Annons

Makroglugg

Produkter
(logga in för att koppla)
EF 100 2.8 Macro

Tänk på att Canon 100 mm inte expanderar vid fokusering. Det är inte helt ovanligt att man skrämmer bort insekter när objektivet skjuter ut.
Ock så är det f-bannat skarpt.... Har också möjlighet till (svindyrt) stativfäste.

tibor
 
Det beror förstås lite på vad du ska ha macrot till,
men jag har köpt ett Sigma 150-macro som jag är
väldigt nöjd med.

:: Susanne ::
 
BulletBreath skrev:
Det är väl främst insekter och "döda ting" såsom växter och så. Men ett plus i kanten är om det pallar fina porträttbilder!

Ska man fota porträtt + macro och vill ha nåt smidigt i storlek välj ett 60mm

Vill du ha ett tele + macro välj ett 150 mm (inget att använda till porträtt inomhus dock)

Nåt där emellan? Tamron 90mm eller Canon 100mm.

Som sagt var, att välja objektiv är alltid nån form av kompromiss.
 
Tack Karin! Du rätade ut en del frågetecken där. Tror det blir ett 60mm, men jag har lånat hem ett Tamron 90mm, så jag ska försöka testa det så gott jag kan i helgen.
/Andreas
 
Jo, visst går det att använda Sigmas 150-macro till porträtt - det kan också ge ett behagligt avstånd ifall motivet är lite nervöst. :eek:) En kompis har till och med använt sitt Sigma 100-300/4 till porträtt och det har fungerat alldeles utmärkt.

Läs gärna Jeppe Ekvalls svar på frågor om macroobjektiv på expertsidan.
http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=5063

Ett annat tips är ju att köpa Canons 50/1,8 och sedan använda närbildslinser. Då blir också prisläget ett helt annat och man kanske till och med får lite pengar över. ;o) Just detta objektiv ska vara superskarpt och suveränt både till porträtt och som vardagsobjektiv.

:: Susanne ::
 
Jag kom att tänka på en sak. Jag har ju en 350D och den har ju en liten sensor, till den följd att ett t.ex 60mm på en viss kamera blir 96mm på min. Är detta nåt man bör ha i åtanke och kanske försöka hålla ner brännvidden genom att kolla på objektiv med mindre brännvidd? Eller har jag fått allt om bakfoten?
/andreas
 
BulletBreath skrev:
Jag kom att tänka på en sak. Jag har ju en 350D och den har ju en liten sensor, till den följd att ett t.ex 60mm på en viss kamera blir 96mm på min. Är detta nåt man bör ha i åtanke och kanske försöka hålla ner brännvidden genom att kolla på objektiv med mindre brännvidd? Eller har jag fått allt om bakfoten?
/andreas

Nja, men ovan ang lämpliga brännvidder stämmer m tanke på detta, har själv en 350D. EF-S 60mm är ju också framtaget som lämplig brännvidd just m tanke på detta.

Sjävl kommer jag nog knappast vilja byta bort mitt 60mm macro (även om jag köper ett Sigma 150mm) då det är rätt allround, till porträtt o till macro OCH smidigt i storlek! Gillar det skarpt för det är himla skarpt också! Men då jag inte har något längre än 85mm så behöver jag nåt ljusstarkt tele också och då kanske ett 150mm macro skulle bli två flugor i en smäll. Eller om det istället blir Sigmas nya 70-200/2.8 med "fuskmacro" (= närgräns på 100cm istf 180cm).

Susanne, får du inte backa väldigt mkt m ditt 150mm macro inomhus? Testade i garaget m mitt 55-200mm (på 150 mm) i min provisoriska studio i garaget, och jag fick gå väldigt långt bak.
 
Senast ändrad:
Uttryck skrev:
Susanne, får du inte backa väldigt mkt m ditt 150mm macro inomhus? Testade i garaget m mitt 55-200mm (på 150 mm) i min provisoriska studio i garaget, och jag fick gå väldigt långt bak.
Jo, visst får man anpassa avstånden men det kan vara en fördel också. :eek:)

:: Susanne ::
 
Tänk på att Canon 60'an är ett EFS objektiv, dvs det kommer inte att fungera på en fullformats kamera.

Idag tycker du kanske inte att det har någon större betydelse då dom kamerorna är väldigt dyra i inköp, men dom kommer med all säkerhet bli standard i framtiden, och då kanske du vill uppgradera till en sådan.

Då är det enligt mig smartare att satsa på en fullformats glugg från början, som tex Canons 100 eller Tamron 90.

mvh. kent.
 
Nackdelen med långa brännvidder är ju att man "trycker ihop" saker, så bilder kan se "platta" ut.
 
Har själv gått i samma tankar - ännu ett objektiv som kan vara värt att fundera på är Sigma EX 105/2,8 DG Macro 1:1. Kostar strax under 4000:-. Kommer också i en variant för små sensorer - har ingen aning om vad som skiljer de modellerna åt, då de verkar ha samma data.

///JmD
 
Zoso skrev:
Tänk på att Canon 60'an är ett EFS objektiv, dvs det kommer inte att fungera på en fullformats kamera.

Idag tycker du kanske inte att det har någon större betydelse då dom kamerorna är väldigt dyra i inköp, men dom kommer med all säkerhet bli standard i framtiden, och då kanske du vill uppgradera till en sådan.

Då är det enligt mig smartare att satsa på en fullformats glugg från början, som tex Canons 100 eller Tamron 90.

mvh. kent.
Jo den tanken har slagit mig. Men marknaden för EF-S kommer ju sannolikt inte att upphöra (om alls) vilken minut som helst. Den som lever får se... Blir bara svårare att bestämma sig =/.

//Andreas
 
Jag har ett Sigma 105mm 2,8 på min Nikon D50. Jag är kanonnöjd med de objektivet. Det blir perfekt arbetsavstånd eftersom man har brännvidsförlägningen på 1,5-1,6*. har hör folk som har köpt 150 mm macrpo och dom tycker att man nästan får backa lite för långt på vissa motiv som inte har med macro att göra.
 
dumbo skrev:
Nackdelen med långa brännvidder är ju att man "trycker ihop" saker, så bilder kan se "platta" ut.
Jag har hört det rakt motsatta - att ett kort objektiv inte kan skapa djup i bilden på samma sätt som ett längre och jag rekommenderades därför att köpa åtminstone ett 100- istället för ett 60-macro.

Nu blev det ett Sigma 150-macro då både min 'fotoguru' och Jeppe Ekvall rekommenderade det för de slags bilder som jag vill ta.

:: Susanne ::
 
Jag tror att du pratar om något annat, dvs förmågan att "frilägga" motivet från bakgrunden. Den blir mycket större med längre brännvidd. Detta för att man, pga perspektivet, får med en mycket mindre fel av bakgrunden.

Med en lång brännvidd kan det se ut som att en människa står precis bredvis en... råbock, trots att de står 50m ifrånvarandra i djupledd. Med en vidvinkel skulle den som var längst bra bara bli en liten prick, trots att den som står längst fram tar upp en lika stor del av bildytan.

Det är samma fenomen som när man tar porträtt med en vidvinkel. Man får enorm näsa och öronen slickas längs huvudet.
Huvudet ser stort ut, eftersom öronen hamnar så "långt bort". Men en längre brännvidd trycker man ihop allt och blir brännvidden för lång så blir intrycket "platt", i motsats till med vidvinkeln.
 
Om du FRÄMST ska använda objektivet till macro...

...så kräver ett 60mm-objektiv ganska mycket tålamod (och svordomar över missade bilder) om du ska fota insekter och andra skygga djur. Jag har ett 105mm macro och jag trycker ofta dit en 2X teleförlängare när jag fotar grodor och insekter. Detta sabbar naturligtvis bildkvaliten något, men jag har mycket lättare att komponera bilderna som jag vill ha dom. Jag tror dock inte att någon annan tillverkare än Nikon gör (gjorde) teleförlängare till objektiv under 200mm. Hur som helst, jag rekommenderar en glugg mellan 100 och 180mm, beroende på plånbok och vad du ska fota i övrigt. Ska du fota macro i studio med döda föremål eller djur i terrarium så är en 60mm att föredra, men inte annars. Jag har själv ägt ett 60mm macro som jag inte saknar idag, däremot förbannar jag min tomma plånbok som drömmer om 15-20 000 till ett macrotele 180-200mm.
/Peter
P.S.
Klargörande (eftersom jag pga missförstånd fått på nöten ang detta på Fotosidan tidigare): det som avgör perspektiv är avståndet mellan kamera och motiv. Om du fotar ett rådjur med ett 600mm tele står du alltså ganska långt ifrån rådjuret och då är avståndet mellan rådjuret och personen på vägen (50 m) ganska litet jämfört med avståndet mellan rådjur och kamera. Skulle du porträttera rådjuret på samma sätt med en extrem vidvinkel skulle du vara tvungen att vara mycket nära rådjuret (om det nu stod kvar, hehe). Avståndet mellan rådjuret och personen på vägen är nu relativt långt jämfört med avståndet mellan rådjur och kamera.
Mvh!/Viktigpetter
 
Jag vet inte om det sista var riktat till mig, men självklart är det avståndet som ändrar perspektivet, men jag utgick från att utsnittet var detsamma.
Man kan ta en bild på de långa avståndet med vidvinkeln och beskära bilden så kommer man att få en likadan bild som med telet, fast med mycket sämre kvalitet.
 
Jag fick som sagt låna hem ett Tamron 90mm och testa det en helg, vilket var bra för mig som spekulant. Jag tror dock att den slutgiltiga lösningen för mig är att köpa mellanringar. Jag har ett 70-200/4L som jag tror/hoppas ska fungera bra som en "fuskmacro". Sen om jag i framtiden bedömer att jag verkligen vill fortsätta med macrofotografi så är det ju bara att skaffa sig ett objektiv. End of story.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.