexdcr250eg.htm

//Alex

Hej,
Värt att notera att förstoringsgarden med försättslinser hänger på brännvidden, dvs bäst med en långzoomare. Arbetsavståndet blir ca 10-12 cm har jag för mig men ger dig endast 1:2 i förstoring på 55mm. För många är detta fullt tillräckligt - för andra (inklusive undertecknad) en besvikelse...

Raynox-linserna är underbara - länk till deras hemsida nedan:
http://raynox.co.jp/english/dcr/dcr250/indexdcr250eg.htm

//Alex
Arbetsavståndet blir 125 mm när objektivet det är monterat på är inställt på oändlig fokus. Vid objektivets närgräns blir arbetsavståndet betydligt kortare. Hur mycket kortare kan jag tyvärr inte säga.

Obs att kraftiga närbildslinser (många dioptrier) kombinerat med tele inte alltid är så bra. Raynoxen passar nog bra på Lizzies objektiv. Avbildningsskalan borde bli lite bättre än 1:2 vid 55 mm.

Olle

tack för svaren! jag har beslutat att spara till ett macroobjektiv istället.
Funderar på en Tamron 90mm f/2.8 då jag hört att det är ett bra objektiv.

Är det ett objektiv som passar Nikon D5000? Hur vet man sånt?

Tar gärna emot tips på fler objektiv som passar min kamera.
Det ska gå att fotografera insekter, så man vill ju inte komma för nära. Men tycker även om att ta porträtt och andra sorters närbilder så det vore bra om objektivet klarade av det mesta av macrofotograferingen. :)

Ett alternativ till Tamronen är Nikon 85/3,5 VR. Fördelen är att du får bildstabilisering, nackdelarna att det är lite dyrare (4690:- resp 4290:- hos Cyberfoto) och lite sämre ljusstyrka.

För inseketsfoto brukar många föredra lite längre brännvidder t ex Sigma 150/2,8, men de är större, tyngre och betydligt dyrare. !50 mm är också lite väl långt för porträtt tycker jag. I varje fall innomhus.

Om du köper Tamron 90/2,8 begagnat och eftersom ditt kamerahus saknar inbyggd AF-motor, se till att du får versionen med motor. Äldre objektiv saknar det och då får du ingen AF. Många använder varken stabilisering eller AF vid makrofoto, men de här objektiven går ju lika bra att använda på längre fotoavstånd så det är bra att ha.

Olle

Jo jag har fått känslan av att Tamron kommer vara bra faktiskt.
Men den ska alltså passa min kamera?

Hittar faktiskt få begagnade objektiv, allra helst Tamron 90mm. Så det kommer bli att köpa ett nytt, med motor såklart.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar