Annons

Makroglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Hej hopp!
Jag har blivit allt mer förtrollad av makrofotografi, och är själv riktigt sugen att prova på det. Nu handlar det ju bara om vilken glugg man ska satsa på. Jag föredrar att fråga Er, eftersom att jag lätt får intrycket av att försäljare överglorifierar sina produkter oavsett märke. Kan inte heller erkänna att de recensioner jag läst har gjort mig mycket smartare.

Jag vill inte gärna lägga ner mer än 4500-5000 kronor på gluggen i fråga, som för övrigt skall på ett Canon EOS 350D-hus . Det enda jag än så länge har haft i åtanke är Tamron SP AF 90 Makro Di, vilket verkar vara ett stycke lovande optik för sin prisklass.
Finns det bättre/mer prisvärda alternativ som jag bör överväga?
 
Kan det här vara något?

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro

OBS! Passar bara på digitala EOS kamerahus med sensor i APS-storlek, dvs. 300D, 350D & 20D. (Motsvarar 96 mm).

Den är mycket skarp, tyst och snabb i fokuseringen, i stort sett fri från kromatisk aberration, liten och behändig utan att för den skull kännas plastig. Ger närbilder ner till skala 1:1.
Kort sagt ett mycket bra köp.

4119:- hos CyberPhoto.
 
curts skrev:
Kan det här vara något?

Canon EF-S 60/2,8 USM Macro

OBS! Passar bara på digitala EOS kamerahus med sensor i APS-storlek, dvs. 300D, 350D & 20D. (Motsvarar 96 mm).

Den är mycket skarp, tyst och snabb i fokuseringen, i stort sett fri från kromatisk aberration, liten och behändig utan att för den skull kännas plastig. Ger närbilder ner till skala 1:1.
Kort sagt ett mycket bra köp.

4119:- hos CyberPhoto.

Har du egen erfarenhet av den?
 
alla mina bilder är tagna med den gluggen förutom dom vyer jag har. inte för att jag är nån expert eller nåt liknande men det går iaf att se prestandan
 
Okej. Tack för att du klargjorde det för mig.
Jag önskar att nån som har erfarenhet av båda objektiven kunde räta ut mina frågetecken...
 
en ska kan jag nog lova dej iaf. du kommer INTE bli besviken om du köper canon och önska att du hade en annan glugg. jag har aldrig hört ett enda dåligt ord om den heller. jag hade satsat på det om jag varit dej!
 
Jo jag har blivit alltmer öppen för Canon-gluggen. Sen är det ju alltid fint att köra original :).
Men jag skulle vilja se en bild i ursprungligt format, dvs att den ej är förminskad. Har du nån som man skulle kunna få kika på?
/Andreas
 
Hej
Jag har Canons 60mm till min 350D & tycker den är kanon! Bytte efter ett par månader med Tamron 90mm macro. Det var visserligen varianten innan den fick "DI" i namnet, men de skall vara mycket lika enligt vad jag läst.

Det som avgjorde för mig var Canons litenhet, byggkvalitet och USM(!). Tamron är mycket skarp, kanske till och med skarpare än Canon, och har OK byggkvalitet. Tyvärr är autofocus lite seg för att användas till annat än macro och 60mm var lite mer användbart för mig.

I slutändan är det dock applikationen som avgör vilken som är bäst för dig.

/Anders
 
EF-S 60mm

Har haft detta objektiv knappt ett år nu och är mycket nöjd. Extremt skarpt. Lite längre brännvidd skulle iofs inte skada när man har med lite skyggare smådjur att göra. Det hänger alltså på vad slags byten du skall jaga. För fjärilar och trollsländor brukar jag ta till 70-200/2,8 i kombination med mellanring och extender. Blir visserligen inte 1:1 men fin skärpa och tål att beskära.
 
frez skrev:
Hej
Jag har Canons 60mm till min 350D & tycker den är kanon! Bytte efter ett par månader med Tamron 90mm macro. Det var visserligen varianten innan den fick "DI" i namnet, men de skall vara mycket lika enligt vad jag läst.

Det som avgjorde för mig var Canons litenhet, byggkvalitet och USM(!). Tamron är mycket skarp, kanske till och med skarpare än Canon, och har OK byggkvalitet. Tyvärr är autofocus lite seg för att användas till annat än macro och 60mm var lite mer användbart för mig.

I slutändan är det dock applikationen som avgör vilken som är bäst för dig.

/Anders

Det är främst porträtt samt närbilder på insekter, djur och växter som det är tänkt till. Börjar fundera om 60mm är för lite för skygga insekter. Nåväl, du som haft bägge objektiven i din ägo, vilket råder du mig till att satsa på med tanke på de användningsområden jag planerat ämna det till?
/Andreas
 
Jag har Tamron 90 och känner ibland att det kan vara lite i kortaste laget för insekter. Med en god portion tålamod går det ju bra ändå, förstås, men jag skulle inte vilja ha kortare. 60mm borde däremot vara perfekt för porträtt.
90mm är lite i längsta laget för halv och helkroppsporträtt, men funkar fint för lite mer närgångna porträtt.
 
Hmm... svårt detta. Visst vore det ju bra att ha egenskaperna för att kunna ta fina porträttfoton, men samtidigt så är ju mitt primära krav att kunna ta riktiga närbilder, och det gärna på insekter, växter och dyl. Jag undrar vad som vore en lämplig kompromiss för detta?
 
Sitter själv i samma fundering. Har du funderat på Canons 100mm macro. Den tycker jag verkar perfekt utan direkta kompromisser. Priset är väl enda nackdelen men man kan få den för 4600:- på technikdirekt.....
 
Har själv Canons 60mm macro själv till min 350D och det är kanonfint. Smidig storlek, bra även till porträtt och skarpt. Men kanske väl kort ibland, men då skulle jag fundera på Sigmas 150mm/f2.8 macro faktiskt. Verkar väldigt bra!
 
Lånade hem Tamronobjektivet, och det tar sannerligen trevliga bilder. Det enda jag har att anmärka på är;
-Plastig kvalité
-Långsam och högljudd autofokus
-Lite lång brännvidd vid tillfällen för porträtt och dyl.

För övrigt ett jättretrevligt objektiv. Skall hårdtesta det i helgen som kommer, hoppas få tillräckligt med kött på benen för att bestämma mig.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.